
La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 187 – 20/05/2014 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 

TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 

TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 

Resources / Ressources ................................................................................................... 2 
 
Des solutions énergie pour vos stations radio et TV .................................................... 2 
Energy solutions for your stations ............................................................................ 2 

 
Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 3 

 

Uganda: Museveni launches Arua One and Urban TV .................................................. 4 
Zimbabwe: Zimbabwe police search radio's offices in search for equipment ................... 4 
Kenya: Somali radio on peace mission ...................................................................... 5 
Malawi: MACRA threatens to ban phone-in radio shows over hate speech concerns ........ 6 
South Sudan: How Hate Radio Was Used to Incite Bentiu Massacres ............................ 6 
Zimbabwe: Government's Voice of Zimbabwe Faces Closure ........................................ 7 
Liberia: LTA to Revoke Licenses ............................................................................... 7 
Somalia: Somali Radio Worker Assassinated in Mogadishu .......................................... 7 
Liberia: The News Radio, TV Coming ........................................................................ 8 
Liberia: Local Radio Station Takes Issues With County Official ..................................... 8 
Nigeria: BBC news in Hausa available via BlackBerry in Nigeria .................................... 9 
Ghana: In Ghana, Security Forces Harass Journalists, Seize Reporting Equipment .......... 9 
Mozambique: European Union Supports Community Radios ........................................ 10 
Uganda: Spice FM manager fired for hosting opposition politicians .............................. 10 
Malawi: MBC claims it has stopped bias election reporting .......................................... 11 
Uganda: Vatican Workshop at Radio Pacis, Arua........................................................ 12 
Uganda: Radio Pacis Reporters Win Journalism Award ............................................... 12 
Uganda: Owners and Managers Discuss Professionalism in Journalism ......................... 12 
Worldwide/Canada: WACC New Projects to Help People Communicate ......................... 13 
South Africa: Strike At Popular Khayelitsha Radio Station ........................................... 13 
Somalia: Mayor of Mogadishu Says He's an Avid Listener of Radio Shabelle .................. 14 
Mozambique: European Union Supports Community Radios ........................................ 14 
Centrafrique: CAR journalists impose news blackout 7 May to protest killing of two 

colleagues ............................................................................................................ 15 
Tunisia: Tunisian regulatory body seeks to rein in boom in radio stations ..................... 15 
Zimbabwe: Media Experts Blast Holland Over Pirate Radio Stations ............................. 15 
Liberia: Community Radio Prexy Frowns At Lawmaker ............................................... 16 
Burundi: Journalist working for French broadcaster briefly arrested in northern Burundi . 17 
Burundi: Burundi ruling party youth leader raps brief arrest of RFI journalist ................ 17 
Malawi: Malawi state broadcaster said facing financial problems .................................. 17 
Tunisia: AMARC calls on the Tunisian government to stop intimidating free media ......... 18 
Zambia/Vatican: Fr Paul Samasumo Appointed Head of Vatican Radio’s English and 
Swahili Service ..................................................................................................... 18 



TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

Kenya: Kenyan media group set to relaunch radio station .......................................... 19 
Nigeria/USA: BBG Signs Agreement to Provide Live VOA News in Nigeria ..................... 19 
Zimbabwe: 18 Shortlisted for Local Radio Licences .................................................... 19 
Liberia: Bong Lawmaker Commissions New Radio Station in Fuamah District ................ 20 
Ethiopia: Online Radio 251 Ethiopa signs Urban music content deal with Kenya’s MTech 20 
Nigeria: Mobile Rises Sharply While Radio Dominates for News ................................... 21 
 

Nouvelles en français 

Sénégal: Assemblée générale de l'URAC mercredi 23 avril 2014 .................................. 22 
Côte d'Ivoire: Réconciliation nationale : La Fondation Nabintou Cissé équipe les radios 
confessionnelles .................................................................................................... 22 
Sénégal: Une nouvelle radio communautaire à Ndiamacouta ...................................... 22 
Sénégal: Régulation de l'audiovisuel - Le CNRA réceptionne un nouveau matériel de 
monitoring ........................................................................................................... 22 
RDC: 10 journalistes reçoivent le «prix de la liberté de la presse Lucien Tshimpumpu» .. 23 
RDC: Kananga - Les lépreux de Tshimuanza contribuent au projet Radio Maria ............. 23 
Burkina Faso: CSC - 16 nouvelles licences accordées à des promoteurs de radios ......... 24 
Tunisie: Télévision et radios publiques - La Haica exige des nominations ...................... 24 
RDC : Kisangani - Des journalistes formés sur la lutte contre le changement climatique . 25 
Tunisie: La HAICA inflige à "Radio Nour" une amende de 50 mille dinars ...................... 25 
RCA: Deux journalistes assassinés en République centrafricaine .................................. 25 
Tunisie: L’AMARC appelle le gouvernement tunisien à cesser d’intimider les médias libres
 .......................................................................................................................... 26 
Angola: Ouverture d'une radio communautaire à Belize ............................................. 26 
Cote d'Ivoire/France: RFI fête ses 20 ans de diffusion FM ........................................... 27 
Burundi: Etude d’auditoire des médias burundais ...................................................... 27 
 

RESOURCES / RESSOURCES 
DES SOLUTIONS ENERGIE POUR VOS STATIONS RADIO ET TV 

http://www.bbeamenergy.com 

BBEAM lance un nouveau site internet dédié aux solutions énergie, et vous propose un choix 
important de matériel pour les besoins en électricité de votre station. 

BBEAM Sprl est depuis de nombreuses années spécialisé dans le domaine du broadcast radio et TV. 
[...]  

BBEAM a toujours apporté un soin tout particulier à la qualité de ses installations énergie. 

Aujourd'hui BBEAM propose un site internet dédié à ce domaine, et vous propose un choix 
important de matériel pour les besoins en électricité de votre station. 

Ce site a pour but de faciliter votre choix d'équipement. 

Le prix de chaque produit est indiqué. il vous est ainsi possible de faire un rapide comparatif 
qualité/prix des différents modèles. 

Vous pouvez réaliser une sélection de produit et demander votre devis via le bouton "demande de 
devis", celui-ci est activé dés que vous avez créé votre compte et vous permettra de réaliser en 
direct votre devis. 

Source: BBEAM (Belgique), Communiqué et site, 7 mai 2014 

 

Energy solutions for your stations  

http://www.bbeamenergy.com  

BBEAM Sprl has been for many years specialized in the field of radio and TV broadcast. [...]  
BBEAM has always paid particular attention to the quality of its energy facilities.  

Today BBEAM launches a website dedicated to this field, and offers a large selection of equipment 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7674
http://www.bbeamenergy.com/
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7675
http://www.bbeamenergy.com/


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

for the electricity needs of your station. 

This site is intended to facilitate your choice of equipment. 

The price of each product is indicated. So you can do a quick comparison quality / price between 
the models. 

You can make a product selection and request a quote using the "quote" button, it is activated as 

soon as you have created your account and allows you to make your quote directly. [...] 

Source: BBEAM (Belgique), Communique and website, 7 May 2014 

 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
(Posted from 22/04/2014 to 20/05/2014) 

 

Angola: Ouverture d'une radio communautaire à Belize ............................................. 26 
Burkina Faso: CSC - 16 nouvelles licences accordées à des promoteurs de radios ......... 24 
Burundi: Burundi ruling party youth leader raps brief arrest of RFI journalist ................ 17 
Burundi: Etude d’auditoire des médias burundais ...................................................... 27 
Burundi: Journalist working for French broadcaster briefly arrested in northern Burundi . 17 
Centrafrique: CAR journalists impose news blackout 7 May to protest killing of two 

colleagues ............................................................................................................ 15 
Cote d'Ivoire/France: RFI fête ses 20 ans de diffusion FM ........................................... 27 
Côte d'Ivoire: Réconciliation nationale : La Fondation Nabintou Cissé équipe les radios 
confessionnelles .................................................................................................... 22 
Ethiopia: Online Radio 251 Ethiopa signs Urban music content deal with Kenya’s MTech 20 
Ghana: In Ghana, Security Forces Harass Journalists, Seize Reporting Equipment .......... 9 
Kenya: Kenyan media group set to relaunch radio station .......................................... 19 
Kenya: Somali radio on peace mission ...................................................................... 5 
Liberia: Bong Lawmaker Commissions New Radio Station in Fuamah District ................ 20 
Liberia: Community Radio Prexy Frowns At Lawmaker ............................................... 16 
Liberia: Local Radio Station Takes Issues With County Official ..................................... 8 
Liberia: LTA to Revoke Licenses ............................................................................... 7 
Liberia: The News Radio, TV Coming ........................................................................ 8 
Malawi: MACRA threatens to ban phone-in radio shows over hate speech concerns ........ 6 
Malawi: Malawi state broadcaster said facing financial problems .................................. 17 
Malawi: MBC claims it has stopped bias election reporting .......................................... 11 
Mozambique: European Union Supports Community Radios ........................................ 10 
Mozambique: European Union Supports Community Radios ........................................ 14 
Nigeria/USA: BBG Signs Agreement to Provide Live VOA News in Nigeria ..................... 19 
Nigeria: BBC news in Hausa available via BlackBerry in Nigeria .................................... 9 
Nigeria: Mobile Rises Sharply While Radio Dominates for News ................................... 21 
RCA: Deux journalistes assassinés en République centrafricaine .................................. 25 
RDC : Kisangani - Des journalistes formés sur la lutte contre le changement climatique . 25 
RDC: 10 journalistes reçoivent le «prix de la liberté de la presse Lucien Tshimpumpu» .. 23 
RDC: Kananga - Les lépreux de Tshimuanza contribuent au projet Radio Maria ............. 23 
Sénégal: Assemblée générale de l'URAC mercredi 23 avril 2014 .................................. 22 
Sénégal: Régulation de l'audiovisuel - Le CNRA réceptionne un nouveau matériel de 

monitoring ........................................................................................................... 22 
Sénégal: Une nouvelle radio communautaire à Ndiamacouta ...................................... 22 
Somalia: Mayor of Mogadishu Says He's an Avid Listener of Radio Shabelle .................. 14 
Somalia: Somali Radio Worker Assassinated in Mogadishu .......................................... 7 
South Africa: Strike At Popular Khayelitsha Radio Station ........................................... 13 
South Sudan: How Hate Radio Was Used to Incite Bentiu Massacres ............................ 6 
Tunisia: AMARC calls on the Tunisian government to stop intimidating free media ......... 18 
Tunisia: Tunisian regulatory body seeks to rein in boom in radio stations ..................... 15 
Tunisie: L’AMARC appelle le gouvernement tunisien à cesser d’intimider les médias libres
 .......................................................................................................................... 26 
Tunisie: La HAICA inflige à "Radio Nour" une amende de 50 mille dinars ...................... 25 



TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

Tunisie: Télévision et radios publiques - La Haica exige des nominations ...................... 24 
Uganda: Museveni launches Arua One and Urban TV .................................................. 4 
Uganda: Owners and Managers Discuss Professionalism in Journalism ......................... 12 
Uganda: Radio Pacis Reporters Win Journalism Award ............................................... 12 
Uganda: Spice FM manager fired for hosting opposition politicians .............................. 10 
Uganda: Vatican Workshop at Radio Pacis, Arua........................................................ 12 
Worldwide/Canada: WACC New Projects to Help People Communicate ......................... 13 
Zambia/Vatican: Fr Paul Samasumo Appointed Head of Vatican Radio’s English and 
Swahili Service ..................................................................................................... 18 
Zimbabwe: 18 Shortlisted for Local Radio Licences .................................................... 19 
Zimbabwe: Government's Voice of Zimbabwe Faces Closure ........................................ 7 
Zimbabwe: Media Experts Blast Holland Over Pirate Radio Stations ............................. 15 
Zimbabwe: Zimbabwe police search radio's offices in search for equipment ................... 4 

 

News (Les nouvelles en français suivent p. 22) 

NEWS FROM :   24/04/2014    [EN] 

Uganda: Museveni launches Arua One and Urban TV  

http://tinyurl.com/knkze3w  

President Yoweri Museveni has launched Urban, a Vision Group free-to-air television channel, in 
Arua District [northwestern Uganda]. Vision Group extended Urban TV signals to West Nile 
recently. 
The launch took place at Arua Hill Boma grounds Monday [21 April], where the president was 
presiding over celebrations marking 100 years of West Nile's integration into Uganda. 
During the same function, the president also officially launched Arua One, a leading FM radio 
station in West Nile. 

Arua One is also owned by Vision Group. Museveni autographed the logos for both Urban TV and 
Arua One FM. 
James Serunkuma, Vision Group's head of television production, said Urban TV would provide up-
to-date national and international news and information within a 60km radius of Arua town. "This is 

the first free-to-air English TV channel in this region," he said. 
He said Urban will offer a rich menu of educative programmes to help the people move out of 
poverty through promotion of their businesses. 

Nixon Owole, the Adjumani District chairman, praised Vision Group for offering good programming 
on Arua One FM. 
"Arua One is more appealing to the youth. That is a good target audience and the programmes are 
educational," he said. 
Source: The New Vision website (Kampala), 22 Apr. 2014; quoted by BBC Monitoring Global 
Newsline Media File, 23 Apr. 2014 

 

NEWS FROM :   24/04/2014    [EN] 

Zimbabwe: Zimbabwe police search radio's offices in search for equipment  

http://tinyurl.com/l2df8of 

Police in Bulawayo on Tuesday [21 April] searched the Radio Dialogue offices, for what they 
claimed was "broadcasting material capable of dispatching information which can harm the interest 

of the state". 
Radio Dialogue Production Manager Zenzele Ndebele said about 10 police and CIO officers pitched 
up at the community radio station's offices around mid-day and searched for the equipment, which 
they did not find. 
Ndebele said when the police called at the office he was away but he received a phone call that he 
should report at Hillside police station. On arrival he was shown a search warrant which said the 
police had the information that he had "radio transmission equipment." 

Ndebele said the police, who were in the company of officials from the Postal and 
Telecommunications Regulatory Authority (Potraz), then told him to lead them to his house where 
they searched and again found nothing. 
Last month, Ndebele was acquitted on charges of contravening broadcasting laws. The charges 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7646
http://tinyurl.com/knkze3w
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7647
http://tinyurl.com/l2df8of


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

arose after Ndebele was arrested last year following a police raid on Radio Dialogue during which 
police seized 180 radio sets. The radios in question were ordinary receivers with no transmitting 
capacity. Ndebele said he had no clue whether the latest development was related to the resolved 
case. 
Radio Dialogue is a member of the Zimbabwe Association of Community Radio Stations (ZACRAS) 

which is pushing for the opening of the airwaves to multiple players.  
Source: SW Radio Africa website (London), 22 Apr. 2014; quoted by BBC Monitoring Global 
Newsline Media File, 24 Apr. 2014 

 

NEWS FROM :   26/04/2014    [EN] 

Kenya: Somali radio on peace mission  

http://tinyurl.com/n8x3abb  

A leading FM radio station has begun broadcasting peace messages to the Somali community. 
The messages ask community members to restore peace and security to the troubled Eastleigh in 
Nairobi where business has been paralysed in four weeks of security crackdown. 

“Beware that if you are not working for peace, you are working for conflict. Let us all collectively 
work for peace,” says a short clip aired 10 times every day at prime time on Star FM. 

The clip continues: “The sound you just heard is one you may not want to hear. It signifies 
insecurity. Peace is the foundation of life... Live in peace with your neighbours... This message was 
brought to you by Star FM, the voice of northeastern region.” 
MALL ROOFTOP 
The commercial station, which broadcasts from the rooftop of Eastleigh Shopping Mall, has a huge 
following in northern Kenya and parts of Somalia. A recent audience survey shows that 65 per cent 
of Somalis in Kenya listen to the radio regularly. 

The station’s listenership has grown fast in four years and extended its reach by building more 
transmitters in the northern counties. It re-broadcasts major international radio news stations such 
as the VoA and the BBC. It also airs one-hour daily programmes in Kiswahili and Boran. 
“Our aim is to bring people together. We need peace and without peace, there can be no 
development. Business cannot flourish in the absence of peace,” Mr Mohammed Osman, the radio’s 
managing director told the Nation. 
Mr Osman said the Somali community was an oral society and radio was a powerful tool of 

communication, an ideal medium for advancing the “culture of peace”, tolerance and mutual co-

existence. 
He said the peace message was a “social responsibility” initiative by the management in the wake 
of the recent unrest and was not funded by the government or any organisation. 
He said there was evidence that radio had a big influence in restoring peace between warring 
communities. He cited a case in which the radio’s special peace messages at the height of the 

Garre-Degodia clashes in Mandera County in 2013 had “a calming effect” and contributed to the 
peace accord between the two Somali clans. 
“The restoration of peace and security is not a job for the State alone. We Somalis must also 
actively contribute positively and our special peace appeals are just a small part,” Mr Osman said. 
On Tuesday, an extensive field survey by the Nation in Eastleigh showed that the area was slowly 
returning to normal after weeks of massive security swoops and arrests.  
There is heavy police presence and most of the roads into and out of Eastleigh are manned by 

armed police officers conducting “stop-and-search” operations. 
Residents say there is less “aggression” by the police and most officers are “more courteous” when 
stopping people for questioning. 
“I have detected a big change of their style in recent days. We welcome this. The officers are more 
respectful and there are fewer home raids,” Mr Abdihakim Mursal, a waiter at a local restaurant 
told the Nation. 

The upbeat mood by residents and the softening of the operation comes days after a meeting 

between President Uhuru Kenyatta and 26 Muslim MPs and leaders attended by Deputy President 
William Ruto and security chiefs. 
HUGE MUSLIM BACKLASH 
According to sources, an agreement was reached at the April 17 meeting at State House to “re-
calibrate” the operation and make it “more targeted” in response to the huge Somali and Muslim 
backlash. 

There are also reports that a committee of community leaders is to be set up to advise and work 
with the security services to ensure the operation does not aggravate the situation, lead to abuses 
and further inflame Somali sentiments. 
Source: Daily Nation (Nairobi), website, 23 Apr. 2014; quoted by BBC Monitoring Global Newsline 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7649
http://tinyurl.com/n8x3abb


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

Media File, 26 Apr. 2014 

 

NEWS FROM :   26/04/2014    [EN] 

Malawi: MACRA threatens to ban phone-in radio shows over hate speech 

concerns  

http://tinyurl.com/mx8dps2  

Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA) has warned that it will suspend all phone-in 
programmes during the elections period should broadcasters in the country continue letting callers 
use hate speech. 
MACRA Director of Telecommunication, Lloyd Momba said Wednesday [23 April] in Lilongwe at a 

broadcaster's workshop that the organisation will use its powers to impose serious sanctions on 
broadcasters who choose to continue to breach terms and conditions of their licences. 
"We noted with regret that even broadcasters who have the profanity machine still do let hate 
speeches by callers to be heard. Should this continue, MACRA will suspend all phone-in 
programmes by all broadcasters for the rest of the election period," said Momba. 

He further warned that MACRA will be more vigilant and strict during the polling day, the day 

official results will be announced and when a new president will be sworn in order to make sure 
that there is no enticing and sensationalizing by broadcasters aimed at destabilizing peace and 
tranquility in the country. 
In her remarks, Malawi Electoral Commission (MEC) Commissioner Nancy Tembo advised the 
broadcasters to exercise reason and rationale in their course of work if the country is to achieve 
free and fair tripartite elections. 
"Because the media reaches out to a multitude of audience within a short time, you have a critical 

role of bringing electoral information to the public. You need to do this in a manner that does not 
disadvantage any contestant," said Tembo. 
She added: "Otherwise, if the media does not offer a level playing field for all contestants, this 
approach can easily undermine all the efforts by MEC and all stakeholders to have free, fair and 
credible elections". 
The workshop attracted broadcasters from all radios including community radio stations from both 
northern and central regions of Malawi. 

Source: Nyasa Times website (Leeds), 25 Apr. 2014; quoted by BBC Monitoring Global Newsline 
Media File, 26 Apr. 2014 

 

RESOURCE FROM :   26/04/2014    [EN] 

South Sudan: How Hate Radio Was Used to Incite Bentiu Massacres  

http://allafrica.com/stories/201404260182.html  

The spectre of ethnically-motivated killings, and the use of ethnic rivalry or hatred to mobilize and 
incite one community against another, hangs over the conflict in South Sudan. 
Coming just weeks after the 20th anniversary of the Rwandan genocide, which will forever be 
associated with the use of radio to incite hatred and help direct genocidal killings, the UNMISS 
report that a rebel commander in Bentiu used the local FM radio station to incite hatred against 
Dinkas, Darfuris and other non-Nuer, sent a shiver down my spine. 

In a country with an estimated 80 per cent illiteracy rate, South Sudanese are particularly reliant 
on radio as a means of getting news and of communicating information. It reaches those who 
cannot read or cannot access or afford to buy newspapers. It can be listened to throughout the day 
alone, or in groups and can have a mass effect if used to generate fear, mobilize support or, worst 
of all, incite hatred of others. 
The Radio Bentiu FM station is a key source of news for the population. UNMISS said that the 

rebels had taken over the station and at times "broadcast hate messages declaring that certain 

ethnic groups should not stay in Bentiu and even calling on men from one community to commit 
vengeful sexual violence against women from another community". The UN mission roundly 
condemned the use of the radio to incite hatred and encourage killings or rape, though it did note 
that some rebel SPLA commanders had broadcast messages calling for unity and an end to 
'tribalism'. While UN radio stations and the Netherlands-funded Radio Tamazuj can be heard in 
Unity state, the local FM station is the key local outlet and so has a wide listenership in Bentiu. [...] 
Full report and source: African Arguments (London), 24 Apr. 2014; quoted and distributed by 

allAfrica.com, 

 

NEWS FROM :   26/04/2014    [EN] 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7650
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7650
http://tinyurl.com/mx8dps2
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7651
http://allafrica.com/stories/201404260182.html


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

Zimbabwe: Government's Voice of Zimbabwe Faces Closure  

http://allafrica.com/stories/201404260035.html  

The Gweru-based Voice of Zimbabwe (VOZ) radio station is facing closure, due to a combination of 
obsolete equipment and undercapitalization. 

VOZ whose mission is described as, 'to tell the Zimbabwean story from Zimbabwe, by 
Zimbabweans' was set up by government essentially to counter foreign-based independent radio 
stations like SW Radio Africa and Voice of America. 
But according to a ZBC report the shortwave radio station has not been transmitting any signal 
since October 2013 due to the breakdown of transmitters. The report said the ZBC board, which 
toured the station this week, expressed dismay at the national broadcaster's failure to rectify the 
problem. 

Reporters told SW Radio Africa that the station was on the verge of total closure due to poor 
funding. They said so serious is the problem of undercapitalization that their monthly salaries were 
recently cut from $600 to $300. Since October, they have continued to produce programmes but 
most of them remain unaired while some of them have been used by other ZBC radio stations. 
Last year ZBC workers went for seven months without getting their salaries. In March this year 

Information Minister Jonathan Moyo said ZBC should have closed a long time ago because it was 

insolvent. 
The MDC-T MP for Mabvuku, James Maridadi, said the development at VOZ was inevitable because 
'there has not been any investment into the transmission equipment for ages.' He added: 'Before 
we even start talking of the issue of improving transmission we need to put the ZBC into the black. 
From the red of $47 million we need to invest as much so that they come on to zero and that is 
when we can start talking about improving the problem of poor transmission.' 
Maridadi said there was also a danger that Zimbabwe may fail to meet the June 2015 international 

deadline for digitalization. Two years ago Zimbabwe failed to meet the SADC deadline. The SADC 
countries had set their own deadline of 31st December 2013 but only Mauritius, Namibia, South 
Africa and Tanzania were able to comply. 
ZBC's technological problems date back to many years ago. In 2009 former information minister 
Webster Shamu told Parliament that ZBC needed approximately $70 million to replace its obsolete 
equipment. He said all the transmitters in the country had outlived their lifespan by more than 25 
years. 

Source: SW Radio Africa (London), 25 Apr. 2014; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

ALERT FROM :   26/04/2014    [EN] 

Liberia: LTA to Revoke Licenses  

http://allafrica.com/stories/201404250792.html  

The Liberia Telecommunication Authority or LTA says it will embark on the process of revoking 
licenses of various radio stations in the country that are operating illegally. 
Commissioner Anthony McCarty said since four months now, some service providers failed to 
contact the LTA, noting that the Liberia telecommunication Authority was moving ahead to revoke 
the licenses of institutions and entities not in conformity with its regulations. 
Speaking to group of reporters at the Ministry of Information, Cultural Affairs and Tourism during 
its regular press briefing on Capitol Hill in Monrovia, Mr. McCarty said: " the nation frequency is a 

scarce and limited resources; and because it is both scarce and limited, because we at the LTA 
have to be good stewards of assigning frequencies to those who are willing to stay current in their 
payments to the government of Liberia, the effectiveness is measured by those who adhere to our 
regulations those on our waiting-list willing to pay for frequencies," he said. 
He noted that his institution would notify every service provider with an assigned spectrum 

frequency, through written correspondence in November and subsequently, warned that the LTA 
will take drastic action against delinquent operators, including the revoking of licenses. 

Commissioner McCarty noted that Licenses and Regulation Department or the (LRD) is the LTA's 
arm responsible for the issuance of licenses, regulations, due diligence and economic regulatory 
analysis that market the research of monitoring every activities of the entity. 
Source: The New Dawn (Monrovia), 25 Apr. 2014; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

ALERT FROM :   26/04/2014    [EN] 

Somalia: Somali Radio Worker Assassinated in Mogadishu  

http://allafrica.com/stories/201404230162.html  

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7652
http://allafrica.com/stories/201404260035.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7653
http://allafrica.com/stories/201404250792.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7654
http://allafrica.com/stories/201404230162.html


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

Gunmen shot and killed a Somali media worker in Mogadishu's Bakara market on Monday (April 
21st), National Union of Somali Journalists (NUSOJ) said in a statement. 
Mohamed Hassan Omar was an employee in Dalsan Radio's marketing department, and had held 
the job for two weeks. Omar was also a peace activist and a member of Somalia's National Youth 
Association, according to Dalsan Radio. 

No group has taken responsibility for his death. 
"We are saddened to hear the murder of our colleague and condemn the killing in the strongest 
terms possible," NUSOJ Secretary General Mohamed Ibrahim said. "The killers must not escape 
unpunished and media safety should be prioritized." 
Source: Sabahi (Washington, DC), 22 Apr. 2014; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   26/04/2014    [EN] 

Liberia: The News Radio, TV Coming  

http://allafrica.com/stories/201404220748.html  

The Founder and Chairman of Board of Directors of The NEWS Newspaper has unveiled plans to 

add radio and television components to the paper he established. 
Prof. Wilson K. Tarpeh did not say exactly when he intends to add radio and television stations to 

the newspaper; however, such an ambitious undertaking could take considerable time. 
Tarpeh's statement prompted thunderous applauds from the audience including members of The 
News family who greeted the news with great optimism. 
Making remark at a memorial lecture series in observance of the 25th anniversary of The NEWS 
newspaper last Friday at the Auditorium of the University of Liberia, Prof. Tarpeh said despite 
difficulties the paper experienced over the years, the institution remains determined to expand in 
scope and operation. 

As part of efforts to expand the paper, he indicated that the management has already set up a 
printing press that is expected to be fully functional. 
"We will get there, and all of these that we are doing, the government should take pride, because it 
is happening under your watch; it is because of the conducive atmosphere you've established... " 
the Board Chairman stressed. 
Prof. Tarpeh told the audience that the paper has made significant commitment to remain on the 
newsstand as vibrant institution. 

He added: "We do not pray for the worse... but you can be assured, Mr. Minister (referring to 

Deputy Information Minister of Public Affairs Isaac Jackson); this paper will be a friend of truth and 
since this is a government of truth, The NEWS Newspaper will always stand by this government... " 
He recounted numerous challenges the paper encountered over the years, especially after it 
survived several lootings and vandalization. Prof. Tarpeh indicated that in spite of the looting, there 
were periods of recapitalization into the newspaper. 

He acknowledged that other difficulties still remains, but the paper remains determined and 
committed to serving the people of Liberia. 
Last Friday's lecture series was in memory of fallen staff of the News newspaper who passed away 
in the discharge of their duties over the years (April 1989 to April 2014). 
Some staff who died include, Klon Hinneh, John Vambo, Big Steve, Bobby Tapson, Juku Harris, 
Veronica Kpahn, Musu Haddah and Ema Harmon. 
Source: The NEWS (Monrovia), 22 Apr. 2014; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   29/04/2014    [EN] 

Liberia: Local Radio Station Takes Issues With County Official  

http://allafrica.com/stories/201404282417.html  

The management of Magic FM has taken serious exception to the description of Harlandsville Radio 
as Radio Kagali by Assistant Development Superintendent of Grand Bassa County Adonie Z. 

Greaves. 
Radio Kigali, a Rwanda radio station was blamed for fueling and orchestrating the 1994 genocide 
through hate messages. 
A statement quoted the management of the station as saying that it is taken aback by the 
Assistant Superintendent's comparison, referring the community radio with Radio Rwanda. 
"His example is inappropriate because there is no war in our country, the Magic FM management 

said. 
The management noted of the radio station did not only take serious exception to the statement 
but also called on him to withdraw the statement and apologize to the institution, the people of the 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7655
http://allafrica.com/stories/201404220748.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7657
http://allafrica.com/stories/201404282417.html


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

township and, by extension, the people of Grand Bassa County. 
According to the management, there is no "Hutu journalists" in its employ that will take side in 
conflict that does not even exist, to preach hate messages to spark civil war as claimed by the 
county official. 
"The Management strongly believes that the Assistant Development Superintendent should make 

thorough research and be well-knowledgeable about issues before attacking a community radio 
station in whose reportage the locals have explicit confidence; the comparison is too far from 
reality," the statement said. 
Source: The New Republic Liberia (Monrovia), 28 Apr. 2014; quoted and distributed by 
allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   30/04/2014    [EN] 

Nigeria: BBC news in Hausa available via BlackBerry in Nigeria  

Determined to widen its reach, the British Broadcasting Corporation (BBC) has announced a 
partnership with BlackBerry to deliver news from its Hausa service to its users in Nigeria, offering 
five BBC Hausa news alerts daily via BlackBerry Messenger (BBM). 

The new service is part of BBC's move to use chat apps to deliver its content to, and engage with, 

a wider demography of users. 
Each alert contains story links subscribers can share, along with their comments and story ideas. 
Trushar Barot, assistant editor for the Social Media Hub at BBC News, said: "We had been speaking 
to BlackBerry for a few months about their plans to develop their BBM product. We were keen to 
try and find a BBC service that we felt would be a good fit to test the service. 
"Many Nigerians use BBM, with consumption of news content on mobile phones also very high, so 
linking up with the BBC Hausa service felt like the right choice." 

BBC Hausa editor Mansur Liman said: "With over 96 per cent of the traffic to the bbchausa.com 
website coming to its mobile version, BBC Hausa has prioritized its mobile offer as our key platform 
to reach our audiences. The launch of the BBC Hausa BBM in Nigeria - our biggest market - is a 
great development which will allow us to tap into new audiences, and also create a very simple, 
cheap and immediate way of connecting us with our users there." 
To subscribe, individuals are required to download the latest version of BBM available on iOS, 
Android and BlackBerry smartphones, and search for "BBC Hausa" from the "Channels" tab. 

They can also connect via the BBM PIN: C00334DDD. Links to the BBC Hausa BBM channel will also 
be available via bbchausa.com and BBM.com/bbchausa. 

Source: This Day (Lagos), website, 29 Apr. 2014; quoted by BBC Monitoring Global Newsline Media 
File, 30 Apr. 2014 

 

ALERT FROM :   01/05/2014    [EN] 

Ghana: In Ghana, Security Forces Harass Journalists, Seize Reporting 

Equipment  

http://allafrica.com/stories/201405010248.html  

The Media Foundation for West Africa (MFWA) has noticed with concern the increasing acts of 
violations perpetrated against journalists in their line of duty. 

Even before the end of the first quarter of 2014, the MFWA's freedom of expression and safety of 
journalists monitoring shows that four cases of press freedom violations have been committed by 
some members of the security agencies. 
On April 11, 2014, Ebenezer Kwame Abaka, a Western Regional Correspondent for TV3 (a 
privately-owned television station) was heckled by a military man and his camera was seized at an 
event he was invited to. 

The journalist had gone to cover the passing out parade of some recruits of the Ghana Air Force at 

the Air Force Base of the Western Regional Capital, Takoradi. 
According to him, because he was in a hurry, he forgot to take along his professional identification 
(ID) card. While filming the event, a military man approached the journalist and asked him to 
produce his identity card. 
When he failed to produce it, the military man heckled him and took his camera from him. Even 
though Abaka was able to retrieve his camera shortly after that, he had to leave the event due to 
the embarrassment he suffered. 

Another journalist Muftaw Mohammed, of privately-owned Metro FM - a radio station in the Ashanti 
regional capital of Kumasi - was on April 3 arrested and detained for taking pictures of some 
personnel from the Motor Traffic and Transport Unit (MTTU) of the Ghanaian Police Force, allegedly 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7658
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7660
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7660
http://allafrica.com/stories/201405010248.html


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

taking money from commercial drivers. Mohammed was held by the police and his iPad was seized. 
After two hours, the pictures he had taken of the MTTU officers on his iPad were deleted before he 
was released. 
Earlier on March 10, Geoffrey Buta, a photographer of the state-owned newspaper The Ghanaian 
Times was also assaulted by a military man in Tamale, in the Northern Region of Ghana. 

Again, a crew of privately-owned TV Africa was on March 7 detained by some security personnel at 
Adjei Kojo, a suburb of Accra. The crew had gone to the area to do a follow-up on a demolition 
exercise that was undertaken in the area. 
The MFWA is concerned about the seeming lack of tolerance on the part of some section of the 
security agencies in Ghana towards journalists when they are discharging their professional duties. 
We call on the security agencies to recognise the important role the media plays in the democratic 
development of the country and accord them the necessary support and respect they deserve. 

Source: Media Foundation for West Africa (Accra), Press Release, quoted by IFEX (Toronto), 29 
Apr. 2014; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   04/05/2014    [EN] 

Mozambique: European Union Supports Community Radios  

http://allafrica.com/stories/201405030452.html  

The Mozambican Forum of Community Radios (FORCOM) and the European Union signed a 
cooperation agreement in Maputo on Saturday, under which FORCOM will receive about 350,000 
US dollars, for a two year project which, according to a joint press release, is intended “to raise 
political awareness and expand the spaces for dialogue and the provision of information to citizens 
in the current electoral and democratic processes”. 
The agreement was signed by the European Commission delegate in Mozambique, Paul Malin, and 

the executive director of FORCOM, Benilde Nhalivilo. 
Speaking at the ceremony, Nhalivilo said that the project seeks to strengthen awareness so that 
citizens can make free and conscious choices in elections. Through the community radios, she 
added, citizens would have a voice in democratic processes. 
With this project, she said, FORCOM would certainly make a contribution to the presidential, 
parliamentary and provincial elections scheduled for 15 October. 
She urged the government to respect the freedom of the press and of expression of the community 

radios, and to ensure that the process of migration from analogue to digital systems does not limit 

citizens' right to information. 
If the government does not take appropriate action, she warned, digitalization “could endanger the 
existence of the community radios, and could limit citizens' access to information, particularly 
those who most lack economic and financial resources.” 
Nhalivilo regarded the journalists of the community radios as “real heroes”, since they work 

without adequate wages, transport and other conditions often regarded as basic. Despite this, they 
continued to “guarantee the right to information of those citizens who are often forgotten during 
development”. 
For his part, Malin said the project seeks to strengthen the capacity of community radios to work 
during elections and to monitor governance. It would also provide legal assistance to the radios 
and their reporters. 
It was no coincidence that the agreement was signed on 3 May, World Press Freedom Day. “We 

chose this day”, said Malin, “to pay homage to those journalists and media workers who are 
exercising their duties with professionalism and rigour”. 
He urged the Mozambican state to continue guaranteeing the safety of journalists, allowing them to 
report and comment on events in an independent manner without fear of any kind of reprisal. 
“We encourage journalists to use the constitutional right to freedom of expression, and not to yield 
to the temptation of self-censorship”, he added. 

Saturday's agreement focuses on 17 community radios, located in the northern provinces of 

Nampula and Niassa, Zambezia, Tete Manica and Sofala in the centre of the country, and 
Inhambane and Maputo in the south. 
Source: AIM (Maputo), 3 May 2014; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

ALERT FROM :   04/05/2014    [EN] 

Uganda: Spice FM manager fired for hosting opposition politicians  

http://www.ifex.org/uganda/2014/05/02/manager_fired/ 

Spice FM radio in Hoima, Western Uganda has fired its station Manager, Geoffrey Magezi for 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7662
http://allafrica.com/stories/201405030452.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7663
http://www.ifex.org/uganda/2014/05/02/manager_fired/


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

hosting opposition politicians. Magezi, who has managed the station for over two years, was 
verbally dismissed on 15 April 2014.  
On Saturday, 12 April 2014, between 9:20pm- 10:30pm local time, the station hosted the former 
opposition leader of the Forum for Democratic Change (FDC) party, Dr. Kizza Besigye, the leader of 
the FDC Women's league Ingrid Turinawe and the Democratic Party President Norbert Mao, among 

others, to discuss electoral reforms in the run-up to the 2016 general elections.  
“The problem was hosting Kizza Besigye without his (Edgar Agaba's) consent. Since I was the 
manager, someone needed to be blamed and the blame ended up in a sacking… our hosting of the 
politicians followed a recent Memorandum of Understanding between the opposition politicians and 
the police not to stop such fora,” Magezi told HRNJ-Uganda in an interview.  
The station proprietor, Edgar Agaba denied firing Magezi for hosting the opposition politicians. 
“That's not the reason, but he flouted the rules of the station like recording down the numbers of 

politicians before hosting them, writing down the talking points for the host to follow and balancing 
the show by hosting someone from government among others. He failed to live by the rules of the 
station, so I terminated his services. I can't stand that at my radio; you can quote me on this," 
Agaba told HRNJ-Uganda.  
In March this year, police stormed two radio stations in Western Uganda and ordered the untimely 

stopping of the talk shows, while the politicians were blocked from accessing two other stations 

within the region.  
Restricting the free flow of information is an inhibition to freedom of expression.  
We call upon media proprietors to engage with their staff on regulatory procedures and standards 
rather than resorting to radical measures, said Robert Ssempala, the National Coordinator, HRNJ-
Uganda. 
Source: Human Rights Network for Journalists - Uganda, quoted by IFEX (Toronto), 2 May 2014 

 

NEWS FROM :   05/05/2014    [EN] 

Malawi: MBC claims it has stopped bias election reporting  

http://tinyurl.com/pdxtd3f  

The public service broadcaster Malawi Broadcasting Corporation (MBC) which runs two radio 
stations and a national television station says it has come to its senses and stopped bias reporting 
in the run up to 20 May elections which it has long been accused of. 

Broadcaster's authorities said this on Friday [2 May] during the meeting with Malawi Electoral 

Commission (MEC) officials held at the commission's head offices in the commercial capital 
Blantyre. 
In a statement released after the meeting which was a follow up to the similar meeting held on 4 
April, chief elections officer, Willie Kalonga says MBC authorities told the meeting that the 
broadcaster has introduced two 10-minute daily campaign news programmes which are coming out 

at 18:20 p.m. and 19:20 p.m. [local time] on MBC 1 and one bulletin on MBC TV coming out at 
20:20 p.m. 
"MBC has also opened up to coverage of all presidential candidates in its 17 daily news bulletins. 
MBC has conducted internal training for its reporting and production cohorts to cover elections 
responsibly. MBC will also train its staff on how to cover polling and result management processes. 
MEC is expected to facilitate the training," reads the statement in part. 
Kalonaa says MBC also told the meeting that it has also made available free airtime for all 

presidential candidates for face to face engagement through the Sankha Wekha, On the Agenda 
and the 50:50 Campaign programmes and that politicians have been advised to use any of the 
MBC studios for production. 
However, the state broadcaster said despite the changes it is still facing challenges which are 
impacting of its operations among the financial constraints and archaic studio equipment. 
"The broadcaster has not received any funding for elections from the Treasury despite the Office of 

President and Cabinet authorizing release of 500m kwacha [1m dollars] for elections programming. 

The broadcaster is also facing shortage of transport which has failed the broadcaster to be 
responsive to political parties' campaign activities, news requirements and to service stakeholders". 
In response Kalonga says MEC officials challenged MBC to live up to the people's expectation by 
serving Malawians equally regardless of political affiliation. 
MEC observed that there is still room for the broadcaster to improve its performance more 
especially on coverage of presidential functions. 

"The commission has purchased a television camera for the public broadcasters which will enable it 
cover more campaign and election issues" says Kalonga in a statement. 
The commission, Kalonga says, expects more improvements from the public broadcaster as the 
nation prepares for the elections on 20 May. 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7664
http://tinyurl.com/pdxtd3f


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

Source: Nyasa Times website (Leeds), 4 May 2014; quoted by BBC Monitoring Global Newsline 
Media File, 5 May 2014 

 

NEWS FROM :   05/05/2014    [EN] 

Uganda: Vatican Workshop at Radio Pacis, Arua  

Fifty-three journalists from four Catholic radio stations have undergone a two-day training at Arua 
Diocese Media Centre with effective communication as one of the key focus areas. The training was 
provided by the Centre for Research Education and Communication (CREC) and Radio Vatican. The 
majority of participants were from Radio Pacis but four journalists from Radio Wa in Lira Diocese 
also participated. In addition, two journalists from Radio Sapientia in Kampala Archdiocese and two 
journalists from Kyoga Veritas in Soroti Diocese also participated. […] 

The workshop was offered on March 3 & 4 and then repeated for another group on March 6 & 7. 
Professor Sean Patrick Lovett, the director of English programming for Radio Vatican and a lecturer 
at Gregorian University in Rome, Italy did most of the teaching. He encouraged the radio 
journalists to have great curiosity in them, a desire to learn, and to discover and experience new 

things in life. He urged journalists to think in a multi-media way by the use of words as well as 
pictures. Good journalists seek feedback from the listeners. He emphasized that another way of 

attracting the attention of listeners is by creating a good relationship with the audience gaining 
their trust and confidence. Journalists cannot speak alone but must listen to the audience and 
respond to their needs. […] 
Source: Arua Diocese Bulletin, Issue 134, March-April 2014 

 

NEWS FROM :   05/05/2014    [EN] 

Uganda: Radio Pacis Reporters Win Journalism Award  

Two reporters from Radio Pacis have set the pace for the next Uganda Journalism Awards. The re-
porters submitted stories for the first ever national journalism contest organized by The African 
Centre for Media Excellence and funded by Hivos.  
Hafiz Bakhit received the honorable mention award and certificate for submitting a story in the 
category of environment, about the pollution at River Enyau, caused by car washing.  
Emmanuel Ojok was given the award for best Local Reporting. The story was about abortion and 

risk of early marriage. The fetus was lifted by vulture into its nest to feed the chicks. It dropped to 

the ground, later picked and buried.  
Chief Guest at the award giving ceremony, IGG Mrs. Irene Mulyagonja encouraged the 
unsuccessful contestants to go back and do more work. Justice Mulyagonja said the number of 
people joining the media is increasing but appealed for professionalism.  
George Lugalambi, Media Capacity Development Officer for Revenue Watch Institute revealed that 

the judges were looking for stories that were well sourced and stories that had all the stakeholders 
involved, with variety of voices.  
Other winners were Ronald Musoke from The Independent for Agriculture reporting, Caroline Ariba 
from The New Vision for Arts and culture reporting, Isaac Khisa from The East African for Business 
and finance reporting, Paschal Bagonza from Radio Sapientia for Environment reporting, Edward 
Ssekika from The Observer from Political reporting. The National Journalism Awards is aimed at 
recognizing and promoting excellence in reporting and intended to inspire a culture of quality, high-

impact journalism. Each winner received a certificate of commendation, a plaque and a cheque of 
Ush2.5 million. 220 entries from more than 190 print, broadcasting and online journalists were 
submit-ted for competition. Dr George Lugalambi, chair of the panel of judges said the entries, 
were notable for general good quality, showing a trend toward more analytical journalism in 
Uganda.  

Source: Arua Diocese Bulletin, Issue 134, March-April 2014 

 

NEWS FROM :   05/05/2014    [EN] 

Uganda: Owners and Managers Discuss Professionalism in Journalism  

Creating an enabling environment for professional journalism in Uganda was the theme of the 
dialogue for the media owners and managers in Kampala on April 30th 2014 at Sheraton Kampala-
Hotel. Media practitioners from Arua, Kasese, Soroti, Mbale, Moroto and other stakeholders 

participated in the conference.  
Station Manager and Human Resource Manager of Radio Pacis, Sherry Meyer was called as a 
panelist for the conference.  

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7665
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7666
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7667


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

James Kigozi, the Executive Director, Uganda Media Development Foundation-UMDF said media 
practitioners have the opportunity to influence events in the country. Instead of relaying Europe-an 
matches live or airing popular music on radio, the media was challenged to participate in 
developmental programming. Some media managers were castigated for looking at the bottom-line 
profit, especially the privately owned media. The media owners have responsibility and duty to this 

country to make sure professional journalism is undertaken in the facilities. UMDF has found out 
that some media owners pay as little as 90-thousand shillings to a journalist at the end of the 
month.  
Sherry Meyer told the conference that Radio Pacis follows the regulations from UCC, obtaining the 
annual license for nearly ten years, but no official from UCC has visited the station to enquire about 
contracts of the employees. UCC should make sure that the regulations are followed by all media 
houses.  

Paul Kihika, Managing Director of Uganda Broadcasting Corporation-UBC said that UCC is at-
tempting to strengthen the monitoring and enforcement mechanism of UCC in order to promote 
professionalism in journalism.  
Source: Arua Diocese Bulletin, Issue 134, March-April 2014 

 

NEWS FROM :   05/05/2014    [EN] 

Worldwide/Canada: WACC New Projects to Help People Communicate  

http://tinyurl.com/pc2y9sl 

“The goal of WACC’s Small Project Support is to increase access to public communication and 
relevant information and knowledge for poor, marginalized, excluded and dispossessed people. This 
helps them to participate in shaping local and national decision-making about priorities and actions 
that affect their lives,” WACC said in its annual list of projects [...]. 

Each project also lists the donation amount needed to advance its goals, with information on how 
donors can make contributions. 
In 2014, WACC continues to focus on four areas of advancing and strengthening communication 
rights: gender and communication, digital frontiers, community radio and rural poverty reporting. 
WACC believes that the under-representation of marginalized groups and their opinions and 
interests in public communication, as well as the prevalence of misinformation and stereotypes, 
hinders their inclusion and participation in society, governance and human development. 

The gender and communication initiative includes projects in Benin, Nepal, Bolivia, Ecuador and 

Brazil, [...] 
Expanding digital frontiers involves groups in China, the Philippines, Spain, the Dominican Republic, 
Colombia, Mexico and Zimbabwe, where the Creative Centre for Communication and Development 
“intends to empower girls to use citizen journalism and digital media platforms to change attitudes 
that perpetuate the practice of child marriage.” The center also seeks “to educate and mobilize 

parents and community members and foster an enabling legal and policy framework to end child 
marriage.” 
Low-power community radio broadcasting is often the very definition of a “grassroots” approach to 
communication. For instance, in Tanzania, Katubuka Women, Children and Environment 
Development Association aims to expand the scope of broadcasts for women. “Most women’s 
programs … cover issues such as beauty, personal health, family and fashion, but not issues such 
as rights and liberties, problems and solutions for women or women’s perspectives on social 

problems,” said the organization. [...] 
Full report and source: Media Action (Toronto), May 2014 and WACC website 

 

NEWS FROM :   06/05/2014    [EN] 

South Africa: Strike At Popular Khayelitsha Radio Station  

http://allafrica.com/stories/201405061396.html  

Programming returned to normal at Khayelitsha's Radio Zibonele Community Station on Sunday 
following two days of disruptions due to a strike by the majority of the station's staff. 
Dozens of the station employees, including presenters, programmers and news staff, boycotted 
work on Friday morning and staged protests at the Khayelitsha Development Forum (KDF) offices. 
The staff are accusing the station management of unfair labour practices, citing nepotism and 
favouritsm among other concerns. They claim that the station's head of marketing Hlumisa 

Matshobongwana got the position because she is married to Mzamo Ngomane who is the station 
manager. They have questioned her ability to do the job, claiming that a number of clients pulled 
out of the station because of a bad relationship with her. They also accused Ngomane of giving 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7668
http://tinyurl.com/pc2y9sl
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7671
http://allafrica.com/stories/201405061396.html


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

employment preference to members of Christian Family Values Church in which he is a pastor. 
Others alleged that the community station doesn't supply them with earphones, notebooks, and 
has stopped its allowances for lunch and other necessities. 
The station was forced to recall many of its former employees to fill the void and stay on air but 
programmes could not run in their usual order. An emergency meeting that involved all 

stakeholders of Radio Zibonele, which include members of KDF, religious groupings, 
representatives of its staff and the station management was held at the KDF offices Saturday 
afternoon. All sides were given an opportunity to present their grievances. 
However, Ngomane denied the claims labelled against him. He said, "Those making these 
allegations have no facts to back them up." He produced a list of station employees he has hired 
who are not members of his church. He said some people go to Christian Family Values but are not 
members. 

Regarding the claim that his wife got the head of marketing job he said, "Hlumisa joined the 
company in June 2012 and we got married in December 2013." Ngomane said they were not 
involved at that time because he was married but later got divorced and his divorce didn't have 
anything to do with her, "I'm also a church pastor and I do not practice extramarital affairs," said 
Ngomane. He said he was not even involved in the process of hiring her. "An outside company, 

Dikela and Sons chaired the process. He said they used an outside agency to outsource people for 

some senior positions. Ngomane said allegations against his wife sound cynical because some of 
the people making those claims such as Vuyiswa Nganyaza were competing with her for the same 
position but lost out. 
The Saturday meeting resulted in the establishment of a special crisis committee to probe the 
allegations made by employees. "The committee will start its investigation on the 12 May 2014 and 
conclude on the 22 May 2014, then table the report on the following day to the stakeholders," said 
Zithobile Mthandeki who was part of the meeting on behalf of the station employees. He said, "The 

staff is 'over the moon' at this latest development and hope that the process will be fair to all." 
The staff apologised to the listeners for programming disruptions. Mthandeki said, "What we did 
was for the best interest of the listeners, not just about us, we had to sacrifice and risk it all." 
Programming went back to normal from yesterday morning and will go on until the 23 May 2014. 
The future of the station programming will depend on the outcome of the task team. Mthandeki 
had harsh words for those who didn't take part in the strike. He said "They stabbed us in the back 
while we were doing this for everybody's benefit working for the station." 

The staff also expressed their gratitude to various organisations and trade unions who supported 
them. Among these were Creative Workers Union, KDF, Cosatu, Seskhona People's Rights 

Movement, South African Communist Party, Right to Know Campaign, Treatment Action Campaign, 
a Labour Lawyer whose identity won't revealed, Sanco, and community members. 
Source: GroundUp (Cape Town), 5 May 2014; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   06/05/2014    [EN] 

Somalia: Mayor of Mogadishu Says He's an Avid Listener of Radio Shabelle  

http://allafrica.com/stories/201405061296.html  

The Governor of Benadir & Mayor of Mogadishu featured in an interview with Radio Shabelle in 
Mogadishu, and sent his sincere appraisal to Shabelle Media Network and highlighting that he is an 
avid listener of the radio station. 

Mayor Mungab strained that Shabelle reports precise and truthful news stories and that they 
overcame difficult hurdles in the past. 
Mr. Mungab added that when he was the Judge of the Military Court, Shabelle provided him 
assistance in his job by reporting exact accounts on sentences, justice and security. 
"In 2011, Shabelle Media Network and Hormuud Telecom raised awareness to victims of the 
drought and raised a considerable amount of money which was used to help the displaced 

population." Said the Mayor 

The speech by the Mayor comes at a time when Shabelle Media Network is celebrating its 12th 
anniversary today (6th may). 
Source: Shabelle Media Network (Mogadishu), 6 May 2014; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   07/05/2014    [EN] 

Mozambique: European Union Supports Community Radios  

http://allafrica.com/stories/201405070329.html  

The Mozambican Forum of Community Radios (FORCOM) and the European Union signed a 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7672
http://allafrica.com/stories/201405061296.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7673
http://allafrica.com/stories/201405070329.html


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

cooperation agreement in Maputo on Saturday, under which FORCOM will receive about 350,000 
US dollars, for a two year project which, according to a joint press release, is intended "to raise 
political awareness and expand the spaces for dialogue and the provision of information to citizens 
in the current electoral and democratic processes". 
The agreement was signed by the European Commission delegate in Mozambique, Paul Malin, and 

the executive director of FORCOM, Benilde Nhalivilo. 
Speaking at the ceremony, Nhalivilo said that the project seeks to strengthen awareness so that 
citizens can make free and conscious choices in elections. Through the community radios, she 
added, citizens would have a voice in democratic processes. 
With this project, she said, FORCOM would certainly make a contribution to the presidential, 
parliamentary and provincial elections scheduled for 15 October. 
She urged the government to respect the freedom of the press and of expression of the community 

radios, and to ensure that the process of migration from analogue to digital systems does not limit 
citizensÊ¼ right to information. 
Source: AIM (Maputo), 2 May 2014; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   09/05/2014    [EN] 

Centrafrique: CAR journalists impose news blackout 7 May to protest killing of 

two colleagues  

A news blackout day was staged in the Central African Republic yesterday [7 May]. Newspapers 
were not put out for sale in the newsstands and radios and televisions did not broadcast any news 
either. 
The day was organised by the Union of Central African Journalists (UJCA) to denounce the killing of 

two of their colleagues, Desire Sayenga and Rene Padou, at the end of last month. The UJCA also 
staged a demonstration in the capital, Bangui. 
After the demonstration, the president of the union of journalists, Maka Gbossokotto, held 
discussions with the representative of the secretary-general of the United Nations to the Central 
African Republic, Babacar Gaye. 
Source: Radio France Internationale (Paris), in French, 8 May 2014; translated and quoted by BBC 
Monitoring Global Newsline Media File, 9 May 2014 

 

NEWS FROM :   09/05/2014    [EN] 

Tunisia: Tunisian regulatory body seeks to rein in boom in radio stations  

Tunisia has seen a big boom in private FM radio stations since the 2011 revolution, but the recently 
created independent media regulatory authority is working to lay down the rules for operation and 
licensing for old and new broadcasting outlets, Al-Jazeera reported on 7 May. 

The majority of those radio stations, whether the ones operating without license, or others with 
provisional licenses, face the same difficulties. 
Nouzha Mohamed, the director of Radio 6, summed up those difficulties to be mainly related to 
advertisers as well as the lack of state support, which, if available, would make a media business 
much easier to run and a success, as she put it. 
The Independent High Authority for Audio-visual Communications (HAICA) is working on a 

regulatory framework for an uncontrolled media market as questions abound over the agenda of 
several media organizations and their funding sources. 
Hecham Senoussi, a HAICA official, said the authority issued a document that includes conditions 
and rules for broadcasting media outlets and will decide on certain cases after examining them. 
In the post-revolutionary era, the media landscape in Tunisia has been characterized by the rise of 
many radio stations owned by individuals, political parties and civil society organizations in the 

absence of regulations and laws, Noureddine Meladi, a professor of media studies, told Al-Jazeera. 

The belated issuing by HAICA of rules to regulate the operation of radio stations comes in good 
time before the elections which will be fought on TV and on the radio, he added. 
Small radio stations should be helped to have a share in the advertising market dominated by big 
broadcasting networks, he said. 
Source: Al-Jazeera TV (Doha), in Arabic, 7 May 2014; translated and quoted by BBC Monitoring 
Global Newsline Media File, 9 May 2014 

 

NEWS FROM :   09/05/2014    [EN] 

Zimbabwe: Media Experts Blast Holland Over Pirate Radio Stations  

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7676
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7676
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7677
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7678


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

http://allafrica.com/stories/201405090507.html  

The Netherlands has no justification to fund a pirate radio station broadcasting illegally into 
Zimbabwe, media practitioners have said. 
They said this in response to claims by Dutch Ambassador to Zimbabwe Mrs Gera Sneller that 
Voice of the People was abiding by her country's laws. 

Mrs Sneller made the claim after meeting Information, Media and Broadcasting Services Minister 
Professor Jonathan Moyo in Harare on Wednesday. 
Prof Moyo had told her that though her country supported the liberation struggle, it had not helped 
set up a radio station then but was ironically doing so in independent Zimbabwe in pursuance of 
regime change.. 
Broadcasting Authority of Zimbabwe chairperson Dr Tafataona Mahoso said the Netherlands was in 
breach of International Telecommunications Union statutes. 

"This is a deliberate attack on the broadcasting space of Zimbabwe and what the ambassador said 
is just for her expediency so that they can have a legal sounding argument with the purpose of 
defeating the actual law," said Dr Mahoso. 
National University of Science and Technology dean of Communication and Information Science Dr 
Lawton Hikwa said funding the pirate radio station created political and diplomatic problems. 

"Why would one who wants to broadcast on Zimbabwean issues do it from a foreign country and 

not want to give Zimbabweans some form of recourse to a justice system? 
"That is the problem with pirate radio stations, that in their country they may not be flouting the 
laws; but what makes them pirate radio stations is that they are not operating within the confines 
of Zimbabwe's jurisdiction. 
"This is an attitudinal diplomatic issue because Holland has some selective legalisation on 
marijuana but that does not necessarily make it legal in Zimbabwe," said Dr Hikwa. 
Midlands State University media lecturer Dr Nhamo Mhiripiri said Ambassador Sneller's argument 

did not hold water because Dutch laws were not Zimbabwean laws. 
Source: The Herald (Harare), 9 May 2014; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   14/05/2014    [EN] 

Liberia: Community Radio Prexy Frowns At Lawmaker  

http://allafrica.com/stories/201405130476.html  

The President of the Association of Liberian Community Radio (ALICOR) has frowned at statement 

made by River Gee County District #2 Representative Christian S. Chea that the District 
representative or Commissioner had the right to examine any story aired on the Voice of Fuamah 
or VOF. 
Representative Chea, during the official launch of a Community Radio -the Voice of Fuamah, in 
Heindi, Fuamah District, Bong County on April 9, 2014, said Representative Corpu G. Barclay or the 

Commissioner of Fuamah District had the right to examine any story aired on the VOF, 
emphasizing that these Officials had even had the right to bind "anything" considered offensive in 
the News. 
Representative Christian Chea is a former Manager of Radio Gee in Fish Town, established by the 
then Liberia media Project run by the Press Union of Liberia, Catholic Justice and Peace 
Commission and Center for Justice and Peace Studies, in partnership with International Alert-a UK 
based Peace-building organization. His ascendency to the House of Representative was through his 

association with the community radio as Station Manger. 
Mr. William Quare, reacting to the statement, described Rep. Chea's declaration as a threat to 
Community Radio in Liberia, noting that the statement has the propensity to hinder the smooth 
operation of Community Radio Stations in the Country. 
In a related development, the ALICOR President has stressed the need for more budgetary 

allocation for the sustainability of Community Radio Stations in Liberia. 
Mr. Quare noted that the issue of sustainability was paramount to Liberian Community Radio, 

adding that the issue of keeping Community Radio on was a serious problem. 
He indicated that Liberia has a little over 50 Community Radio Stations of which he is heading, and 
that only a few were benefiting from the National Budget. 
He used the opportunity to call on the Speaker and other members of the 53rd Legislature to find a 
place in this year's budget to for the Community Radio Network. 
"We will highly appreciate if you pass the money through a Representative, but the issue is that 

some Representatives in our Counties tell the Radio Stations that this is my personal money and I 
run it the way I want to," he said. 
According to him, there is an instant wherein 20 Community Radio Stations benefited from funds 
from National Government- something he stated, others did not benefit. 

http://allafrica.com/stories/201405090507.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7681
http://allafrica.com/stories/201405130476.html


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

He recommended to the Speaker and colleagues to always pass allotment intended for Community 
Radios through the Ministry of Information or ALICOR. He also used the occasion to call on 
community dwellers to support community radio stations by all means possible. 
Source: The New Dawn (Monrovia), 12 May 2014; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   14/05/2014    [EN] 

Burundi: Journalist working for French broadcaster briefly arrested in northern 

Burundi  

[Announcer] One of RFI's reporters, Sonia Rolley was arrested in Burundi. She was arrested after a 
blockade organised by a local authority official and youth believed to be members of the 

Imborenakure [CNDD-FDD party youth wing]. The arrest was brief but the highest authorities in 
Bujumbura had to intervene to save the situation. At the time of her arrest, she was with a 
journalist of a major private radio station in the country, RPA. The arrest happened in the north of 
the country, in Marangara, Ngozi Province. The following report she gave after her release tells us 
more. [...] 

Full text and source: Radio France Internationale (Paris), in French, 12 May 2014; translated and 

quoted by BBC Monitoring Global Newsline Media File, 13 May 2014 

 

ALERT FROM :   15/05/2014    [EN] 

Burundi: Burundi ruling party youth leader raps brief arrest of RFI journalist  

[Announcer] In Burundi, the head of Imborenakure [ruling party youth wing], Dennis Karera has 
reacted to the brief arrest of RFI journalist Sonia Rolley and that of another journalist form RPA 

Radio. 
Rolley was blocked for about two and a half hours at the exit to Marongara town, north of the 
country. She was not arrested by the police but by the head of the town council as well as certain 
youth who residents said were members of Imborenakure. 
This incident added further to the crisis between Burundian authorities and the media and added to 
the suspicion of Imborenakure being armed. Here is what he had to say 
[Dennis Karera] At the moment, investigations are ongoing to establish what exactly led to this 

state of affairs so that we can take punitive measures against Imborenakure members who took 
part in this incident that does not at all augur well with us. 

In Imborenakure, we congratulate all journalists who do their work while respecting the ethics of 
their profession and we support the freedom of movement of journalists. Otherwise, in 
Imborenakure, no one has the right to arrest or any similar matter as it happened to you. They 
must all be made accountable to the law and punished. 
Source: Radio France Internationale (Paris), in French, 13 May 2014; translated and quoted by 

BBC Monitoring Global Newsline Media File, 15 May 2014 

 

NEWS FROM :   15/05/2014    [EN] 

Malawi: Malawi state broadcaster said facing financial problems  

http://www.nyasatimes.com/2014/05/09/mbc-in-financial-crisis-bank-accounts-frozen/  

The national broadcaster Malawi Broadcasting Corporation (MBC) is reeling from serious financial 
problems which have seen its bank accounts being frozen. 
According to a senior official at the institution, MBC has been, financially overburdened, due to lack 
of government funding to finance the continuous live coverage of presidential errands dubbed 
"development rallies". 

The broadcaster has not received any funding for elections from the Treasury despite the Office of 
President and Cabinet (OPC) authorizing release of 500m kwacha [1m dollars] for elections 

programming. 
Minister of Information and Civic Education Brown Mpinganjira could not immediately comment. 
Ministry of Finance [spokesperson] Nations Msowoya conceded that government has been hit by 
aid withdrawal, which in the end affects funds allocation to various ministries and departments. 
"Everybody knows that as a result of the cashgate scandal, donors under Cabs [Common Approach 
to Budget Support-Group] withdrew their budgetary support to government. Consequently, 
government reduced its funding to ministries and departments," Msowoya lamented. 

A senior MBC official revealed that the institution's bank accounts were frozen two weeks ago due 
to failure to service its debts with commercial banks amounting to millions, adding it was currently 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7684
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7684
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7685
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7686
http://www.nyasatimes.com/2014/05/09/mbc-in-financial-crisis-bank-accounts-frozen/


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

operating on 'hand-to-mouth' basis from funds generated from adverts. 
"It is through money generated from adverts that we able to fund some of the operations, 
especially covering head of state rallies, which are draining us a lot. We have been struggling to 
pay our employees because of same issue of lack of funds," complained the official. 
MBC, according to the official, requires over 3m kwacha [8,000 dollars] weekly to fund president's 

daily trips including the development rallies. 
"A week ago we requested for 15m kwacha from the Treasury to meet expenses for the campaign 
period coverage but we got nothing. The situation is really worse." 
Ministry of Finance [spokesperson] Nations Msowoya while playing down claims that ministries 
including prison department were failing to purchase basic items, conceded that the government 
has been hit by aid withdrawal. 
He added: "Accordingly, ministries cut down on their operations as there was no money to fund all 

activities. Some of the areas that were reduced included the payment of allowances where official 
trips had to be undertaken. There has also been reduction in the acquisition of many consumables 
in ministries and departments." 
MBC recently complained to Malawi Electoral Commission (MEC) of the worsening financial 
situation, which has hampered infrastructural improvement and growth. This has rendered the 

institution unable to fully meet its mandate and provide balanced coverage to all political parties 

during the campaign period as the country hold tripartite elections on 20 May, 2014. 
MBC continues to face shortage of transport, shortage of cameras which has failed the station from 
covering activities of political parties and candidates. 
Source: Nyasa Times website (Leeds), 9 May 2014; quoted by BBC Monitoring Global Newsline 
Media File, 11 May 2014 

 

NEWS FROM :   16/05/2014    [EN] 

Tunisia: AMARC calls on the Tunisian government to stop intimidating free 

media  

The World Association of Community Radio Broadcasters, AMARC, expresses its solidarity with the 
team of Radio 6, the first community radio station in Tunisia and formally calls on the Tunisian 
authorities to immediately cease their harassment against free Tunisian airwaves. 

On May 14, under the pretext of controlling the legality of the purchase of Radio 6’s broadcasting 
equipment; customs officials and the National Frequencies Agency (ANF) proceeded to the 
identification of all the journalists of the radio and requested access to the technical installations of 

Radio 6. This act of intimidation is clearly aimed at limiting the spread of a free speech on the 
Tunisian capital. Recall that Radio 6 has a regular license granted by the State. 
"Tunisia is a laboratory of democracy - said Maria Pia Matta, President of AMARC - and we are 

strongly affected by the behavior of the government and customs officials. In the latest proposal 
‘’Cahier de Charges’’ submitted by the Independent High Authority for Audiovisual Communication 
(HAICA), Art. 10 recognized the possibility for radios to broadcast by their own means. The path to 
democracy is through free media. We strongly urge the Tunisian authorities to stop such threats 
against freedom of expression in the country." 
In previous months, customs officers have undertaken the same kind of actions against Tunisian 
free radios, an element which suggests that there is an overall intention to limit freedom of speech 

in the country. 
Source: AMARC International Secretariat (Montreal), Communique, 15 May 2014 

 

NEWS FROM :   16/05/2014    [EN] 

Zambia/Vatican: Fr Paul Samasumo Appointed Head of Vatican Radio’s English 

and Swahili Service  

http://tinyurl.com/o7a7sz4  

ZAMBIA: Fr Paul Samasumo Appointed Head of Vatican Radio’s English and Swahili Service for 
Africa 
The Director of the Vatican Radio, Fr Federico Lombardi, SJ, has appointed Fr Paul Samasumo as 
the new head of the English and Swahili Service for Africa at Vatican Radio in the Vatican. 
This appointment takes effect next month, June. [...] 

Fr Samasumo replaces Rt Rev Moses Hamungole whom Pope Francis appointed Bishop of Monze in 
Zambia. 
Full report and source: CISA (Nairobi), e-newsletter, 15 May 2014 

 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7688
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7688
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7689
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7689
http://tinyurl.com/o7a7sz4


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

NEWS FROM :   16/05/2014    [EN] 

Kenya: Kenyan media group set to relaunch radio station  

http://tinyurl.com/pz4wlff  

A new radio station takes to the airwaves on Thursday [15 May]. Easy FM will be relaunched as 

Nation FM, a radio station which will concentrate on current affairs. 
"We are launching a radically different radio station from what Kenyans have on air," said Mr 
Manwa Magoma, the head of radio at Nation Media Group. 
The station will give Kenyans timely information that is relevant to them at all times and will 
feature news updates after every quarter of an hour during the day. 
Serious content 
"Any time you tune in you will be able to listen to news and at the top of the hour you will get a 

news brief. You will always stay informed," Mr Magoma said. 
According to Mr Magoma, the launch is in response to lack of serious content on radio airwaves. 
"We are trying to tune into what Kenyans want, we have noticed that there is a need for sensible 
conversations on air and are providing a platform for these discussions to occur," he said when 

asked about the new station's strategy. 
The radio station will feature current affairs and lifestyle programmes targeting Kenyans. 

Source: Daily Nation (Nairobi), website, 15 May 2014; Quoted by BBC Monitoring Global Newsline 
Media File, 16 May 2014 

 

NEWS FROM :   17/05/2014    [EN] 

Nigeria/USA: BBG Signs Agreement to Provide Live VOA News in Nigeria  

http://tinyurl.com/msqoyn6  

The Broadcasting Board of Governors today announced an agreement with Channels Television, 
one of the 13 independent Nigerian TV stations. For the first time, Voice of America correspondents 
will report on events as they happen from around the world for the Channels evening newscasts.  
"We are excited to deepen our innovative and interactive relationship with Channels TV," said BBG 
Governor Matt Armstrong, who signed the agreement at an Association of International 
Broadcasters conference in London. "We will work together collaboratively to cover local and global 
events, from Lagos, Washington, DC, and around the world based on VOA's trusted news and 

information and the journalists at Channels TV. " 

VOA's English-language reports will air on the Channels prime-time evening programs "The World 
Today" at 5:30 pm and "News at Ten" at 10:00 pm local time. Channels TV is popular with English-
speaking Nigerians and has approximately a 15 percent audience share of adults over age 15. 
This affiliate agreement is an expansion of an ongoing partnership. A Channels TV correspondent is 
a regular contributor to VOA's Africa54 daily television news program. VOA has been providing 

Channels with correspondent reports from Ukraine, Cairo, and London, as well as feature, news, 
entertainment, health, and sports reports. 
Speaking at the signing, John Momoh, founder and Chief Executive Officer of Channels TV, 
observed, "There is a trend in partnership and collaboration is needed amongst ourselves and with 
organizations like the Voice of America." He added, "Nigeria's digital future is promising." 
VOA provides news and information programming to Nigeria via radio, mobile and online platforms, 
in both English and Hausa. In addition to its website, radio broadcasts and popular mobile site, the 

Hausa Service recently launched DandalinVOA, a 24/7 mobile phone platform that provides users 
with the latest analyses, breaking news and information.  
Source: Broadcasting Board of Governors (BBG), Washington, Press Release, 16 May 2014 

 

NEWS FROM :   17/05/2014    [EN] 

Zimbabwe: 18 Shortlisted for Local Radio Licences  

http://allafrica.com/stories/201405160963.html  

Media analysts have welcomed the short-listing of 18 applications for local commercial 
broadcasting services but called for a transparent adjudication process. 
Broadcasting Authority of Zimbabwe (BAZ) chief executive officer, Obert Maganyura, recently 
revealed that that they have shortlisted 18 applicants from the 21 who submitted applications for 
local commercial radio licences. 
"Those shortlisted will be subjected to public hearings to determine their suitability to be licensed 

in terms of provisions of the Broadcasting Services Act," Maganyura said in a statement. 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7690
http://tinyurl.com/pz4wlff
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7691
http://tinyurl.com/msqoyn6
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7692
http://allafrica.com/stories/201405160963.html


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

"Members of the public and short-listed applicants will be advised of the dates, time and venues of 
the public hearings through written and published notices. The authority intends to complete this 
licensing process by the end of July 2014." 
Media Institute for Southern Africa - Zimbabwe Chapter (Misa-Zimbabwe) Director Nhlanhla 
Ngwenya welcomed the development. 

"We are calling upon the BAZ to have a transparent public hearing process where prejudices will 
not take over reasoning and logic, and we call upon those who will conduct public hearings to grant 
licenses where they are due," he said. 
Other industry observers however expressed reservations drawing on the outrage that followed the 
licencing of ZiFM owned by Zanu PF legislator and deputy information minister Supa Mandiwanzira 
and StarFM, run by the government-owned Zimpapers group. 
"It all depends on the transparency of the process going forward, particularly on the issue to do 

with how they came to be vetted, pending public hearings and public knowledge of the final 
determination procedures. 
"This however notwithstanding the overall fact that the Broadcasting Services Act remains patently 
undemocratic," said Takura Zhangazha. 
National Coordinator for Zimbabwe Association of Community Radio Stations (ZACRAS) Vivian 

Marara said the shot-listing was a positive development. 

"It has been previously reported that once, BAZ completes the licensing of local commercial 
stations, it will move to community radios," said Marara. 
"However, from previous experience it has been observed that the Authority is slow in its 
implementation process. 
"We therefore call upon BAZ to expedite the licensing of local commercial stations because the 
process has taken longer than necessary." 
BAZ said it received 21applications out of the twenty-five areas invited for licencing. Harare leads 

the list with the highest number of applicants. 
Source: NewZimbabwe.com (London), 15 May 2014; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   17/05/2014    [EN] 

Liberia: Bong Lawmaker Commissions New Radio Station in Fuamah District  

http://allafrica.com/stories/201405161472.html?viewall=1 

Bong County District #7 Representative, Corpu Barclay, has Commissioned the long-awaited Voice 

of Fuamah 92.5 with a charge on management and staff to use the station not only for rallying 
support for her political quest but equally use for uniting the people of the district irrespective of 
their culture, religion and political affiliation. 
At the grand commissioning, Rep. Barclay, who was accompanied by the Speaker of the 53rd 
National Legislature, Alex Tyler and an array of lawmakers and other top government functionaries, 

said the station was established for the dissemination of news for the education and enlightenment 
of the citizenry. The lawmaker explained that the station was born out of the need and strong 
commitment to overhaul all sectors when she got re-elected in 2011. [...] 
Full report and source: FrontPageAfrica (Monrovia), 15 May 2014; quoted and distributed by 
allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   19/05/2014    [EN] 

Ethiopia: Online Radio 251 Ethiopa signs Urban music content deal with Kenya’s 

MTech  

http://tinyurl.com/k9xfe35 

Radio 251 Ethiopia is an online Radio that has the slogan "Ethiopia's Urban Premiere hit station". It 

offers a mixture of Ethiopian Urban music that never gets airplay and gossip on Ethiopian 

celebrities. 
Frustrated by the lack of profile for Ethiopian Urban music in its own country, it has signed a deal 
with mobile content company MTech. Online Radio 251 scouts for artists and songs and MTech will 
distribute it in Kenya, targeting the Southern Ethiopian niche market, those with the Borano 
dialect. They also hope to interest Kenyans in the music as well. The long term hope is that the 
music will travel to other markets. 
The music will be available shortly as ringback tones on Airtel and Safaricom. They hope to back 

the launch with music concerts, TV commercials and online promotions. 
CEO of Radio 251 Ethiopia Kennedy Tefera Tuiyottold me:” What you’re witnessing now is a 
revolution in Online radio and Africa is going into the digital era with a bang. The playing field is. 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7693
http://allafrica.com/stories/201405161472.html?viewall=1
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7696
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7696
http://tinyurl.com/k9xfe35


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

We have developed our android app so we can keep our listeners everywhere they go. We are 
pleased to have a well known Kenyan DJ on our broadcast Dj Slam 251 who has created radio 
mixes” 
“We offer as free download and mobile blasts short mixes with low Mbs value since data prices are 
somewhat high in Kenya. So far we are setting up small tables in hotels and shopping malls trying 

to woo the Kenyan market to Activate our Ethiopian Ringbacktones and soon we will have this as 
ringtones as well. We hope this model will propel us in other major markets we are targeting and 
we are also looking for major sponsor to partner with us to enable us achieve this Business model 
in an epic way”. 
“We are in talks with Ethiotel and we hope we can bring more of the technology Mtech has offered 
us to be of value to the Ethiopian Entertainment industry.The ringback tone industry is a multi 
million industry and we are ready for the piece of cake offering authentic Ethiopian music.We have 

also incorporated the Ethiopian Gospel singers based in Kenya.” 
Source: Global Web TV Viewer, Issue No.Z15, May 2014 

 

NEWS FROM :   19/05/2014    [EN] 

Nigeria: Mobile Rises Sharply While Radio Dominates for News  

http://tinyurl.com/kp779o6  

While a vast divide remains between "media rich" and "media poor" Nigerians, household mobile 
ownership has surpassed that of radio and TV in Nigeria, and the use of Internet is trending 
upward, according to new findings on Nigerian media consumption habits presented today by the 
Broadcasting Board of Governors.  
The data, which comes from a national media survey conducted by Gallup in early 2014, shows 
that 87% of Nigerian adults have a mobile phone in their household. Personal mobile phone 

ownership has grown across all demographics, including women, Hausa speakers, and older 
Nigerians.  
Home Internet access also increased sharply-nearly tripling from 7.5% in 2012 to 22.9% in 2014. 
This growth is directly linked to the continued spread of mobile technology, as 95.7% of weekly 
Internet users say they accessed the Web using a mobile device. However, the spike in new 
Internet users consists largely of men and those in the 15-24 age bracket.  
While use of new technologies is on the rise, radio remains the dominant news platform in Nigeria, 

with 77.4% overall and more than seven in 10 across all major demographic groups saying they 

listen to the radio for news at least weekly.  
"Hausa speakers are still the most avid radio listeners, but trail behind on other platforms," said 
Sonja Gloeckle, research analyst at the International Broadcasting Bureau.  
Nigerians are active consumers of news, with two-thirds (66.6%) saying they access news at least 
once a day. At the same time, Gallup World Poll data from July 2013 found a sharp decline in 

perceptions of media freedom in Nigeria, particularly in the north.  
Dan Foy, consultant at Gallup, explained that perceptions of a functional democracy were low in 
Nigeria. "Just 18% of Nigerians have confidence in their country's elections," he said, "and only 
30.4% have confidence in the government that those elections produce."  
Source: BBG (Washington), Press release, 15 May 2014 

 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7697
http://tinyurl.com/kp779o6


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

 

NOUVELLES 
NEWS FROM :   22/04/2014    [FR] 

Sénégal: Assemblée générale de l'URAC mercredi 23 avril 2014  

L'Union des Radios Associatives et Communautaires du Sénégal organise ce mercredi 23 avril son 
Assemblée Générale ordinaire à l'ENA (ex ENAM) à partir de 9h00. 
Cette rencontre placée sous la présidence de Mr Babacar Touré du Conseil National de Régulation 

de l'Audiovisuel sera un moment de partages et de réflexions sur la nouvelle vision de l'URAC mais 
aussi de discussions sur les nouveaux enjeux autour de la radio communautaire . 
Source: Daouda GUEYE, Sécrétaire Général URAC, Communiqué, 22 avril 2014 

 

NEWS FROM :   24/04/2014    [FR] 

Côte d'Ivoire: Réconciliation nationale : La Fondation Nabintou Cissé équipe les 

radios confessionnelles 

http://news.abidjan.net/h/494460.html  

La Fondation Hadja Nabintou Cissé fera une grande remise de dons. Il s’agit de nombreux lots de 
matériels informatiques, consommables, mobiliers et fournitures de bureau pour trois ans. Les 
heureux bénéficiaires de ces dons sont la radio musulmane Al Bayane et certaines radios 
chrétiennes. Pour le président de la Fondation, Nabi Touré, il s’agit d’aider ces vecteurs de 

communication dans leur mission d’information, d’éducation des populations ivoiriennes et leur 
participation au processus de réconciliation nationale. 
Source : Le Patriote (Abidjan), 5 avr. 2014; information reprise par Abidjan.net et transmise à 
TRRAACE par Serge Adam's Diakité (journaliste indépendant à Abidjan) 

 

NEWS FROM :   26/04/2014    [FR] 

Sénégal: Une nouvelle radio communautaire à Ndiamacouta  

http://fr.allafrica.com/stories/201404231266.html 

Le paysage médiatique du département de Bounkiling -région de Sédhiou- vient de s'enrichir d'une 

deuxième radio communautaire après «Kambeng» de Madina Wandifa. Kabada Fm a été 
récemment inaugurée par le directeur de World Education. 
La cérémonie d'inauguration de la radio Kabada Fm a vu la participation d'une forte délégation 

gambienne. Leur présence participe au renforcement des liens d'amitié et de fraternité, et de 
pacification de l'espace social entre deux communautés unies par l'histoire. 
C'est avec enthousiasme que les populations ont accueilli ce médium qui se veut une radio de 
dialogue frontalier, de sensibilisation pour la préservation des réserves forestières. Selon son 
promoteur Omar Savané Cissé, « cette radio va relever des défis en matière de santé, 
d'environnement et d'éducation ». 
Dans cette zone, une bonne partie de la population est encore réfractaire à l'inscription des enfants 

à l'école française. Le directeur de World Education Sénégal, Abdou Sarr, principal bailleur, est 
longuement revenu sur les missions de cette radio. 
« Les programmes seront orientés vers les préoccupations des populations frontalières en vue de 
leur apporter des solutions endogènes fondées sur la concertation et le dialogue 
intercommunautaire », a assuré M. Sarr. 
La partie gambienne a vivement salué l'orientation donnée à cette radio qui est un véritable outil 

d'intégration sous-régionale. 

Source: Le Soleil (Dakar), 23 avr. 2014; repris et distribué par allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   01/05/2014    [FR] 

Sénégal: Régulation de l'audiovisuel - Le CNRA réceptionne un nouveau matériel 

de monitoring  

http://fr.allafrica.com/stories/201404301450.html?viewall=1  

Dans le cadre de la mise en œuvre de sa nouvelle politique de régulation, le Conseil national de 
régulation de l'audiovisuel (Cnra) a réceptionné, hier, un nouveau matériel de monitoring des 
médias. Ce système permet le monitoring de 24 télévisions et de 36 radios. 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7645
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7648
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7648
http://news.abidjan.net/h/494460.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7656
http://fr.allafrica.com/stories/201404231266.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7659
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7659
http://fr.allafrica.com/stories/201404301450.html?viewall=1


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

La régulation de l'audiovisuel au Sénégal est en passe de connaître un nouveau tournant avec la 
réception, hier, d'un nouveau matériel de monitoring des médias par le Conseil national de 
régulation de l'audiovisuel (Cnra). 
Acquis auprès de la Haute autorité de la communication audiovisuelle (Haca) du Maroc grâce au 
soutien du chef de l'Etat et les contributions de l'Agence de régulation des télécommunications et 

des postes (Artp) et du Fonds de développement du service des télécommunications (Fdsut), ce 
système permet le monitoring de 24 télévisions et de 36 radios. 
Ainsi, du fait de la portée extensible de ce système, le Cnra envisage d'acquérir une solution qui lui 
permettra le suivi des médias sur l'intégralité du territoire national. 
Aussi, le système favorise « l'exploitation des contenus pour s'assurer du respect, par les éditeurs 
de service, de leurs engagements contractuels et disposer aussi à tout moment de la physionomie 
et des caractéristiques du paysage audiovisuel sénégalais ». 

En outre, « la technologie mise en place permettra d'établir un état des lieux qualitatif sur l'activité 
du paysage et de traiter les appréciations formulées par les usagers ». [...] 
Texte complet et source: Le Soleil (Dakar), 30 avr. 2014; repris et distribué par allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   04/05/2014    [FR] 

RDC: 10 journalistes reçoivent le «prix de la liberté de la presse Lucien 

Tshimpumpu»  

http://tinyurl.com/nz4eskn 

A l’occasion de la célébration de la journée mondiale de la liberté de la presse, l’Union nationale de 
la presse du Congo (UNPC) et l’Observatoire des médias congolais (Omec) ont procédé samedi 3 
mai à Kinshasa à la remise du «prix de la liberté de la presse Lucien Tshimpumpu» à dix 

journalistes et cinq organes de presse ayant marqué l’année 2013-2014. 
Parmi les nominés figurent notamment trois journalistes de la radio Muungano de Oïcha au Nord-
Kivu, primés collectivement comme meilleurs journalistes de la radio privée. 
Le 15 février dernier, ces trois chevaliers de la plume étaient tombés dans une embuscade des 
rebelles ougandais des ADF au village Lesse dans le secteur de Beni-Mbau alors qu’ils se rendaient 
à Kamango pour couvrir la reprise de cette localité par les FARDC. L’un d’eux, Muliwavyo, a 
succombé à ses blessures le lendemain. 

Source: Radio Okapi (Kinshasa), website, 03 mai 2014 

 

NEWS FROM :   06/05/2014    [FR] 

RDC: Kananga - Les lépreux de Tshimuanza contribuent au projet Radio Maria  

http://www.archi-kananga.org  

La radio Maria, station de Kananga a ouvert le mois marial et a lancé ce 1 mai 2014, le Mariathon 

2014 par une messe présidée par l'Abbé Augustin KALAMBA, directeur éditorial, à la Paroisse 
Universitaire Saint Marc. Cette messe a rassemblé plus de cinq cents fidèles et auditeurs de la 
radio Maria malgré la pluie qui s'est abattue sur la ville de Kananga. [...] 
Quant au mois de mai qui commence, le directeur de la Radio Maria RDC, station de Kananga, a 
affirmé que c'est un mois de dévotion "mariale", mais aussi et surtout un "Mois" missionnaire avec 
Marie. C'est le mois de Mariathon : course de générosité en faveur de la Vierge Marie pour que 

l'évangile de son Fils pénètre les coeurs, les familles, les 
hôpitaux, les prisons, aider les villages qui ne savent pas voir un prêtre à avoir la Sainte Messe par 
les ondes de la Radio Maria. 
Au lendemain de cette grande messe, les premiers à réagir pour apporter leur don sont les 
malades de la léproserie de Tshimuanza, village situé à plus 90 Km de la ville de Kananga. Cette 
léproserie est sous la gestion des soeurs de la charité de Jésus et de Marie. Les malades de la lèpre 

vivant à Tshimuanza ont apporté un sac de manioc et un régime de bananes que l'on peut évaluer 

à 15$. C'est un 
véritable miracle de la Vierge Marie. Les lépreux ont affirmé apporter leur pierre à l'édification de 
cet instrument d'évangélisation qui leur affirme la présence de Dieu dans leur vie et leur permet 
d'écouter sa parole et se sentir toujours des aimés de Dieu. 
Texte complet et source: Abbé Kalamba Augustin, Directeur de la Radio Maria/Kananga via Google 
Groupes Médias catholiques de la RD Congo (CECOS-CODICOS-RDCONGO), 06 mai 2014 

 

NEWS FROM :   06/05/2014    [FR] 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7661
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7661
http://tinyurl.com/nz4eskn
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7669
http://www.archi-kananga.org/


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

Burkina Faso: CSC - 16 nouvelles licences accordées à des promoteurs de radios  

http://fr.allafrica.com/stories/201405061638.html  

Le Conseil supérieur de la communication (CSC) a attribué des autorisations d'exploitation de 
fréquences à 16 promoteurs de radios, ce mardi 6 mai 2014, à Ouagadougou. En présence de la 

présidente de l'institution, Béatrice Damiba, lesdits promoteurs ont signé les conventions qui les 
engagent pour dix ans. 
En tout 16 radios (9 associatives, 5 commerciales et 2 confessionnelles) ont apposé leurs 
signatures au bas de la convention d'exploitation des fréquences attribuées par le CSC, l'instance 
de régulation de la communication au Burkina Faso. 
Ces nouvelles radios vont émettre dans le Bam (Radio Bam), à Ouagadougou (Hit radio, Wat FM, 
Radio islamique à Ouagadougou), dans le Boulgou (LPC à Tenkodogo, Bitou FM à Bitou). 

On aura également la Radio Tampani FM à Léo, Radio Argoutar à Dissin (Noumbiel), Radio Nobiel à 
Gaoua, La voix du Sahel à Gorom Gorom, Dauphin FM à Koupéla, Radio développement solidaire 
durable à Nadiagou (Pama) et Radio Sirebai à Niagoloko. 
Il faut ajouter à la liste Waossa FM à Yaba (Nayala), La voix du centre sud à Nobéré 
(Zoundwéogo), la radio Viim Koega à Koudougou. 

Béatrice Damiba a rappelé aux promoteurs qu'on n'ouvre pas une radio ou une télévision comme 

on ouvre une boutique de quartier. 
« Non seulement il y a des charges, mais aussi et surtout des responsabilités sociales liées au 
métier d'informer dont la recherche de la vérité, le respect de la vie privée, la tolérance, l'équilibre 
des opinions », avertit-elle. 
Par ailleurs elle a saisi l'occasion de la signature de convention pour interpeller les promoteurs sur 
leurs obligations aussi bien administratives que financières contenues dans les cahiers de charges 
et les arrêtés d'autorisation et pour insister sur la nécessité de respecter le pluralisme afin d'éviter 

que les medias ne soient la cause d'éventuels troubles à la paix sociale. 
Jean de Dieu Somda, représentant des promoteurs des médias, s'est réjoui de la confiance que le 
CSC place en eux. Il s'est engagé en son nom propre et aux noms des tous les promoteurs à 
respecter les dispositions légales et réglementaires. 
Il est par ailleurs revenu longuement sur les dispositions d'accompagnement qu'il attend du CSC : 
besoins de formation des journalistes et des techniciens qui est pour lui un défi constant, et aussi 
sur la transition de l'analogique vers le numérique. 

Par rapport à l'octroi des autorisations d'exploitation de fréquences pour les cinq télévisions qui 
étaient prévues, le CSC dis ne pas être encore prêt, et cela s'explique par l'avènement de la 

télévision numérique terrestre (TNT) qui est prévu pour 2015. 
Source: Fasozine (Ouagadougou), 6 mai 2014; repris et distribué par allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   09/05/2014    [FR] 

Tunisie: Télévision et radios publiques - La Haica exige des nominations  

http://fr.allafrica.com/stories/201405080947.html 

La Haute autorité indépendante de la communication audiovisuelle (Haica) a demandé à la 
présidence du gouvernement de « boucler au plus vite le processus retenu en matière de 
nominations relatives aux établissements de la télévision et de la radio publiques ». 
Elle a en même temps fait porter au gouvernement la responsabilité de tout éventuel retardement 

des nominations à la tête des deux établissements. 
Dans un communiqué, la Haica a attiré l'attention du gouvernement sur l'état de tension au sein 
des établissements de la télévision et de la radio tunisiennes et son impact sur le fonctionnement 
de ce service public, ce qui, estime l'instance, serait « de nature à compromettre les préparatifs 
indispensables à la prochaine échéance électorale ». 

« Rien ne justifie l'attitude de la présidence du gouvernement, laquelle pourrait faire échouer 
l'initiative de l'instance en faveur de l'instauration de traditions objectives et transparentes en 

matière de nominations à la tête des médias publics », ajoute la Haica, mettant en garde contre « 
la gravité de cette attitude, parce que contraire aux principes et valeurs de l'Etat démocratique ». 
La Haica rappelle également avoir réclamé, depuis son avènement, la révision des nominations à la 
tête des établissements de la télévision et de la radio tunisiennes, nominations qu'elle considère 
avoir été « décidées unilatéralement par le gouvernement en janvier 2012 ». Elle fait remarquer 
avoir toujours tenu, «tout le long de son dialogue avec les gouvernements successifs, à ce que 
l'opération de recrutement se fasse sur la base d'un appel à candidatures répondant aux critères de 

transparence et d'égalité des chances». 
« Même si le gouvernement actuel a accédé à la demande faite par l'instance en février 2014 en 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7670
http://fr.allafrica.com/stories/201405061638.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7679
http://fr.allafrica.com/stories/201405080947.html


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

faveur de la mise en place d'un processus transparent, ajoute la Haica, il n'en a pas moins 
tergiversé par la suite pour ce qui est de mener ce processus jusqu'à son terme, c'est-à-dire 
jusqu'à l'application de la règle de l'avis conforme pour la nomination de deux présidents-directeurs 
généraux respectivement à la tête des établissements de la radio et de la télévision tunisiennes ». 
Source: LaPresse.tn (Tunis), 8 mai 2014; repris et distribué par allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   14/05/2014    [FR] 

RDC : Kisangani - Des journalistes formés sur la lutte contre le changement 

climatique  

http://tinyurl.com/pms5om4  

Des journalistes de Bunia, Béni, Mambasa et Kisangani ont été formé, du 6 au 10 mai à Kisangani, 
sur les techniques et stratégies de communication relative à la lutte contre le changement 
climatique. Cet atelier a été organisé par l’ONG Conseil pour la défense des droits des 
communautés et la protection de l’environnement (CDPE) en vue d’intensifier la sensibilisation dans 
cette lutte. 

Le coordonateur du CDPE, Célestin Raoul Bamongoyo, coordonateur du CDPE, explique la nécessité 

d’impliquer les journalistes locaux dans ce processus de lutte contre le changement climatique: 
«Il faudrait que nous puissions mettre en place un réseau des journalistes spécialisés dans la 
diffusion des informations en rapport avec le changement climatique et les différentes pistes de 
solution […] qui sont proposées ; pour que nos journalistes puissent s’impliquer pour transmettre 
des informations fiables auprès de différentes parties prenantes […] pour que la population 
congolaise puisse s’approprier ce projet REDD Mambasa.» 
Toujours selon lui, le choix porté sur les journalistes de Bunia, Beni, Mambasa et Kisangani fait 

suite à l’exploitation forestière abusive constatée dans la forêt du district de la Tshopo et dans celle 
du territoire de Mambasa. 
Célestin Raoul Bamongoyo explique d’ailleurs pourquoi ce projet est articulé en quatre pools: 
«Nous avons le pool de Kisangani, parce que […] tous les permis de coupe, ce sont les autorités de 
la Province Orientale basées à Kisangani qui les délivrent. Deuxième pool, c’est Mambasa. C’est le 
lieu d’attraction, où l’exploitation est en train de se faire. Troisième pool, c’est Bunia. La population 
et les opérateurs économiques de Bunia affluent vers Mambasa à la recherche de bois de chauffe, 

de bois d’œuvre et de bois de construction.» 
L’autre pool se situe à Beni dans le Nord-Kivu, «puisque les opérateurs économiques de Beni 

immigrent vers Mambasa à la recherche des terres arables, de bois de chauffe, de bois de 
construction, etc. » 
Dans ce processus de lutte contre le changement climatique, la communication joue un rôle 
important, a pour sa part souligné Henry Bisele, facilitateur au sein de l’atelier. «La communication 

permet aux différents acteurs de comprendre la gravité des problèmes et leur analyse. Elle aide les 
acteurs à partager les expériences sur les solutions possibles », a-t-il soutenu. 
Cet atelier, organisé sous le patronage du ministère de l’Environnement, a bénéficié d’un appui 
financier et logistique de l’ONG internationale Wild life conservation society (WLCS) évoluant 
présentement dans le territoire de Mambasa. 
Source: Radio Okapi (Kinshasa), 12 mai 2014 

 

NEWS FROM :   14/05/2014    [FR] 

Tunisie: La HAICA inflige à "Radio Nour" une amende de 50 mille dinars  

http://fr.allafrica.com/stories/201405141057.html  

La Haute Autorité Indépendante de la Communication Audiovisuelle (HAICA) a décidé d'imposer à 
la Radio privée "Nour" une amende de 50 mille dinars, indique un communiqué publié mercredi sur 

son site officiel. 

La décision de la HAICA intervient suite à l'utilisation de manière anarchique par "Radio Nour" de la 
fréquence 104.8 provoquant un brouillage dans la diffusion des programmes de Radio Monastir sur 
la modulation de fréquence 104.7. 
Source: Tunis Afrique Presse (Tunis), 14 mai 2014; repris et distribué par allAfrica.com 

 

ALERT FROM :   14/05/2014    [FR] 

RCA: Deux journalistes assassinés en République centrafricaine 

http://tinyurl.com/mmz9n6u 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7680
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7680
http://tinyurl.com/pms5om4
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7682
http://fr.allafrica.com/stories/201405141057.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7683
http://tinyurl.com/mmz9n6u


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

La Fédération Internationale des Journalistes (FIJ) a aujourd'hui [le 9 mai 2014] condamné 
l'assassinat de deux journalistes en Centrafrique et appelé le gouvernement de transition à assurer 
une meilleure protection des professionnels des médias.  
Selon l'Union des journalistes centrafricains et des sources indépendantes, les journalistes Désiré 
Sayenga et René Padou ont été blessés par balles et poignardés le 29 avril dernier par des jeunes 

armés. Ils succomberont à leurs blessures le 30 avril et le 5 mai. Désiré Sayenga travaille pour le 
journal Le Démocrate alors que René Padou travaille pour la radio Voix de la Grâce.  
« Nous condamnons avec la dernière énergie cet assassinat de deux de nos collègues. Cet acte doit 
être puni, ses auteurs recherchés, arrêtés et jugés », a déclaré Gabriel Baglo, directeur pour 
l'Afrique de la FIJ. « Les autorités du gouvernement de transition et tous les acteurs internationaux 
impliqués dans la résolution de la crise en Centrafrique sont interpellés pour une meilleure sécurité 
des citoyens y compris les journalistes », a ajouté Baglo.  

L'assassinat de Sayenga et Padou a entraîné une réaction ferme des journalistes centrafricains qui 
ont décrété le mercredi 7 mai dernier une journée sans journaux et organisé le même jour une 
marche pacifique de protestation dans la capitale Bangui.  
La FIJ a encouragé depuis le début de la crise sociopolitique en Centrafrique, les journalistes à 
rester fermes sur la défense de la liberté de la presse et leur propre sécurité. Tout en restant très 

préoccupée par la situation générale des professionnels des médias en Centrafrique, la FIJ a 

récemment appelé les journalistes à assurer une couverture très responsable de l'actualité 
nationale dans ce pays, dans un contexte social et politique très difficile. 
Source: Fédération Internationale des Journalistes, 12 mai 2014; repris par IFEX (Toronto) website 

 

NEWS FROM :   16/05/2014    [FR] 

Tunisie: L’AMARC appelle le gouvernement tunisien à cesser d’intimider les 

médias libres  

L'Association mondiale des radiodiffuseurs communautaires, AMARC, exprime toute sa solidarité à 
l'équipe de Radio 6, la première radio associative tunisienne et demande formellement aux 
autorités tunisiennes de cesser immédiatement leur harcèlement contre les antennes libres 
tunisiennes. 
Le 14 mai, sous prétexte de contrôler la régularité de l'achat des équipements de diffusion de 

Radio 6, des agents des douanes et de l’Agence Nationale des Fréquences (ANF) ont procédé à 
l’identification de tous les journalistes de la radio et demandé l'accès aux locaux où se trouvent les 

installations techniques. Cette action d’intimidation vise clairement à limiter la diffusion d'une voix 
libre sur la capitale tunisienne. Rappelons que Radio 6 a une licence régulièrement octroyée par 
l'État. 
« La Tunisie est un laboratoire de démocratie – a déclaré Maria Pia Matta, Présidente de l'AMARC – 

et nous sommes fortement interpellés par le comportement du gouvernement et des agents des 
douanes. Dans la dernière proposition de Cahier de Charges soumis par la Haute autorité 
indépendante de la communication audiovisuelle (HAICA), l’art. 10 reconnaît la possibilité des 
radios de pouvoir émettre par leurs propres moyens. La voie vers la démocratie passe par les 
medias libres. Nous demandons formellement aux autorités tunisiennes d'arrêter ce type de 
menaces contre la liberté d'expression dans le pays ». 
Déjà, dans les mois précédents, des agents des douanes avaient entrepris ce même type d'actions 

contre des radios libres tunisiennes, un élément qui porte à croire qu'il y ait une intention globale 
visant à limiter la liberté de parole dans le pays.  
Source: AMARC Secrétariat international (Montréal), Communiqué, 15 mai 2014 

 

NEWS FROM :   17/05/2014    [FR] 

Angola: Ouverture d'une radio communautaire à Belize  

http://fr.allafrica.com/stories/201405151217.html  

Une chaine de radio diffusion communautaire appartenant à la Radio Nationale d'Angola (RNA) a 
été inaugurée mercredi à Belize, dans la province de Cabinda, par le secrétaire d'Etat à la 
Communication Sociale, Manuel da Conceição. 
 
Cette station locale de la RNA à Belize, équipée d'un studio et d'un émetteur d'un kilowatt, 
émettant en FM sur 100.0 MHZ sur un rayon de 60 kilomètres. 

 
A cette occasion, Manuel da Conceição a souligné que l'installation de la radio à Belize représentait 
l'engagement de l'Exécutif en ce qui concerne le droit de personnes à s'informer et d'être informée 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7687
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7687
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7694
http://fr.allafrica.com/stories/201405151217.html


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

pour l'édification d'un système médiatique contribuant au renforcement d'un Etat démocratique et 
de droit. 
 
La radio inaugurée, a-t-il ajouté, s'inscrit dans le processus d'extension du signal de la RNA sur 
toute l'étendue du territoire national comme action visant à garantir l'accès à l'information à tout 

citoyen. 
Source: AngolaPress (Luanda), 15 mai 2014; repris et distribué par allAfrica.com 

 

ALERT FROM :   17/05/2014    [FR] 

Cote d'Ivoire/France: RFI fête ses 20 ans de diffusion FM  

http://fr.allafrica.com/stories/201405060946.html  

RFI fête ses 20 ans de diffusion en FM en Côte d'Ivoire. Une délégation de la direction de France 
Médias Monde est dans la capitale économique ivoirienne cette semaine, où des émissions 
interactives de RFI vont être enregistrées en public, mardi et mercredi. 
A l'occasion de cet anniversaire, RFI a mis en service, ce lundi 5 mai, deux nouveaux émetteurs 

dans le pays. 
Nous sommes heureux que le groupe France Médias Monde arrive pour fêter les 20 ans de diffusion 

de RFI sur le territoire de la Côte d'Ivoire. 
Source: RFI (Paris), 6 mai 20104: repris et distribué par allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   20/05/2014    [FR] 

Burundi: Etude d’auditoire des médias burundais  

http://tinyurl.com/q3pn687  

Quelles sont les médias préférés des Burundais ? Quels sont leurs habitudes d’écoute ? Quels sont 
les programmes les plus appréciés ? Dans un souci de guider la famille des médias (radio, presse 
écrite et TV) vers plus de professionnalisme et dans l’espoir qu’ils prennent davantage en compte 
leur public dans la conception de leurs programmes ou dans la valorisation de leur média, l’Institut 
Panos a sollicité l’expertise du bureau IMMAR pour mener une étude d’auditoire qualitative et 
quantitative. Réalisée en décembre 2013, la présentation des conclusions a été diffusée le 19 mai 
2014 à Bujumbura. La synthèse de l’étude, financée par le Ministère belge des affaires étrangères, 

l'Unicef, DW Akademie, France Médias Monde et l'Ambassade de France au Burundi, est disponible 

sur le site de Panos Grands Lacs.  
Source: Panos Europe, 19 mai 2014 

 
  

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7695
http://fr.allafrica.com/stories/201405060946.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=7698
http://tinyurl.com/q3pn687


TRRAACE – E-BULLETIN 187  

© Mediafrica.Net 2014  20/05/2014 

 

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 
TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires 
Africains (CEMECA) 

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO  
Tél.: (00226) 20 52 10 22 
Fax : (00226) 20 52 10 22 

Mobile :(00226) 70 25 36 39  
Courriel : cemeca@mediafrica.net  

Web : http://www.cemecabf.org  

Contact 
Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 

 

Abonnement / Subscribe : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

Unsubscribe / Désabonnement : 
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 

 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 

mailto:info@econewsafrica.org
http://www.econewsafrica.org/
mailto:pmbenin@gmail.com
mailto:radioecoleapm@gmail.com
mailto:cemeca@mediafrica.net
http://www.cemecabf.org/
mailto:editor@mediafrica.net
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

