
 La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 110 – 03/10/2009 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 
TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 
TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 
 
Resources / Ressources ................................................................................................... 2 

Africa: October 31, 2009: New deadline for Radio for Peacebuilding Africa Awards .......... 2 
World: AlertNet for Journalists ................................................................................ 2 
Afrique: 31 octobre 2009 : Nouvelle date limite pour le prix Radio for Peacebuilding Africa 

2009 ........................................................................................................... 2 
Monde: AlertNet pour les journalistes ....................................................................... 3 

 
Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 3 

South Africa: SABC board nominees named .............................................................. 4 
Uganda: Radio Sapientia Back On Air ....................................................................... 4 
World/Nepal: UNESCO-supported Nepali NGO launches a set of indicators on community 
media .................................................................................................................. 5 
DRCongo: UN deplores death threats against journalists ............................................. 5 
Uganda: Uganda peace radio project "fast unravelling" ............................................... 6 
Egypt: Egypt boosts digital AM radio signals .............................................................. 7 
Uganda: Etop radio goes on air ............................................................................... 8 
Botswana: BTV-Radio Botswana Must Change after NBB Verdict ................................... 8 
Africa: PASS II launches online radio station ............................................................. 8 
Malawi: MACRA to pay Joy Radio for closure .............................................................. 9 
Great Lakes Region: UNESCO commissions media assessment for the Great Lakes region 9 
Guinea-Conakry: BBC, RFI journalists assaulted by junta .......................................... 10 
Liberia: Liberia community radios complain of interference ........................................ 10 
Somalia: Somalia's Puntland suspends activities of VOA reporters in the region ............ 10 
Somalia: Somali Islamists shut down radio station in southcentral region .................... 10 
DRCongo: Regulatory Body Suspends 21 Radios, TVs for Unpaid License Fees .............. 11 
Guinea: Two reporters for foreign media go into hiding after getting death threats ....... 11 
Equatorial Guinea: Malabo correspondent of AFP and RFI completes 100 days in city jail 12 
South Africa: Community Radio Stations coordinate community outreach events nationally
 ........................................................................................................................ 12 
South Africa/Netherlands: Use of Mobile Technology in Reporting Communtiy Based 
Stories ............................................................................................................... 12 
South Africa: Alternative and Community Media in South Africa and Beyond ................ 13 
Mozambique: Radio journalist beaten by opposition party supporters .......................... 13 
Somalia: Al-Shabab arrests Radio Voice of Mudug reporter in Kismaayo ...................... 14 
Rwanda: Radio journalists trained on election reporting in Rwanda ............................. 14 
 
Malawi: Gladson Makowa est le gagnant du Prix George Atkins de la communication 2009
 ........................................................................................................................ 14 
Burkina Faso: Le 6e SYAPRO mise sur les radios ...................................................... 14 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

2

Grands Lacs: L’UNESCO entreprend une évaluation des médias dans la région des Grands 
Lacs .................................................................................................................. 15 
Cameroun: Sky One Radio - Joseph Angoula Angoula cherche 50 millions de Fcfa ......... 15 
Sénégal: Kaolack - Les correspondants de L'AS et de la RFM en liberté provisoire ......... 16 
Guinée: Deux journalistes de la presse étrangère menacés de mort ............................ 17 
Guinée Equatoriale: Centième jour de détention pour le correspondant de l’AFP et de RFI 
à Malabo ............................................................................................................ 17 
Madagascar : 10e anniversaire de Radio Haja .......................................................... 18 
Rwanda: Formation des journalistes de radio en vue des prochaines élections au Rwanda
 ........................................................................................................................ 18 
Sénégal: Vous avez dit Sopi fm et après ? .............................................................. 18 

 

RESOURCES / RESSOURCES 

AFRICA: OCTOBER 31, 2009: NEW DEADLINE FOR RADIO FOR PEACEBUILDING 

AFRICA AWARDS  
http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=en  
The deadline has been extended for submitting entries to the Radio for Peacebuilding Africa (RFPA) 
Awards 2009. These awards recognize the best radio programs that contribute to peace in Africa. 
According to the RFPA website, the awards celebrate programs which reduce tensions in groups 
and communities, enhance and give value to shared interests, break down listener stereotypes, 
and/or provide positive role models. 
There are five award categories: 
-Radio for Peacebuilding Africa Community Radio Award 
-Radio for Peacebuilding Gender Award 
-Radio for Peacebuilding Africa Children’s Award 
-Radio for Peacebuilding Africa Youth Award 
-Radio for Peacebuilding Africa Special Award 
For a full description of each category, click here: http://radiopeaceawards.org/en/categories.htm. 
Entries must be received by October 31, 2009. Three prizes will be awarded in each category, as 
follows: first prize 250 Euros (approximately 355 American dollars), second prize 100 Euros 
(approximately 140 American dollars), and third prize 50 Euros (approximately 70 American 
dollars). 
Source: Farm Radio Weekly, Issue 82, 28 Sep. 2009  

 

WORLD: ALERTNET FOR JOURNALISTS  
http://mobile.alertnet.org/mediabridge/index.htm  
Reuters AlertNet is a news network that provides up-to-date information on humanitarian 
emergencies around the world. The organization has compiled a set of useful tools for covering 
emergencies, known as AlertNet for Journalists. 
On their website, you’ll find links to news feeds and background information, contact information 
for humanitarian organizations on the ground, and even online training to improve your 
humanitarian reporting skills. 
Source: Farm radio Weekly, Issue 81, 21 Sep. 2009  

 
AFRIQUE: 31 OCTOBRE 2009 : NOUVELLE DATE LIMITE POUR LE PRIX RADIO 

FOR PEACEBUILDING AFRICA 2009  
http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=fr  
La date limite pour soumettre un programme radio au prix Radio for Peacebuilding Africa (RFPA) 
2009 a été étendue. Ce prix célèbre les meilleurs programmes radio qui contribuent à la paix en 
Afrique. Selon le site web de RFPA, ce prix récompense les émissions de radio qui réduisent les 
tensions au sein des groupes et des communautés, qui améliorent et encouragent la recherche 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

3

d’intérêts communs, qui questionnent les stéréotypes et qui valorisent des modèlent positifs. 
Il existe cinq catégories de prix: 
- Radio for Peacebuilding Africa - Radio communautaire 
- Radio for Peacebuilding Africa - Le prix du genre 
- Radio for Peacebuilding Africa - Le prix des enfants 
- Radio for Peacebuilding Africa - Le prix des jeunes 
- Radio for Peacebuilding Africa - Le prix spécial 
Pour une description complète de chaque catégorie, cliquez ici : 
http://radiopeaceawards.org/en/categories.htm. 
Les programmes doivent être soumis avant le 31 octobre 2009. Trois prix vont être remis pour 
chaque catégorie: le premier prix est de 250 euros (environ 355 dollars américains), le deuxième 
de 100 euros (environ 140 dollars américains), et le troisième de 50 euros (environ 70 dollars 
américains). 
Source: Agro radio Hebdo, n° 82, 28 sept. 2009  

 

MONDE: ALERTNET POUR LES JOURNALISTES  
http://mobile.alertnet.org/mediabridge/index.htm  
Reuters AlertNet est un réseau de nouvelles qui propose des informations à jour sur les urgences 
humanitaires partout dans le monde. L’organisation a compilé un ensemble de références utiles, 
connu sous le nom d’AlertNet, pour la couverture de situations d’urgence par les journalistes. 
Sur ce site, vous trouverez des liens vers des fils de presses et des informations générales, les 
coordonnées d’organisations humanitaires qui travaillent sur le terrain, ainsi qu’une formation en 
ligne pour améliorer les reportages sur les situations humanitaires.  
Source: Agro Radio Hebdo, n° 81, 21 sept. 2009  

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
 
(Posted from 17/09/2009 to 05/10/2009) 
 

Africa: PASS II launches online radio station ............................................................. 8 
Botswana: BTV-Radio Botswana Must Change after NBB Verdict ................................... 8 
Burkina Faso: Le 6e SYAPRO mise sur les radios ...................................................... 14 
Cameroun: Sky One Radio - Joseph Angoula Angoula cherche 50 millions de Fcfa ......... 15 
DRCongo: Regulatory Body Suspends 21 Radios, TVs for Unpaid License Fees .............. 11 
DRCongo: UN deplores death threats against journalists ............................................. 5 
Egypt: Egypt boosts digital AM radio signals .............................................................. 7 
Equatorial Guinea: Malabo correspondent of AFP and RFI completes 100 days in city jail 12 
Grands Lacs: L’UNESCO entreprend une évaluation des médias dans la région des Grands 
Lacs .................................................................................................................. 15 
Great Lakes Region: UNESCO commissions media assessment for the Great Lakes region 9 
Guinea: Two reporters for foreign media go into hiding after getting death threats ....... 11 
Guinea-Conakry: BBC, RFI journalists assaulted by junta .......................................... 10 
Guinée Equatoriale: Centième jour de détention pour le correspondant de l’AFP et de RFI 
à Malabo ............................................................................................................ 17 
Guinée: Deux journalistes de la presse étrangère menacés de mort ............................ 17 
Liberia: Liberia community radios complain of interference ........................................ 10 
Madagascar : 10e anniversaire de Radio Haja .......................................................... 18 
Malawi: Gladson Makowa est le gagnant du Prix George Atkins de la communication 2009
 ........................................................................................................................ 14 
Malawi: MACRA to pay Joy Radio for closure .............................................................. 9 
Mozambique: Radio journalist beaten by opposition party supporters .......................... 13 
Rwanda: Formation des journalistes de radio en vue des prochaines élections au Rwanda
 ........................................................................................................................ 18 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

4

Rwanda: Radio journalists trained on election reporting in Rwanda ............................. 14 
Sénégal: Kaolack - Les correspondants de L'AS et de la RFM en liberté provisoire ......... 16 
Sénégal: Vous avez dit Sopi fm et après ? .............................................................. 18 
Somalia: Al-Shabab arrests Radio Voice of Mudug reporter in Kismaayo ...................... 14 
Somalia: Somali Islamists shut down radio station in southcentral region .................... 10 
Somalia: Somalia's Puntland suspends activities of VOA reporters in the region ............ 10 
South Africa/Netherlands: Use of Mobile Technology in Reporting Communtiy Based 
Stories ............................................................................................................... 12 
South Africa: Alternative and Community Media in South Africa and Beyond ................ 13 
South Africa: Community Radio Stations coordinate community outreach events nationally
 ........................................................................................................................ 12 
South Africa: SABC board nominees named .............................................................. 4 
Uganda: Etop radio goes on air ............................................................................... 8 
Uganda: Radio Sapientia Back On Air ....................................................................... 4 
Uganda: Uganda peace radio project "fast unravelling" ............................................... 6 
World/Nepal: UNESCO-supported Nepali NGO launches a set of indicators on community 
media .................................................................................................................. 5 

 

News (Les nouvelles en français suivent) 
NEWS   FROM :   2009-09-18   [EN]  

South Africa: SABC board nominees named  
http://www.mg.co.za/article/2009-09-17-sabc-board-nominees-named  
The final nominations for the South African Broadcasting Corporation's (SABC) new 12-member 
non-executive board were named in Parliament on Thursday. 
Parliament's portfolio committee on communications voted for David Niddrie, Barbara Masekela, 
Clifford Motsepe, Magatho Mello, Cedric Gina, Ben Ngubane, Peter John Harris, Suzanne Vos, Pippa 
Green, Felleng Sekha, Clare O'Neil and Desmond Golding. 
The African National Congress and opposition parties agreed on seven of the names.  
Opposition parties rejected five of the names -- Niddrie, Masekela, Motsepe, Ngubane and Golding. 
The 12 names will be debated by the National Assembly, before being sent to President Jacob 
Zuma for approval. -- Sapa  
Source: Mail & Guardian Online, 17 Sep. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-09-18   [EN]  

Uganda: Radio Sapientia Back On Air  
http://allafrica.com/stories/200909170067.html  
Radio Sapientia, one of the Radio stations that was taken off air at the height of last week's riots is 
back on air but with caution from the Broadcasting Council to focus on its 'initial mission of winning 
souls and preaching the word of God'. 
However, the presenters of the programmes that the council says where inciting violence are still 
suspended pending conclusion of investigations. The operations of the stations were suspended on 
September 11. 
The chairman of the Broadcasting Council, Godfrey Mutabazi says that the radio "apologized for the 
misconduct of its staff and has made an undertaking to comply with the Electronic Media Act." 
The suspended radio staff include Mr Matovu Aloysius and Mrs Irene Kiseka who present the 
Morning Show from 6.30am - 11.00am and Mr. Ben Mutebi - Amayengo who runs a program from 
10.00pm - 11.00pm. 
"The Broadcasting Council notes that the purpose for which the broadcast license was issued to 
Radio Sapientia was to carry out the work of God and we would like to emphasise that Radio 
Sapientia focuses on the initial mission of winning souls and preaching the word of God, which 
unfortunately was not the case during the riots," Mr Mutabazi said in a statement issued today. 
The fate of the other radio stations that were closed, including the Buganda Radio CBS FM, Radio 
Two and Suubi FM, remains unclear. Meanwhile, government has suspended the registration of 
new radio stations in the country until they adhere to the minimum broadcasting standards. 
Source: The Monitor, 16 Sep. 2009; quoted and distributed by allAfrica.com 

 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

5

RESOURCE  FROM :   2009-09-18   [EN]  

World/Nepal: UNESCO-supported Nepali NGO launches a set of 
indicators on community media  
http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=29145&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html  
The Nepali Community Radio Support Centre (CRSC) has recently launched a new manual entitled 
Community Radio Performance Assessment System. This most comprehensive set of indicators 
concerning community media is the result of a decade-long work of CRSC in promoting, enabling 
and facilitating the community radio movement in Nepal.  
“The one who speaks can market even the flour successfully while the one who cannot do so 
cannot even market the rice,” says a Nepali proverb. This highlights the importance of effective 
communication. Radio happens to be the most effective way of communication in the country, 
where the majority of population lives in villages and the half of it cannot read and write. The 
Nepal experience of community radio is fascinating, inspiring and full of lessons to be learned. But 
the huge proliferation of community radios there urgently requires well-considered benchmarks 
and criteria. The new CRSC manual is a major contribution to the development of community 
media not just in Nepal but more widely in South Asia and internationally.  
Community Radio Performance Assessment System draws effectively from both the grassroots 
experience of community media and from international broadcast practices. It considers the issues 
that are the real basis for the success of community media: public accountability, community 
representation, locally relevant programming, diverse funding and acknowledgement of staff, 
including volunteers.  
The manual contains a great amount of knowledge concerning community radio, its practices and 
potential. It covers in details many key success factors, such as participation and ownership, 
content, management, volunteerism and networking; it can be applied across a wide range of 
contexts, from policy issues to the assessment of a local station.  
“We thank the community radio pioneers in Nepal for coming up with this set of indicators that 
should contribute to the improvement of the community radio sector in the country and provide 
insights to prospective community radio operators elsewhere,” – says W. Jayaweera, Director of 
UNESCO’s Communication Development Division in his foreword to the publication.  
CRSC is a ground-breaking initiative that was established by the Nepal Forum of Environmental 
Journalists (NEFEJ) in 2000. Working in close cooperation with UNESCO since its inception, CRSC 
has actively promoted community radios across Nepal and provided concrete and practical support 
to many of them: almost all community broadcasters in the country benefited from CRSC 
assistance to get broadcasting licences, to set up the station or to develop capacity and networks. 
It has issued a number of publications, such as Guidelines for Setting up Community Radio Station, 
Program Production Manuals, Strategic Planning Manuals, etc.  
Source: UNESCO Webworld, 16 Sep. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-09-19   [EN]  

DRCongo: UN deplores death threats against journalists  
http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=29146&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html  
The United Nations mission in the Democratic Republic of the Congo (DRC) yesterday denounced 
death threats against three journalists operating in the war-scarred country, warning that a free, 
diversified press is a prerequisite to the development of democracy.  
“Death threats on journalists is an indication of a culture of impunity and intolerance likely to 
hamper efforts by the Congolese people toward a sustainable peace and sound democracy in their 
country,” the mission, known as MONUC, said in a statement, noting that three other reporters 
have already been murdered in the past two years.  
“Ending impunity is the responsibility of the legitimate Government officials in place - nobody else. 
It is their duty and they are accountable before their people who have the legitimate right to 
demand access to reliable information which can only be made available by professional and 
responsible media.”  
The three threatened journalists, all women - Delphie Namuto and Caddy Adzouba of Radio Okapi, 
a partnership between MONUC and the Swiss non-governmental Hirondelle Foundation, and Jolly 
Kamuntu of Radio Maendeleo – work in the South Kivu provincial capital of Bukavu in the DRC’s 
strife-torn east, where the other three journalists were murdered.  
Secretary-General Ban-Ki moon’s Special Representative in DRC, Alain Doss, met with South Kivu 
Governor Louis Mudherwa. “I have been encouraged by his reaction and commitment of national 
authorities in this regard,” Mr Doss added. “I would like somehow to call on the provincial and 
national judiciary officials to take the necessary actions to guarantee the safety of the journalists 
facing death threats to enable them to practice their profession without any obstacles,” he added.  



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

6

Last month Bruno Koko Chirambiza, a journalist with Radio Star, was murdered in Bukavu. Didace 
Namujimbo and Serge Maheshe, both working for Radio Okapi, were killed in 2008 and 2007 
respectively.  
Mr Doss said MONUC has always offered to assist the judiciary with specialized services and its 
experts. This offer is still available, he added, calling on the authorities to speed up the legal 
proceedings in the three murder cases “so that those who committed these heinous crimes are 
found and punished with the maximum severity the law allows.” 
Source: UNESCO Webworld (New York), 18 Sep. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-09-26   [EN]  

Uganda: Uganda peace radio project "fast unravelling"  
http://www.theeastafrican.co.ke/news/-/2558/660726/-/qyeq61z/-/index.html  
The Uganda People's Defence Forces are coming into the spotlight yet again. 
This follows the impending failure of a broadcasting project that would have supported 
disarmament and restoration of peace and rule of law in Karamoja and neighbouring communities, 
such as the Turkana in Kenya and the Toposa in Sudan. 
Partially supported by a European Commission grant under the Africa Leadership Institute's Civil 
Military Cooperation Project (Cimic) in Karamoja, the project is fast unravelling after private sector 
partner Voice Media Group pulled out.  
It cited "controversies that have arisen and [were] expressed in a meeting held in Mbale on 
September 2". 
"Given our excellent track record in the FM radio industry, we do not want to entertain any attempt 
at muddling up ownership and management of our company and investments," Captain Mike 
Mukula, chairman of Voice Media, wrote in a September 4 letter to the executive director of the 
Africa Leadership Institute, David Pulkol. 
According to information made available to The EastAfrican, at the heart of Voice Media's action is 
the recent insistence by the UPDF on a majority shareholding in the Voice of Karamoja, the 
subsidiary company set up to launch a broadcasting operation that would have covered the entire 
Karamoja region. 
The falling out comes just weeks to the September 24 D-Day, when the station was to go on air. 
Apparently, besides wanting majority control of the station, the UPDF, which insists the EC grant 
was meant to finance an army radio, now wants total control over programming.  
It has even suggested that army graduates of mass communication act as presenters on the 
station. 
Army spokesman Lt-Col Felix Kulayigye told The EastAfrican that since the idea behind the radio 
was to support disarmament and the UPDF was the primary actor in that regard, the EC thought 
the Voice of Karamoja would belong to the army when it made the grant.  
It turns out, however, that while the EC grant of 27,300 euros (about 37,540 dollars) translated 
into just about 77m Ugandan shillings, the total investment in the project is closer to 500m 
shillings (about 250,000 dollars), making the army's claim to a majority share untenable. 
In recent weeks, several meetings between the parties, one of them chaired by the Chief of 
Defence Forces Lt- Gen Aronda Nyakairima, have taken place in Mbale and Kampala, with the saga 
taking a strange turn. 
After sensing possible difficulties in taking over the station, the UPDF has turned to mobilizing local 
leaders from the six districts that make up Karamoja to claim a stake.  
There is growing suspicion that the real fight is over the hearts and minds of Karamoja ahead of 
the 2011 presidential elections, which promise to be hotly contested. 
Mr Pulkol, who is surprised that after initially going along with the original concept, the army 
should now turn around, says there has been a total misunderstanding of the goals. 
"If the government of Uganda wanted to build a radio station for the army, they would have done it 
because they have the resources. 
"But there is no way the European Commission is going to set up a radio station for the army of an 
independent country," he says. 
Among others, the radio project, dubbed Voice of Peace, was supposed to support civil-military 
cooperation by mobilizing public opinion in favour of peace building activities, education and 
consensus building on peace and security. 
The project has its genesis in a December 28, 2008, Partnership Contract Agreement between the 
European Commission and the Africa Leadership Institute, to implement a nine-month Cimic 
project in partnership with the UPDF.  
Under the agreement, the EC would extend a 27,300-euros grant (about 37,500 dollars) to boost 
the broadcasting range of a government FM station in Karamoja. 
But the government-owned Uganda Broadcasting Corporation did not have a functional FM station 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

7

in the region, leaving the Africa Leadership Institute to seek an existing private broadcaster to 
partner with.  
A subsequent survey found that while there were two FM stations in the region's capital Moroto, 
neither of them was established to the point where the EC grant would make any meaningful 
difference.  
One of the stations, owned by the resident district commissioner of Moroto, had no studios and was 
using a 75-Watt transmitter.  
The other depended on a 1-kilowatt transmitter that severely limited its range. 
Meanwhile, at about the same time, the institute's technical consultants discovered that the Voice 
Media Group was in the advanced stages of setting up an independent FM broadcast operation with 
superior capacity, and decided to enter a partnership with it.  
Under the MoU the two signed, Voice Media would take care of all regulatory requirements, provide 
a broadcast house, power generators, associated accessories and staff.  
Africa Leadership Institute would provide the transmission equipment, including a mast and 
antennae. 
In return for this contribution, stakeholders such as the army, police and local authorities in the 
region would be entitled to 156 hours of programme time a year for the entire lifetime of the Voice 
of Karamoja, with the rest of the time being left for commercial use by Voice Media.  
Later, it was proposed and agreed that in addition, the Karamoja community elders be give airtime 
so that the community could also benefit from the radio. 
The MoU was initialled on March 27. By late August, the project was on schedule for its late 
September launch.  
A key aspect of the project was that it should be financially sustainable, a goal that can only be 
realized if the station is commercially run and perceived to be independent of government control. 
Although the AFLI pullout was intended to outfox the UPDF, it leaves Voice Media chair Capt 
Mukula, a cadre of the ruling party and its chairman in eastern Uganda, exposed to immense 
political pressure from his own party. 
Located in northeastern Uganda, the Karamoja region has suffered decades of insecurity due to 
proliferation of illegal guns.  
Since 2001, the army has been engaged in a disarmament effort that has pacified large tracts of 
the territory. 
Source: The EastAfrican website, Nairobi, 21 Sep. 2009; quoted by BBC Monitoring 23 Sep. 2009 

 
NEWS   FROM :   2009-09-26   [EN]  

Egypt: Egypt boosts digital AM radio signals  
The Egyptian Radio and Television Union (ERTU) has placed an order with Grass Valley for two 
Thomson TMW 2050D 50 kW medium-wave digital transmitters and complementary antenna 
systems to upgrade its existing AM radio broadcast network and ensure reliable regional coverage. 
The new Thomson DRM transmitters and antenna systems, which are now being installed in Cairo, 
Egypt, will be on the air in October 2009, with Grass Valley engineers providing complete design, 
installation, commissioning and training services. The installation required a special antenna design 
due to limited space available. ERTU has used Thomson transmission technology since 1969. 
"Grass Valley is committed to advancing DRM technology for AM and FM radio providers by 
continuing to invest considerable resources in the future of radio broadcast technology," Jeff 
Rosica, Senior Vice President of Grass Valley. "Broadcasters like ERTU will see significant 
improvements in their terrestrial service by using our latest generation of radio transmitters and 
antennas and that's why we continue to sell many such systems around the world." 
By installing the new technology, ERTU will realize a significant reduction in operational and 
maintenance costs, thanks to the Thomson systems' innovative design and configuration of its 
internal system components. Thomson antennas provide high-efficiency to ensure that programs 
arrive at the given coverage area with the lowest possible energy consumption at the broadcasting 
site. 
Digital Radio Mondiale (DRM) is the universal, open standard, digital radio system for short-wave, 
medium-wave, and long-wave digital radio for frequencies below 30 MHz. It has been standardized 
by the International Telecommunication Union, and Thomson is one of the founder members of the 
DRM consortium, which helped develop the key specifications. 
Source: US-based Grass Valley website, 20 Sep. 2009; quoted by BBC Monitoring 22 Sep. 2009  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

8

NEWS   FROM :   2009-09-26   [EN]  

Uganda: Etop radio goes on air  
http://www.newvision.co.ug/D/8/17/695577  
The Soroti-based Etop 99.4FM has gone on air reaffirming the Vision Group’s values, mission and 
vision to expand as a dominant multimedia enterprise. The New Vision deputy editor-in-chief, 
Barbara Kaija, said Etop FM is a community radio that will serve the interests of the people of Teso 
professionally.  
The maiden test-signals cut through the airwaves after The New Vision editor-in-chief, Els De 
Temmerman, switched on the radio on Wednesday. The signal went on air at 12:45pm when the 
programme director Vision Radio stations, Bill Tibingana, okayed the signal.  
“We are based on Plot 14 Engwau Road with a frequency covering a radius of 150km,” Tibingana 
said. The premises will also house the Etop newspaper now moving away from the current 
premises on North Avenue.  
Shortly after switching on the radio, the Etop newspaper office in Soroti was jammed by listeners 
who wanted to know more about the radio. [...] 
Flanked by the assistant news editor in charge of regional news, Kenneth Oluka, the Etop radio 
programmes manager, Joseph Akiiso and the Etop newspaper editors Ibrahim Ogaram and James 
Ekweu, the floor moved to the rhythm.  
The radio comes 19 years after the Etop newspaper was initiated to cater for Ateso readers. The 
radio will reach the audiences left out by the newspaper. 
Full report and source: New Vision on line, 23 Sep. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-09-26   [EN]  

Botswana: BTV-Radio Botswana Must Change after NBB Verdict  
http://allafrica.com/stories/200909221266.html  
When President Ian Khama went on national radio and TV a month ago to castigate suspended 
Botswana Democratic Party (BDP) secretary general, Gomolemo Motswaledi, everyone was taken 
aback as to how such a purely partisan political message could be carried on state media. 
Both Btv and Radio Botswana have been criticised for giving the BDP unfair advantage by never 
failing to exploit any opportunity to give the party coverage irrespective of the issue at hand. The 
opposition has been rightly up in arms over the development. We know that there are some 
members of the opposition who even went to the extent of complaining to the Ombudsman and the 
South African Development Community (SADC). 
Bias towards the BDP has always been an obvious orientation of the state media in Botswana. 
Whenever this is pointed out, both BDP and the government public relations machine have been 
quick to go on the defensive saying that there is nothing wrong with the obvious bias. 
However, when the Botswana Congress Party (BCP) took their grievances to the National 
Broadcasting Board (NBB) it seems they had found the right body to objectively address the 
partiality of state media to BDP. And we dare say, the NBB has not disappointed in upholding the 
public good and promoting democracy on this matter. 
The NBB's findings that Btv and Radio Botswana were guilty of improper conduct for allowing 
Khama to ventilate BDP internal issues on state media comes at the right time. 
Btv and Radio Botswana must therefore change after this verdict. This not just a decision from 
some opposition party to be dismissed as Btv, Radio Botswana and BDP have been doing. It is a 
decision from a government appointed media body. This is an election year and as such, the silly 
season is upon us. That is why the NBB's decision is very important. Everyone knows that the BDP 
has abused state media to its advantage, but at least for now, anyone wishing to engage in such 
behaviour faces the prospect of serious sanction. We now look to the NBB to act swiftly to correct 
this problem. Btv and Radio Botswana need to be taken to task for their willful transgressions. 
However, more importantly, we hope Btv and Radio Botswana will give other political parties the 
same amount of airtime to address their members before the elections. It is only fair that all other 
party presidents get a fair chance to speak to the voters on state radio the way Khama did. 
Source: Mmegi/The Reporter (Gaborone), Editorial, 22 Sep. 2009; quoted and distributed by 
allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2009-09-26   [EN]  

Africa: PASS II launches online radio station  
http://www.bizcommunity.com/Article/410/59/40258.html  
Earlier this month the Pan African Space Station (PASS) II launched an online radio station, in 
celebration of Steve Biko. PASS is a 30-day 'music intervention' that takes place online through a 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

9

freeform music radio station airing live across venues in Cape Town, South Africa. 
PASS aims to provoke new forms of creative expression and social mobilisation. Now in its second 
year, PASS includes 30 days of cutting-edge music that is being streamed live via the internet. The 
station plans to feature guest DJs, themed shows, live performances, readings, tributes, debates, 
sound art, speeches, interviews etc. 
 
The second live musical expedition takes place between Thursday, 30 September and Saturday, 4 
October 2009. It includes international artists Kora maestro Toumani Diabaté in his first South 
African performance; the nine-piece, Chicago-based Hypnotic Brass Ensemble; Cameroonian funk-
master Franck Biyong and his Massak Afroletric Orchestra; Zanzibar's legendary taarab orchestra, 
the Culture Musical Club; LA-native Ras G and the Afrikan Space Program; and Ghanaian "afro-
punk" with Wanlov the Kubulor's "pidgin music".  
Full report and source: Bizcommunity.Com, 23 Sep. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-09-26   [EN]  

Malawi: MACRA to pay Joy Radio for closure  
http://www.bizcommunity.com/Article/415/59/40210.html  
The Supreme Court in Blantyre has upheld the decision by the High court that Malawi 
Communication Regulatory Authority (MACRA) pays Joy Radio half of K23m, the total money it lost 
when the regulation body unlawfully revoked the station's broadcasting licence. 
The radio sued MACRA for loss of business during the period of its closure, which the high court 
declared, was unconstitutional, ultra vires and unreasonable effectively dismissing all cases the 
regulator had against the radio and ordering compensation.  
MACRA applied for a stay execution of an earlier decision of the court, which ordered it to pay Joy 
Radio K13.8m. 
However, last Friday, 18 September 2009, Justice Isaac Mtambo tore to shreds the application 
from MACRA. 
Source: Bizcommunity.com, 22 Sep. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-09-26   [EN]  

Great Lakes Region: UNESCO commissions media assessment for the 
Great Lakes region  
http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=29156&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html  
The recommendations from a 2008 Regional Conference on Media in the Great Lakes region, jointly 
organized in Kigali by UNESCO, the International Conference on the Great Lakes Region (ICGLR) 
and the International Media Support (IMS), have resulted in plans for media assessments in 11 
African countries. These assessments will look into a multitude of needs, including media training, 
conflict sensitive reporting and building a sustainable media landscape.  
Commenting on the Kigali Conference, Liberata Mulamula, Executive Secretary of ICGLR, said: 
“Even though the overall situation in the Great Lakes region is getting better, more work needs to 
be done in order to assure peace consolidation on different levels, especially in the area of capacity 
building, in both conflict reporting and election coverage.”  
UNESCO is now working on these assessments, which are expected to facilitate the creation of a 
media network on peace and reconciliation. It also aims to draw up a regional media capacity 
building strategy for which additional resources will be mobilised in close collaboration with the 
ICGLR Secretariat. Particular focus will be put on conflict sensitive reporting, election coverage, 
harmonization of media regulation, and professional standards and codes of ethics that may enable 
media professionals report freely and safely.  
Field-level studies in selected countries and a desk research covering 11 countries have been 
launched this month under the supervision of UNESCO’s Office in Nairobi. Existing regional media 
structures will be taken into account to promote and monitor press freedom, and to develop joint 
activities aimed at regulating and promoting media through professional training. This includes 
relevant pacts and protocols, such as the December 2006 Protocol on Management of Information 
and Communication in the Great Lakes region and its proposal to establish an independent 
Regional Council of Information and Communication (RICC).  
The countries belonging to the Great Lakes region are the following: Angola, Burundi, Central 
African Republic, Democratic Republic of Congo, Republic of Congo, Kenya, Rwanda, Sudan, 
Tanzania, Uganda, and Zambia. 
Source: UNESCO Webworld (Nairobi), 23 Sep. 2009  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

10

ALERT   FROM :   2009-09-30   [EN]  

Guinea-Conakry: BBC, RFI journalists assaulted by junta  
[Passage omitted] Radio France Internationale and BBC correspondents were assaulted by the 
military junta and their equipment was destroyed in the carnage. 
There was unanimity in the reactions to the crisis: the UN secretary-general, Ban Ki-Moon has 
expressed shock, France has condemned the situation in the strongest terms, the United States is 
deeply concerned. 
There has been an outpouring of reactions from various NGOs, with the Federation of the 
International Human Rights league urgine the international community to take action. 
The Senegalese-based human-rights organization RADDO [African Assembly for the Defence of 
Human Rights] has denounced the terror afflicting Guinea-Conakry. 
Source: Radio France Internationale (Paris), 29 Sep. 2009; quoted by BBC Monitoring 30 Sep. 
2009  

 
ALERT   FROM :   2009-09-30   [EN]  

Liberia: Liberia community radios complain of interference 
The Association of Liberian Community Radios [ALICOR] says interferences from local authorities 
remain a major threat to the survival of community radios in the country. 
The secretary-general of ALICOR told Star Radio three member institutions in Lofa, Rivercess and 
Margibi are currently affected by undue interferences. 
Mr Emmanuel Johnson said as a result, there is what he called a slow pace in the operations of 
those radio stations. 
According to Mr Johnson, the association has set up a special committee to investigate the plight of 
affected radio stations. 
Mr Johnson also said the just-ended first general assembly of the group identified several 
challenges and opportunities in the operation of community radios. 
He identified sustainability as the major challenge faced by community radio stations in Liberia. 
Mr Johnson said to address these challenges, community radios would engage in a vigorous fund-
raising exercise involving its partners. 
Source: Star Radio website (Monrovia), 28 Sep. 2009; quoted by BBC Monitoring 30 Sep. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-10-04   [EN]  

Somalia: Somalia's Puntland suspends activities of VOA reporters in the 
region  
The semi-autonomous region of Puntland [in north eastern Somalia] has issued a decree directing 
the suspension of VOA [Voice of America] reporters [Somali section] from operating in Puntland.  
Puntland's deputy information minister, Abdishakur Mire Adan has announced that his ministry 
banned the VOA reporters and accused the VOA for reporting baseless information from the region.  
The minister has said that there were many reporting mistakes made by the VOA reporters in the 
region, including news items that can incite hostility and violence among the society.  
Independent reports indicate that VOA has recently interviewed a man who claimed to be the 
spokesman of Ahlu Sunna Wal Jama'a in Puntland. In the interview the man accused Puntland 
administration of not being neutral over rival Islamic groups that exist in the region. 
The move comes as Puntland journalists accuse the administration for abusing the local media and 
threatening them.  
Puntland leader Abdirahman Muhammad Farole has recently ordered local journalists to follow the 
procedures and guidelines of the information ministry and he warned them for misinterpretation of 
the information they receive.  
The suspension of VOA reporters activities in Puntland has created negative image to the residents 
of the region, calling the measures as violating the freedom of journalists. 
Source: Radio Voice of Mudug, in Somali 1 Oct. 2009; quoted and translated by BBC Monitoring 03 
Oct. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-10-04   [EN]  

Somalia: Somali Islamists shut down radio station in southcentral region  
The Islamic administration in Baydhabo town, Bay Region [southcentral Somalia], has shut down 
an independent local radio station, Radio Warsan. 
Militants armed with heavy weapons and battle wagons arrived at the radio's premises and 
immediately ordered the staff to put off the radio station and shut down the offices. Sources 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

11

confirmed to Radio Gaalkacyo that Al-Shabab took the staff to the police station where they are 
said to have been interrogated about certain reports the radio aired. The main reason behind the 
closure of the station and arrest of its staff is unclear. Some of the arrested staff include the 
director of the radio station, Hilal Shaykh Shu'ayb. 
Reports further say that Radio Warsan had disseminated reports about the political dispute 
between Al-Shabab and Hisb al-Islam Islamic groups over the control of the port town of Kismaayo 
at a time when fighting was under way. 
Al-Shabab Islamic Movement had previously shut down several independent local radio stations in 
southern Somalia after they accused them of airing news against the group. 
Many Somali journalists had fled to neighbouring countries and overseas following threats by the 
Islamist groups. 
Source: Radio Gaalkacyo, Gaalkacyo, in Somali, 1 Oct. 2009; translated and quoted by BBC 
Monitoring 03 Oct. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-10-04   [EN]  

DRCongo: Regulatory Body Suspends 21 Radios, TVs for Unpaid License 
Fees  
The Regulatory Authority for Posts and Telecommunications (ARPTC) on Saturday [19 September] 
suspended 21 broadcasting stations and televisions, transmitting from Kinshasa. The ARPTC body 
criticized the stations for non-payment of annual license fees for use of frequencies. The chairman 
of the body, Oscar Manikunda, threatened to definitively close every station which refuses to 
comply this time. 
The concerned media will have to pay their debts, said, on his part, the chairman of the National 
Association for private audiovisual companies (Aneap), Kibambi Shintwa. 
Nevertheless, Shintwa explained that the irregularity with broadcasting radio and television centres 
was due to multiple taxes required, radiookapi.net reported. 
Source: Radio Okapi website (Kinshasa), in French 28 Sep. 2009; translated and quoted by BBC 
Monitoring 01 0ct. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-10-04   [EN]  

Guinea: Two reporters for foreign media go into hiding after getting 
death threats  
http://www.rsf.org/Two-reporters-for-foreign-media-go.html  
Reporters Without Borders is extremely worried for the safety of Mouctar Bah, the Conakry 
correspondent of Agence France-Presse and Radio France Internationale, and Amadou Diallo, the 
BBC’s correspondent. After being threatened and roughed up by soldiers while covering the violent 
dispersal of an opposition demonstration two days ago in which hundreds died, they are now 
reportedly wanted by the military authorities. [...] 
Bah and Diallo were warned today by friends that soldiers were looking for them because they 
were regarded as having “betrayed” the military to the international community by describing the 
extremely violent dispersal of the 28 September demonstration, in which hundreds were killed and 
thousands injured. 
As a result, the two reporters have gone into hiding. 
Bah has told Reporters Without Borders how he and Diallo were roughed up soldiers. “There were 
four of them,” he said. “They shouted, ‘Get lost.’ We said we were journalists and they said, ‘We 
don’t give a damn.’ A soldier asked me: ‘Did you see it?’ I said I had. ‘You won’t say anything,’ he 
replied. The soldiers forced us to our knees in front of the bodies. There were bodies everywhere, 
and pools of blood. They said: ‘Those bodies, you won’t talk about them. You’ve seen nothing.” 
Bah added: “One of the soldiers put his gun to my chest and said he was going to kill me. I replied, 
‘If that is the solution for Guinea, go ahead.’ He did not fire. They searched us. They stole our 
money and our phones and they destroyed our equipment. The microphone was smashed against 
the tarmac. They were completely drunk. They poured a bottle of beer over my head and shirt and 
hit Amadou’s left arm. Then one of their chiefs recognised us. It was Ansoumane Camara, the 
commander of the Rapid Intervention and Security Company (CMIS). He ordered them to let us go 
but they continued to insult us and call us bastards.” 
Many other journalists were roughed by the same day, Bah said. They include an FM Liberté 
reporter and Ba Mamadou, who works for the satirical newspaper Le Lynx. 
Widely referred to as a “massacre” and as a “bloodbath,” the 28 September events have been 
unanimously condemned in the international community. 
The head of the military junta, Capt. Dadis Camara, has said he is sorry for what happened. On the 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

12

day of the massacre, he told RFI: “It’s unfortunate, it’s dramatic. Very frankly speaking, I’m very 
sorry, very sorry.” Yesterday he told the French TV channel Europe 1: “I was overtaken by events. 
I can’t control all the actions of this army. To say that I control this army would be demagogy.” 
Source: Reporters Sans Frontières (Paris), 30 Sep. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-10-04   [EN]  

Equatorial Guinea: Malabo correspondent of AFP and RFI completes 100 
days in city jail  
http://www.rsf.org/Malabo-correspondent-of-AFP-and.html  
Reporters Without Borders reiterates its call for the release of Rodrigo Angue Nguema, the Malabo 
correspondent of Agence France-Presse and Radio France Internationale, who has been held in the 
capital’s Black Beach prison for the past 100 days. He was tried on a defamation charge on 1 
September but the court has yet to issue a verdict. 
“Held for three months in pre-trial detention and another three weeks since his trial, Nguema still 
does not know his fate,” Reporters Without Borders said. “This long wait is incomprehensible. 
Imprisonment is a disproportionate punishment for defamation and we urge the authorities to 
amend the legislation that allows this.” 
The prosecutor’s office did not present charges against Nguema when he appeared at a public 
hearing in Malabo on 1 September in connection with the defamation action brought against him by 
the head of the national airline Ceiba, Mamadou Jaye, on 17 June. The court deferred its verdict. 
The only journalist in Equatorial Guinea working as a correspondent for international news 
organisations, Nguema was sued by Jaye over a report that he had embezzled 3.5 billion CFA 
francs (5 million euros) and skipped the country in April. 
Nguema got his information from rumours circulating online, which he thought he had confirmed by 
talking to local sources, above all at Malabo airport. The story turned out to be wrong and he 
quickly admitted his mistake. [...] 
Full report and source: Reporters Sans Frontieres (Paris), 25 Sep. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-10-04   [EN]  

South Africa: Community Radio Stations coordinate community outreach 
events nationally  
Starting in the month of September CRS have planned, coordinated and executed community 
outreach events in an effort to educate their respective communities on HIV and AIDS prevention. 
The aim of these events is to re-disseminate educational information and knowledge gained 
through the iLife radio drama series (broadcast in over 36 stations in all 9 South African provinces 
during the months of August till October). Outreach events included visiting community 
supermarkets; holding dramatisations of the iLife radio drama series at high schools and 
community halls and HIV related demonstrations at taxi ranks. These events have proven to be a 
great way of distributing accurate information and knowledge on HIV and AIDS Prevention, as a 
number of CRS collaborated with NGO’s, CBO, clinics and experts in the field of HIV and AIDS 
Prevention. Thus far the CRS community outreach events have exposed many communities to the 
work we do with stations. The series was made possible with support from President's Emergency 
Plan for AIDS Relief (PEPFAR). 
Source: ABC Ulwazi Newsletter, September 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-10-04   [EN]  

South Africa/Netherlands: Use of Mobile Technology in Reporting 
Communtiy Based Stories  
ABC Ulwazi will be collaborating with the Voices of Africa Media Foundation (VOAMF - based in the 
Netherlands) on a training project aimed at developing community radio members to use mobile 
technology in reporting community based stories to a broader( global) audience. This training 
initiative was motivated by the evidently low number of community-based journalists, reporters, 
photographers, film makers and internet experts in disavantaged communities. The Voices of Africa 
project was launched by VOAMF in late May 2007 in Kenya, Ghana and Mozambique where 
reporters were trained to master the technology of mobile reporting and to get experience in 
uploading texts, photos and videos via internet. Trainees’ work will then be published on the Voices 
of Africa Media Foundation website. ABC Ulwazi will identify four (4) communities in South Africa to 
take part in this six (6) month training programme. This training initiative is funded by the Bernard 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

13

van Leer Foundation. 
Source: ABC Ulwazi Newsletter, September 2009, 02 Oct. 2009  

 
RESOURCE  FROM :   2009-10-04   [EN]  

South Africa: Alternative and Community Media in South Africa and 
Beyond  
http://www.communitymedia.org.za  
The National Community Radio Forum (NCRF) and Alternative Information and Development Centre 
(AIDC) have recently published www.communitymedia.org.za. The founders of community media 
describe it as a resource for community and alternative media activists. The site aims to support, 
promote, and document the work of alternative and community media in South Africa and beyond - 
from case studies and good practice, to policy issues, tools, reviews, links, and other resource. On 
the 8th and 9th October the NCR and AIDC will be hosting the Community Media Reflection 
Conference that aims to stimulate dialogue between leaders from community projects and other 
stakeholders to reflect on their environment and create a shared critique to develop alternatives. 
Source: ABC Ulwazi Newsletter September 2009, 02 Oct. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-10-04   [EN]  

Mozambique: Radio journalist beaten by opposition party supporters  
MISA-Mozambique, a regional chapter of the Media Institute of Southern Africa, has strongly 
protested the brutal beating of a community radio journalist by members of the country's main 
opposition party, Renamo, in the northern port of Nacala. 
The incident occurred on 16 September 2009, the fourth day of the current election campaign. The 
journalist, Alfane Momade Antonio, who works for Nacala Community Radio (which belongs to the 
state-owned Mass Communication Institute, ICS), went to the Renamo office to ask for the 
campaign schedule for the day. He had already fixed a meeting with the head of the Renamo 
campaign in Nacala, Rafael Gusmao. 
But instead of receiving the information he was seeking, Antonio was attacked by men believed to 
be Renamo supporters, supposedly because the radio station is critical of Renamo. 
His notebook and pen were seized by the attackers. The radio station reported the assault to the 
police, and Antonio was treated in the local hospital for injuries he sustained. Although the attack 
happened on the Renamo premises, Renamo denies any responsibility and says it was not the work 
of any of its supporters. 
MISA-Mozambique also reports that on 3 September, 10 days before the start of the election 
campaign, a journalist named Lazaro Antonio, who works for a community radio station in Alto-
Molocue, in the central province of Zambezia, was summoned by the district first secretary of the 
ruling Frelimo Party, Daniel Gurue. He was told to come to the local Frelimo office and bring the 
cassette that he had used earlier in the day when reporting on a Renamo political activity. At the 
Frelimo office, Lazaro Antonio was ordered to play the cassette for Gurue. "I need this cassette so 
that the district administrator can hear it, so that we know whether you are authorised to use it or 
not," stated Gurue. 
But Lazaro Antonio refused to go along with this. He took the cassette and tape recorder back and 
told Gurue that his conduct was not acceptable. A source in the radio told MISA-Mozambique that 
after some time, the first secretary said "you can take this, but don't do anything without talking to 
us." 
MISA-Mozambique strongly condemned the abuse and harassment of the media by politicians, 
adding that this is a serious violation of constitutionally enshrined media rights to free expression. 
Reporters, particularly those working for community radio stations are suffering physical and 
psychological violence and harassment as Mozambique prepares for an election at the end of 2009. 
MISA urged society and politicians in particular to refrain from impeding the work of journalists. 
MISA-Mozambique also expressed concern over the political coverage on Radio Mozambique being 
given to the activities of the First Lady, Maria da Luz Guebuza, when the same treatment is not 
given to the wives of the other two presidential candidates, Afonso Dhlakama of Renamo and Daviz 
Simango of the MDM. Responding to this query, the radio's director of information, Ezequiel 
Mavota, said Maria Guebuza is a politician in her own right, and was being covered, not as the wife 
of the president, but because she was leading a Frelimo campaign brigade in Maputo province. "We 
do the same with the campaign brigades of the other political parties," he added. 
Source: MISA quoted by IFEX Website, 24 Sep. 2009  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

14

NEWS   FROM :   2009-10-05   [EN]  

Somalia: Al-Shabab arrests Radio Voice of Mudug reporter in Kismaayo  
Al-Shabab Islamic Movement has arrested Radio Voice of Mudug reporter in the port town of 
Kismaayo in Lower Jubba Region [southwester] Somalia. 
The reporter, Abdi Nur Abdullahi Abdulle, was arrested while on duty covering news of yesterday's 
fighting between Al-Shabab and Hisb al-Islam group in the town. The reason behind his arrest is 
unclear. Sources have confirmed to us that Al-Shabab has him in custody in the town and there are 
also reports of the journalist being subjected to torture and harassment. 
Independent reports say that Al-Shabab has refused local journalists to report on the casualties of 
yesterday's fighting causing the death of nearly 12 people and the injury of dozens more. Hundreds 
of residents have fled their homes to nearby villages due to the renewed fighting with the Islamic 
movement in the region. Al-Shabab recently spelt out strict rules under which journalists are 
supposed to operate. However, it is not the first time that Radio Voice of Mudug reporter is 
arrested by the insurgents in southern regions of the country. 
Source: Radio Voice of Mudug, in Somali, 02 Oct. 2009; translated and quoted by BBC Monitoring 
05 Oct. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-10-05   [EN]  

Rwanda: Radio journalists trained on election reporting in Rwanda  
http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=29192&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html  
The UNESCO initiated Radio Salus project continues to strengthen professional journalism in 
Rwanda: around thirty journalists from the radio were given a two-day training on election 
reporting ahead of the August 9, 2010 Rwanda’s presidential elections. [...] 
Full report and source: UNESCO Webworld (Paris), 05 Oct. 2009  

 
 

Nouvelles 
NEWS   FROM :   2009-09-25   [FR]  

Malawi: Gladson Makowa est le gagnant du Prix George Atkins de la 
communication 2009  
Radios Rurales Internationales a le plaisir d’annoncer que le lauréat du Prix George Atkins de la 
communication 2009 est Gladson Makowa, réalisateur de la maison de production The Story 
Workshop au Malawi. Gladson a produit de nombreux textes et articles excellents pour Radios 
Rurales Internationales depuis 2004. « Le fumier : un travailleur magique », un des textes de 
Gladson, a figuré parmi les écrits gagnants du concours de rédaction de textes 2008 « Les 
stratégies des agriculteurs africains pour faire face aux changements climatiques ». En plus de 
rédiger des textes primés, Gladson a contribué régulièrement au bulletin électronique 
hebdomadaire Agro Radio Hebdo (ARH). Très récemment, Gladson a rédigé un texte pour ARH sur 
les villageois qui perdent leurs terres au profit d’une plantation de canne à sucre au Malawi. Ce 
texte a fait la manchette d’une série spéciale d’ARH sur l’appropriation de terres. [...] 
Texte compte et source : Agro Radio Hebdo, n° 81, 21 septembre 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-09-26   [FR]  

Burkina Faso: Le 6e SYAPRO mise sur les radios  
http://fr.allafrica.com/stories/200909240436.html  
L'édition 2009 du Symposium sur l'audiovisuel et la prévention des risques professionnels 
(SYAPRO) a ouvert ses portes le 22 septembre 2009, au Centre international de conférences de 
Ouagadougou, sur le thème "Rôle des radios dans la promotion d'une culture de prévention des 
risques professionnels en Afrique". [...] 
Selon le Bureau international du travail (BIT), l'Europe qui représente 15% des emplois, contre 2% 
pour l'Afrique, compte pour 8% dans le nombre des accidents mortels, contre 18% pour le 
continent noir. Le Symposium sur l'audiovisuel et la prévention des risques professionnels 
(SYAPRO), qui se tient toutes les 3 ans depuis 1994, se veut un cadre d'échanges et de débats. 
Sa 6e édition dont la cérémonie d'ouverture officielle a été présidée le 22 septembre 2009 au 
Centre international de conférences de Ouagadougou par Jérôme Bougouma, ministre du Travail et 
de la Sécurité sociale, représentant le Premier ministre, parrain de l'événement, est placée sous le 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

15

thème "Rôle des radios dans la promotion d'une culture de prévention des risques professionnels 
en Afrique". 
Souhaitant le bienvenu aux plus de 250 participants venus de 13 pays différents, Innocent 
Coulidiati, Directeur général de la Caisse nationale de sécurité sociale (CNSS), et président du 
comité d'organisation de la présente édition, a justifié le choix de la radio cette année par le fait 
que "la parole fait et peut tout défaire". Renchérissant ces propos, Assane Diop, directeur exécutif 
de la protection sociale du BIT, dira que "les avantages de la radio s'imposent d'emblée", l'Afrique 
ayant une culture séculaire de l'oralité. 
Pour le Premier ministre, dont le discours a été lu par son représentant, "le SYAPRO s'est révélé 
être un cadre privilégié et efficace d'échanges sur l'apport attendu de l'audiovisuel dans la 
prévention des risques professionnels dans un contexte africain marqué par une faible 
alphabétisation". Le symposium de 2009 qui sera clos le 25 septembre prochain vise une action en 
4 strates, à savoir les radios internationales, nationales, rurales et de proximité. [...] 
Texte complet et source: Le Pays (Ouagadougou), 23 sept. 2009; repris et diffusé par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2009-09-26   [FR]  

Grands Lacs: L’UNESCO entreprend une évaluation des médias dans la 
région des Grands Lacs  
http://portal.unesco.org/ci/fr/ev.php-URL_ID=29156&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html  
Les recommandations de la Conférence régionale sur les médias dans la région des Grands Lacs, 
organisée en 2008 à Kigali par l’UNESCO, la Conférence internationale sur la région des Grands 
Lacs (CIRGL) et International Media Support (IMS), ont abouti à un projet d’évaluation des médias 
dans onze pays africains. Ces évaluations porteront sur différents besoins, comme la formation, la 
couverture des conflits et la mise en place d’un paysage médiatique viable.  
La secrétaire exécutive de la CIRGL, Liberata Mulamula, explique à propos de la Conférence de 
Kigali : “Même si la situation dans la région des Grands Lacs est dans l’ensemble en voie 
d’amélioration, il reste encore beaucoup à faire pour consolider la paix à différents niveaux, en 
particulier dans le domaine de la formation professionnelle pour la couverture des conflits et des 
élections.”  
L’UNESCO travaille actuellement sur ces évaluations, qui devraient faciliter la création d’un réseau 
des médias sur la paix et la réconciliation. Le deuxième objectif consiste à mettre sur pied une 
stratégie régionale de renforcement des capacités, qui exigera la mobilisation de ressources 
supplémentaires en étroite collaboration avec le Secrétariat de la CIRGL. L’accent sera mis plus 
particulièrement sur la couverture des conflits et des élections, l’harmonisation de la régulation des 
médias, ainsi que sur des normes professionnelles et des codes de déontologie qui puissent 
garantir la liberté et la sécurité des professionnels des médias.  
Des études de terrain dans les pays sélectionnés et des recherches documentaires portant sur les 
onze pays ont démarré ce mois-ci sous la supervision du Bureau de l’UNESCO à Nairobi. Il sera fait 
appel aux structures régionales des médias pour promouvoir la liberté de la presse et organiser des 
activités conjointes destinées à réguler et promouvoir les médias via la formation professionnelle, 
ce qui suppose de tenir compte des traités et protocoles dans ce domaine comme le Protocole sur 
la gestion de l’information et de la communication dans la région des Grands Lacs qui proposait en 
décembre 2006 de créer un Conseil régional de l’information et de la communication indépendant.  
La région des Grands Lacs est composée des pays suivants : Angola, Burundi, République 
centrafricaine, République démocratique du Congo, République du Congo, Kenya, Ouganda, 
Rwanda, Soudan, Tanzanie et Zambie. 
Source: UNESCO Webworld (Nairobi), 23 sept. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-09-30   [FR]  

Cameroun: Sky One Radio - Joseph Angoula Angoula cherche 50 millions 
de Fcfa  
http://fr.allafrica.com/stories/200909290660.html  
Le promoteur de la radio appelle les auditeurs à contribuer pour le paiement de cette somme que 
lui réclame le Mincom pour rouvrir la station. 
C'est par un email groupé que Joseph Angoula Angoula, le promoteur de la radio urbaine Sky One 
radio fermée le 17 août dernier, appelle les auditeurs et autres sympathisants de la radio qu'il a 
mise sur pied en 2007, à contribuer à sa réouverture. Dans cette correspondance, Joseph Angoula 
Angoula, par ailleurs promoteur musical dit ceci : «A tous les auditeurs de Sky One Radio, la 
sentence du ministre vient de tomber ; il faut pour être rouvert amorcer le payement des 
50.000.000Fcfa. Impossible de les trouver pendant que la radio est fermée. [d'où] la demande de 
mobilisation de certains d'entre vous, surtout ceux de la diaspora afin de continuer à vous faire 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

16

rester en contact avec le pays avec Sky One radio, toute participation est acceptée». 
On se souvient que le 10 septembre dernier, en marge de la cérémonie de lancement des 
préparatifs des 41èmes assises de l'Union de la presse francophone (Upf) qui se tiendront au mois 
de novembre à Yaoundé, le ministre de la Communication avait déjà laissé entendre qu'une 
réouverture de la station de radio était envisagée par ses services. Ce jour-là, Issa Tchiroma 
Bakary avait alors lancé : «La réouverture de Sky one est programmée pour bientôt. Le processus 
est enclenché au ministère mais je ne peux donner une date précise pour le moment». Il avait 
d'ailleurs précisé par la suite, en appelant les journalistes à plus de responsabilité: «Faire prospérer 
1000 radios, c'est l'objectif du gouvernement, réduire une au silence, c'est l'exception». 
 
Frais 
Joseph Janvier Mvotto Obounou, le directeur du Développement des médias privés et de la 
publicité au ministère de la Communication reconnaît qu'il a été demandé au promoteur de cette 
station de radio, qui s'était transformée en «Tribunal» du nom de l'émission phare de la station de 
se mettre en règle et, de ce fait, de payer la quittance de 50 millions de Fcfa pour avoir le droit 
d'exercer comme opérateur audiovisuel sur l'ensemble du territoire camerounais. Janvier Mvotto 
Obounou confie : «Au lendemain de la fermeture le 17 août de cette station de radio, son directeur 
de publication [Joseph Angoula Angoula] a saisi le ministre de la Communication pour lui présenter 
ses excuses par rapport à tout ce qui s'est passé et a affirmé que ses collaborateurs et lui ont 
compris qu'il fallait se conformer en étant plus professionnels dans le traitement de l'information. 
Le ministre leur a dit qu'il prend acte de cela mais, pour démontrer leur engagement à plus de 
professionnalisme tel qu'ils le disent, il faut payer la quittance de cinquante millions de francs pour 
exercer comme opérateur audiovisuel vu que bien qu'ils aient introduit un dossier au ministère lors 
du lancement de la chaîne, ils n'étaient pas encore en règle pour ce qui est de la procédure de 
licence». 
Seulement, tempère-t-on au ministère de la Communication : «[le paiement de ces frais] ne 
signifie pas que la radio aura automatiquement sa licence». Le promoteur et son équipe devront en 
effet prouver leur volonté d'être plus professionnels. Même si M. Mvotto Obounou précise qu'au 
«ministère de la Communication, on n'entre pas dans les grilles de programmes des radios. On 
assure juste la régulation et veille à ce que ce qui se fait sur le terrain correspond au cahier de 
charges mis sur pied par l'organe d'information en question. Sinon, nous sommes obligés 
d'intervenir en faisant un rappel à l'ordre puis une mise en demeure et éventuellement, nous 
pourrons prendre une mesure conservatoire». 
On se souvient que la fermeture de la station au début du mois d'août dernier, intervient pour 
sanctionner les nombreuses dérives professionnelles relevées dans l'un de ses programmes de 
grande écoute, «Le tribunal» où les personnalités et responsables de représentations diplomatiques 
au Cameroun étaient pris à partie. Avant la fermeture de la radio, l'émission incriminée faisait déjà 
l'objet d'une suspension, tandis que des discussions étaient engagées avec les promoteurs de la 
radio pour les inciter à plus de responsabilité. Mais face à leur entêtement, le ministère de la 
Communication a pris ses responsabilités en fermant l'antenne de cette radio. 
Source: Le Quotidien Mutations (Yaoundé), 29 sept. 2009; repris et distribué par allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2009-10-04   [FR]  

Sénégal: Kaolack - Les correspondants de L'AS et de la RFM en liberté 
provisoire  
http://fr.allafrica.com/stories/200910010183.html  
Le correspondant du quotidien L'AS à Kaolack, Pape Samba Sène, et celui de la Radio Futurs 
médias (RFM) à Kaffrine, Abdou Dia, sont sortis de prison, mercredi, bénéficiant d'une liberté 
provisoire, a constaté l'APS. 
Sène et Dia sont sortis de la Maison d'arrêt et de correction de Kaolack à 15 heures 30. Ils ont été 
ensuite conduits au siège de Sud FM par le chef de la station régionale correspondant de cette 
radio privée, Pape Diomaye Thiaré. 
Les deux correspondants avaient été placés sous mandat de dépôt le 18 septembre dernier, après 
leur audition au tribunal régional de Kaolack. 
Ils sont accusés par le plaignant de diffamation dans des articles et relations mettant en cause le 
gouverneur de Kaffrine (centre), Fabacary Bodian, dans une histoire de détournement de semences 
d'arachides destinées aux paysans de Kaffrine. 
le week-end dernier, le pool d'avocats qui assure la défense de Pape Samba Sène et Abdou Dia 
avait introduit une demande de mise en liberté provisoire que le parquet avait acceptée. 
Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 30 sept. 2009; repris et distribué par allAfrica.com  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

17

ALERT   FROM :   2009-10-04   [FR]  

Guinée: Deux journalistes de la presse étrangère menacés de mort  
http://www.rsf.org/Deux-journalistes-de-la-presse.html  
Reporters sans frontières exprime son extrême préoccupation pour Mouctar Bah, correspondant à 
Conakry pour l’Agence France-Presse (AFP) et Radio France Internationale (RFI), et Amadou Diallo, 
de la British Broadcasting Corporation (BBC). Après avoir été brutalisés lors de la sanglante 
répression de l’opposition le 28 septembre 2009, les deux journalistes seraient actuellement 
recherchés par la junte militaire. [...] 
Le 30 septembre, Mouctar Bah et Amadou Diallo ont été alertés par des amis que des militaires 
étaient à leur recherche. Ces derniers leur reprocheraient de les "vendre" à la communauté 
internationale. Pour leur sécurité, ces deux correspondants sont actuellement contraints de se 
cacher. 
Deux jours plus tôt, ils avaient couvert l’un et l’autre la violente répression du meeting de 
l’opposition qui avait coûté la vie à des centaines de personnes et fait des milliers de blessés. 
Mouctar Bah a raconté à Reporters sans frontières comment son confrère et lui-même ont été 
brutalisés par des militaires : "Ils étaient quatre, ils hurlaient ’foutez le camp’. Nous avons dit que 
nous étions journalistes. ’On s’en fout’. Le militaire m’a demandé : Vous avez vu cela ? J’ai répondu 
oui. Vous n’allez pas raconter ça, m’a-t-il dit. Les militaires nous ont mis a genoux, devant les 
corps. Il y avait des corps partout, des mares de sang. A nouveau : ’Ces corps-là, vous n’en parlez 
pas, vous n’avez rien vu’. L’un des militaires a mis son flingue sur ma poitrine et m’a dit qu’il allait 
me tuer. J’ai répondu ’Si c’est le remède pour la Guinée, vas-y’. Il n’a pas tiré. Ils nous ont fouillés, 
volé l’argent, le téléphone. Puis ils ont détruit notre matériel. Le micro a été fracassé contre le 
goudron. Ils étaient complètement ivres. Ils m’ont versé une bouteille de bière sur la tête et la 
chemise. Ils ont frappé mon collègue Amadou au bras gauche. Puis l’un de leurs chefs nous a 
reconnus. Il s’agit d’Ansoumane Camara, le commandant de la Compagnie mobile d’intervention et 
de sécurité (CMIS). Il a ordonné qu’on nous laisse aller, mais les militaires continuaient de nous 
insulter : ’Salopards’." 
Selon Mouctar Bah, plusieurs de ses confrères ont été brutalisés ce jour-là. C’est le cas par 
exemple d’un journaliste de la station FM Liberté et de Ba Mamadou, du journal satirique Le Lynx. 
Les événements de Conakry, qualifiés de "massacre" et de "bain de sang", ont été unanimement 
condamnés par la communauté internationale. Le chef de la junte, Dadis Camara, a dit être 
"désolé". "C’est malheureux, c’est dramatique [...]. Très franchement, je suis très désolé, très 
désolé", a-t-il déclaré à l’antenne de RFI le soir-même avant d’ajouter, deux jours plus tard sur la 
station française Europe 1 : "L’événement m’a débordé. Cette armée, je ne contrôle pas toutes ses 
activités [...]. Dire que je contrôle cette armée, ce serait de la démagogie", a -t-il déclaré. 
Source: Reporters Sans Frontières (Paris), 30 septembre 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-10-04   [FR]  

Guinée Equatoriale: Centième jour de détention pour le correspondant 
de l’AFP et de RFI à Malabo  
http://www.rsf.org/Centieme-jour-de-detention-pour-le.html  
Reporters sans frontières réitère sa demande de remise en liberté en faveur du correspondant en 
Guinée équatoriale de l’Agence France-Presse (AFP) et de Radio France Internationale (RFI), 
Rodrigo Angue Nguema, lequel est détenu depuis cent jours à la prison de Black Beach, à Malabo. 
Son procès s’est tenu le 1er septembre 2009, mais aucun verdict n’a pour l’instant été prononcé. 
"Après trois mois de détention préventive et plus de trois semaines après son procès, Rodrigo 
Angue Nguema n’a toujours pas été fixé sur son sort. Cette longue attente est incompréhensible. 
Nous rappelons que l’incarcération est une sanction disproportionnée pour les cas de diffamation et 
appelons les autorités à modifier la législation", a déclaré l’organisation. 
Le procès de Rodrigo Angue Nguema, unique correspondant de la presse étrangère en Guinée 
équatoriale, s’est tenu en audience publique, le 1er septembre, à Malabo. Le parquet n’a retenu 
aucune accusation contre le journaliste et l’annonce du verdict reste en suspens. 
Détenu depuis le 17 juin dernier, le journaliste est poursuivi en "diffamation" par le directeur de la 
compagnie nationale aérienne Ceiba, Mamadou Jaye, pour avoir diffusé une information selon 
laquelle ce dernier avait fui le pays, en avril, en détournant 3,5 milliards de francs CFA (environ 5 
millions d’euros). Le journaliste avait repris des rumeurs circulant sur Internet, qu’il avait 
recoupées avec des sources locales, émanant notamment de l’aéroport de Malabo. Mais cette 
information s’est révélée fausse et Rodrigo Angue Nguema l’a reconnu. [...] 
Texte complet et source: Reporters Sans Frontières (Paris), 25 sept. 2009  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

18

NEWS   FROM :   2009-10-04   [FR]  

Madagascar : 10e anniversaire de Radio Haja  
http://www.signis.net/article.php3?id_article=3440  
Le 31 août 2009, la Radio Haja a fêté son 10e anniversaire. Haja est un acronyme de "Audio-visuel 
d’Antsirabe", le mot "Haja" signifiant par ailleurs "dignité" en malgache. 
(JPEG) 
Antsirabe est à 170 km au sud de la capitale Antananarivo. Le directeur de cette radio diocésaine 
basée à Antsirabe, le Père Serge Franklin Andrialalainarivo, avait fait un stage de deux mois au 
sein de l’équipe radio du Centre catholique de radio et de télévision à Lausanne en Suisse en 2007. 
Pas facile de faire son métier de journaliste ou d’animateur radio à Madagascar ! Il faut aimer les 
vélos, supporter les fréquentes pannes de courant, endurer les lenteurs d’Internet, savoir 
contourner l’extrême prudence des fonctionnaires et, last but not least, garder ses nerfs dans un 
contexte politique très tendu depuis que le pouvoir est passé des mains de Marc Ravalomanana à 
celles d’Andry Rajoelina après avoir transité, le 17 mars, entre celles des militaires. 
Invité à participer aux célébrations du 10e anniversaire de Radio Haja à Antsirabe, j’ai admiré les 
efforts déployés par l’équipe qui entoure le Père Serge Franklin Andrialalainarivo. Un solide boulot 
journalistique qui a permis à cette radio de devenir l’un des canaux d’information privilégiés des 
habitants de la région du Vakinankaratra. 
Créée voici dix ans par le diocèse, Radio Haja s’adresse actuellement à l’ensemble de la population 
de la région. Ce qui n’est pas simple dans un pays où les polarisations politiques, et dans une 
moindre mesure religieuse entre catholiques et réformés, peuvent être très fortes. J’ai pu en 
prendre la mesure lors des divers ateliers de perfectionnement que j’ai animés à l’intention des 
bénévoles et des professionnels de la station. 
Soutenue aujourd’hui par la Fondation Avenir Madagascar (basée en Suisse), Radio Haja poursuit 
actuellement trois objectifs : intensifier la formation de son personnel, améliorer ses infrastructures 
techniques et créer, à terme, une station de télévision à Antsirabe. 
Source: SIGNIS Website (Bruxelles)  

 
NEWS   FROM :   2009-10-05   [FR]  

Rwanda: Formation des journalistes de radio en vue des prochaines 
élections au Rwanda  
http://portal.unesco.org/ci/fr/ev.php-URL_ID=29192&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html  
La station créée avec le soutien de l’UNESCO, Radio Salus, continue de renforcer le journalisme 
professionnel au Rwanda: une trentaine de journalistes de la station ont suivi une formation de 
deux jours sur la couverture des élections en vue de l’élection présidentielle qui se déroulera le 9 
août 2010. [...] 
Texte complet et source: UNESCO Webworld (Paris), 5 Oct. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-10-05   [FR]  

Sénégal: Vous avez dit Sopi fm et après ? 
http://fr.allafrica.com/stories/200910050470.html  
Le Professeur Iba Der Thiam l'avait annoncé récemment : le Pds et ses alliés allaient mettre sur 
place une radio, une télé et un journal. Objectifs principaux : mieux valoriser le travail du régime 
et défendre ses positions. Un premier pas est franchi, on nous annonce l'ouverture de la radio ce 
vendredi 2 octobre 2009. Est-ce que les médias du service public ne sont pas en mesure de jouer 
ce rôle ? Ce qui est clair, c'est que les médias partisans montés jusqu'à présent par des proches du 
chef de l'Etat n'ont pas pu avoir une place dans le paysage médiatique sénégalais.  
Les facteurs bloquants sont multiples. Concernant les médias du service public, les professionnels 
qui l'animent, se défendent de descendre à un niveau de combat de politique politicienne. Ce qui 
n'est pas le cas des animateurs des médias partisans. Il arrive même que ces derniers se fassent la 
guerre dans leur propre camp et signent l'arrêt de leur organe avec la chute de leur bailleur, 
responsable au sein du régime en place. 
Mais le plus important, à savoir le public qui est la raison d'être de tous ces organes, sait faire la 
part des choses entre la bonne graine et l'ivraie. C'est surtout le moment qui n'est pas propice. 
Avec des médias d'Etat en difficulté, la crise qui frappe à plusieurs niveaux les populations, il faut 
du concret et non des discours. Alors, un médium partisan ou de service public, quels que soient le 
professionnalisme de ses animateurs et sa puissance technique, aura du mal à mener un tel 
combat. 
Une solution simple et pernicieuse : mettre en place un seul journal et demander à tous les 
partisans et aux services de l'administration de prendre des abonnements, d'en faire de même 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

19

pour la radio en matière de publicité. Tout cela est plus compliqué pour la télévision puisque les 
investissements sont plus lourds et les objectifs retenus par le professeur et ses amis sont 
difficilement défendables. On ne peut pas masquer la réalité par des publi-reportages et autres 
montages, quelle que soit la puissance des effets de la télé. 
Le combat en matière de presse est peut-être ailleurs ! Trouver des solutions durables pour les 
médias du service public, dénouer les goulots d'étranglement qui étouffent les médias privés, 
respecter et faire respecter les libertés d'expression et d'information, appuyer les journalistes dans 
leur volonté de s'autoréguler. 
Venons-en à un niveau plus personnel, un journaliste qui travaille pour un organe partisan, privé 
ou public. Est-ce que, quelle que soit sa position, l'objectif peut rester le même, à savoir informer 
juste et vrai ? Est-ce qu'on peut faire son job de journaliste en se trouvant dans l'espace de la prise 
de position partisane ? Est-ce qu'on perd son statut de journaliste quand on s'engage auprès d'un 
homme politique à travers son organe de presse ? Pourquoi ne pas laisser juste à certaines têtes 
bien pensantes des partis d'écrire comme elles le font dans les pages contribution des journaux ? 
Demander à des techniciens de l'information et de la communication de s'occuper des détails 
techniques ? Tout cela est compliqué et pose le débat sur l'opportunité pour des partis politiques de 
gérer des journaux. L'internet peut constituer peut-être une parade. 
On peut retenir au moins une chose : travailler dans un organe privé ne signifie pas être contre le 
régime en place. Ce que les tenants du pouvoir acceptent difficilement en assimilant parfois les 
journalistes à des membres de l'opposition. 
Sopi Fm permettra peut-être d'y comprendre un peu plus. Sinon on va juste répéter Sopi Fm et 
après ? 
Source: Wal Fadjri (Dakar), 03 oct. 2009; repris et distribué par allAfrica.com 
 



TRRAACE – E-BULLETIN 110   

© Mediafrica.Net 2009  05/10/2009 

20

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 
TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires
Africains (CEMECA)

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO
Tél.: (00226) 20 52 10 22
Fax : (00226) 20 52 10 22

Mobile :(00226) 70 25 36 39
Courriel : cemeca@mediafrica.net

Web : http://www.cemeca-cemeca.org

 
Contact 

Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 
 

 
Abonnement / Subscribe : 

 
Pour continuer à recevoir ce bulletin électronique,  

merci de vous inscrire : 
To prevent discontinuation in reading TRRAACE  

please register immediately:  

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 

 
Unsubscribe / Désabonnement : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 


