
 La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 113 – 30/11/2009 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 
TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 
TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 

Sommaire 
Nouvelles de Mediafrica.Net ............................................................................................. 3 

 
CULTUR1.2 Appel à candidatures  pour une formation à distance en « journalisme culturel 

/ Théâtre » .................................................................................................. 3 
 
DIRPRO3 Appel à candidatures pour une formation à distance pour le renforcement des 

capacités des radios communautaires et associatives en afrique de l’ouest ............ 4 
 
Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 5 

 
Ghana: Soccer fans attack radio commentator ........................................................... 6 
Zimbabwe: State broadcaster suspends employees for leaking information .................... 6 
Uganda: Govt Shuts Down Radio (and Weasel) .......................................................... 6 
Nigeria : Japan boosts Nigeria's Kaduna state radio reach ........................................... 7 
Kenya: Kenya to form media content regulator .......................................................... 7 
Sierra Leone: NATCOM warns defaulting stations ....................................................... 8 
Somalia: IFJ deplores upsurge of attacks against journalists and media houses in Somalia
 .......................................................................................................................... 8 
Kenya: Kenyan minister accuses radio of airing partisan reports ................................... 8 
Namibia: 'Unequal Party Coverage Bad for Elections' .................................................. 9 
Benin: Radio station suspended for thirty days .......................................................... 9 
Nigeria: global media excellence award for Radio Voice of Nigeria............................... 10 
Niger: Communications council cautions Niger media stations .................................... 10 
Sudan: Radio France Internationale opens Southern Sudan relay ............................... 10 
Somalia: Moderate Islamists ban residents from listening to "biased" station ............... 11 
DRCongo: JED deplores ANR raid on Mbuji-Mayi station, assault of staff ...................... 11 
Africa: Radio summit for programme and station managers in Africa ........................... 11 
Ghana/Ethiopia: Ethiopian delegation visits Ghana's state broadcaster ........................ 11 
Guinea: Guinea's private radio union assists injured journalists .................................. 12 
Namibia: Namibia's state broadcaster gives ruling party "lion's share" of poll coverage .. 12 
Somalia: Somali Islamists close radio station in southwestern Somalia ........................ 12 
South Africa: South African government approves loan for national broadcaster ........... 13 
Nigeria: Radio Tourism launches in Nigeria .............................................................. 13 
DRCongo: Director of eastern DRCongo radio station charged with armed robbery ........ 13 
Ghana: Police Officer Sues Joy FM, Two Others ........................................................ 14 
Zimbabwe: MDC Has No Authority to Shut Down External Radio Stations .................... 14 
Nigeria: Radio O.Y.O 2 Becomes Oluyole FM ............................................................ 15 



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

2

World: UNESCO publishes outcome brochure of its conference on broadcast media and 
climate change ................................................................................................... 15 
 
Nouvelles en français 
Ghana: Un commentateur de radio agressé par des supporteurs de foot ...................... 15 
Tunisie/Afrique du Nord: Les femmes journalistes arabes bénéficient d'une formation à 
Tunis ................................................................................................................. 16 
Sénégal: Louga - Un feuilleton radiophonique de 168 épisodes pour changer les 
comportements ................................................................................................... 16 
Madagascar: Le Club des auditeurs prend l'émission en main ..................................... 16 
Côte d’Ivoire : Une Web émission pour la Côte d'Ivoire ............................................. 17 
Sénégal: "Sopi FM" va démarrer avant la fin de l'année, selon le président Wade .......... 17 
Egypte: 15e édition du Festival de la radio et de la télévision du Caire - Or & argent pour 
la Radio du pays ................................................................................................. 17 
RDC : JED dénonce l'utilisation abusive de l'ANR dans une affaire de presse à Mbuji-Mayi
 ........................................................................................................................ 18 
La SADC publie un « Guide des médias pour le traitement de l'info liée à l'eau » .......... 18 
Côte d'Ivoire: Radio Nostalgie - Fin d’antenne pour Hervé Cornuel .............................. 19 
Côte d'Ivoire: L`Urpci veut instaurer un climat de paix en Côte d'Ivoire ...................... 19 
Congo/France: RadioSansFrontière.org accompagne le projet-radio des MUCODEC au 
Congo-Brazzaville ................................................................................................ 19 
Congo: Radio Mucodec : recrutement d'un responsable de programmation, d'animateurs 
et techniciens ..................................................................................................... 20 
RDC: Encore un journaliste agressé à Bukavu .......................................................... 20 
Côte d'Ivoire: L'ORDCI réorganise son secrétariat .................................................... 20 
L'UNESCO publie les résultats de la conférence sur la radiotélévision et le changement 
climatique .......................................................................................................... 20 
Côte d'Ivoire: Sarah Dicoh à Radio Jam .................................................................. 21 

 
 

  



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

3

NOUVELLES DE MEDIAFRICA.NET 
CULTUR1.2 
APPEL A CANDIDATURES  
POUR UNE FORMATION A DISTANCE EN « JOURNALISME CULTUREL / 

THEATRE » 
Durée de la formation :  11 semaines 
Dates : Janvier à avril 2010 
Méthode pédagogique :  Formation à distance (via Internet) et en atelier 

résidentiel de 6 jours à Cotonou 
Public cible :  Journalistes culturels et agents des médias (presse 

écrite, radio, TV, médias en ligne) ; chargés de 
rubrique Culture et/ou d’émissions culturelles dans leur 
média 

Pays cibles :  Afrique de l’Ouest (en particulier Burkina Faso, 
Sénégal, Mali, Bénin, Togo, Côte d’Ivoire, Niger) 

Nombre de place disponibles :  15 personnes  
Date limite d’inscription : 21 décembre 2009 

15 agents des médias en Afrique francophone recevront une formation leur apportant des 
connaissances de base sur le théâtre et les arts voisins, les rendant aptes à couvrir, à travers un 
discours critique cohérent, des spectacles de divers genres théâtraux pour en faciliter la 
compréhension par le public de leurs médias respectifs et susciter l’intérêt de celui-ci envers ces 
arts. 

Renseignements et formulaires d’inscription sur le site 
http://tofrraace.mediafrica.net/index.php  

 

ou contactez-nous : cultur12@mediafrica.net 

Date limite de dépôt des dossiers : 
 
Les dossiers de candidature devront être envoyés par courrier électronique (un accusé de 
réception vous sera adressé)  

avant le 21 décembre 2009 
 
à l’adresse électronique suivante :  

cultur12@mediafrica.net 
 

CULTUR1.2 est organisé grâce à l’appui d’  
 
 

  



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

4

DIRPRO3 APPEL A CANDIDATURES POUR UNE FORMATION A DISTANCE POUR 

LE RENFORCEMENT DES CAPACITES DES RADIOS COMMUNAUTAIRES ET 

ASSOCIATIVES EN AFRIQUE DE L’OUEST 
Date :    de janvier 2010 à juillet 2010 

Durée de formation:  20 semaines + 4 ateliers virtuels + 1 atelier résidentiel  

Méthode pédagogique :  Formation à distance (via Internet) 

Modules de formation : 
• MODULE 1 : gestion d’une radio 

                      Public cible : les directeurs et chefs de station 
• MODULE 2 : la gestion du programme  

                      Public cible: les chefs de programme 
• MODULE 3: les genres radiophoniques  

                      Public cible: les animateurs et journalistes 
• MODULE 4: Les éléments techniques de la radio  

                      Public cible: les techniciens 
• ATELIER RESIDENTIEL : Etude d’auditoire – Travail de la voix (juil. 2010)  

Public cible : les radios communautaires des pays de l’Afrique de l’ouest francophone d’Afrique de 
c’est l’ensemble de l’équipe des permanents de la radio qui seront formées de manière permanente  

Nombre de places ouvertes :  15  

Date limite d’inscription :  20/12/2009  

Complément d’information et formulaire d’inscription :  

http://tofrraace.mediafrica.net/  

Contact : 
Camille Sawadogo, directeur du CEMECA 
BP 210 
DÉDOUGOU 
Burkina Faso 
Tel/fax : (00226) 20 52 10 22 
Cell : (00226) 70 25 36 39 
Courriel: camille_sawadogo@yahoo.fr 
 

DIRPRO3 est organisé grâce à l’appui de 

 

  



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

5

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
 
(Posted from 11/11/2009 to 30/11/2009) 
 

Africa: Radio summit for programme and station managers in Africa ........................... 11 
Benin: Radio station suspended for thirty days .......................................................... 9 
Congo/France: RadioSansFrontière.org accompagne le projet-radio des MUCODEC au 
Congo-Brazzaville ................................................................................................ 19 
Congo: Radio Mucodec : recrutement d'un responsable de programmation, d'animateurs 
et techniciens ..................................................................................................... 20 
Côte d’Ivoire : Une Web émission pour la Côte d'Ivoire ............................................. 17 
Côte d'Ivoire: L`Urpci veut instaurer un climat de paix en Côte d'Ivoire ...................... 19 
Côte d'Ivoire: L'ORDCI réorganise son secrétariat .................................................... 20 
Côte d'Ivoire: Radio Nostalgie - Fin d’antenne pour Hervé Cornuel .............................. 19 
Côte d'Ivoire: Sarah Dicoh à Radio Jam .................................................................. 21 
DRCongo: Director of eastern DRCongo radio station charged with armed robbery ........ 13 
DRCongo: JED deplores ANR raid on Mbuji-Mayi station, assault of staff ...................... 11 
Egypte: 15e édition du Festival de la radio et de la télévision du Caire - Or & argent pour 
la Radio du pays ................................................................................................. 17 
Ghana/Ethiopia: Ethiopian delegation visits Ghana's state broadcaster ........................ 11 
Ghana: Police Officer Sues Joy FM, Two Others ........................................................ 14 
Ghana: Soccer fans attack radio commentator ........................................................... 6 
Ghana: Un commentateur de radio agressé par des supporteurs de foot ...................... 15 
Guinea: Guinea's private radio union assists injured journalists .................................. 12 
Kenya: Kenya to form media content regulator .......................................................... 7 
Kenya: Kenyan minister accuses radio of airing partisan reports ................................... 8 
La SADC publie un « Guide des médias pour le traitement de l'info liée à l'eau » .......... 18 
L'UNESCO publie les résultats de la conférence sur la radiotélévision et le changement 
climatique .......................................................................................................... 20 
Madagascar: Le Club des auditeurs prend l'émission en main ..................................... 16 
Namibia: Namibia's state broadcaster gives ruling party "lion's share" of poll coverage .. 12 
Namibia: 'Unequal Party Coverage Bad for Elections' .................................................. 9 
Niger: Communications council cautions Niger media stations .................................... 10 
Nigeria : Japan boosts Nigeria's Kaduna state radio reach ........................................... 7 
Nigeria: global media excellence award for Radio Voice of Nigeria............................... 10 
Nigeria: Radio O.Y.O 2 Becomes Oluyole FM ............................................................ 15 
Nigeria: Radio Tourism launches in Nigeria .............................................................. 13 
RDC : JED dénonce l'utilisation abusive de l'ANR dans une affaire de presse à Mbuji-Mayi
 ........................................................................................................................ 18 
RDC: Encore un journaliste agressé à Bukavu .......................................................... 20 
Sénégal: "Sopi FM" va démarrer avant la fin de l'année, selon le président Wade .......... 17 
Sénégal: Louga - Un feuilleton radiophonique de 168 épisodes pour changer les 
comportements ................................................................................................... 16 
Sierra Leone: NATCOM warns defaulting stations ....................................................... 8 
Somalia: IFJ deplores upsurge of attacks against journalists and media houses in Somalia
 .......................................................................................................................... 8 
Somalia: Moderate Islamists ban residents from listening to "biased" station ............... 11 
Somalia: Somali Islamists close radio station in southwestern Somalia ........................ 12 
South Africa: South African government approves loan for national broadcaster ........... 13 
Sudan: Radio France Internationale opens Southern Sudan relay ............................... 10 
Tunisie/Afrique du Nord: Les femmes journalistes arabes bénéficient d'une formation à 
Tunis ................................................................................................................. 16 
Uganda: Govt Shuts Down Radio (and Weasel) .......................................................... 6 
World: UNESCO publishes outcome brochure of its conference on broadcast media and 
climate change ................................................................................................... 15 
Zimbabwe: MDC Has No Authority to Shut Down External Radio Stations .................... 14 
Zimbabwe: State broadcaster suspends employees for leaking information .................... 6 



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

6

News (Les nouvelles en français suivent) 
ALERT   FROM :   2009-11-12   [EN]  

Ghana: Soccer fans attack radio commentator  
http://www.ifex.org/ghana/2009/11/10/ntow_assaulted/ 
On November 8, 2009, a group of supporters of Real Tamale United (RTU), a football club in 
Tamale, capital of the Northern Region of Ghana, assaulted Kwabena Ntow, a reporter for Fila FM in 
Tamale and a correspondent for the privately-owned Peace FM in Accra for alleged biased reporting 
about their club. 
Narrating his ordeal to Media Foundation for West Africa (MFWA), Ntow said the incident occurred 
at the Tamale Sports stadium, where he had gone to cover a league match between RTU and Wa 
All Stars. 
According to the journalist, one of the supporters beat him up in the presence of the club 
secretary, Joe Harry Dua Baba, resulting in an injury to his chin. 
"I was in the lobby of the dressing room to conduct a post match interview. It was at this time that 
one of the supporters confronted me and started to beat me up. They claimed I had been biased in 
reporting about the club. It was the chairman of RTU and the head coach Abdul Razak who came to 
my rescue by sending me into the dressing room." 
The journalist alleged that in the dressing room, Dua Baba justified the action of the supporters by 
accusing him of biased reporting about the club. 
When MFWA contacted Joe Kadil, chairman of RTU, he confirmed saving the reporter from the 
angry mob of RTU supporters. He added that the club has nothing against Ntow. 
MFWA is urging the Tamale Central Police to immediately investigate the incident and quickly bring 
the perpetrators to book. 
Source: MFWA quoted by IFEX, 10 Nov. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-11-12   [EN]  

Zimbabwe: State broadcaster suspends employees for leaking 
information  
http://www.ifex.org/zimbabwe/2009/11/10/broadcaster_suspends_employees/  
Three employees with the state-controlled Zimbabwe Broadcasting Holdings (ZBH), O'Brien Rwafa, 
Jacob Phiri and Freedom Moyo, were suspended from their positions for 10 days after being 
accused of leaking information on a government directive to stop covering government ministers 
who were members of the Movement for Democratic Change (MDC-T) led by Prime Minister Morgan 
Tsvangirai. 
Rwafa, Phiri and Moyo, who are employed as news editor, chief producer and bulletins manager, 
respectively, were suspended on full salaries pending investigations and were ordered to surrender 
ZBH property. 
According to the weekly "Standard" newspaper in its edition of 8-14 November 2009, ZBH chief 
executive Happison Muchechetere refused to comment on the suspensions. Muchechetere was, 
however, reported as having earlier informed managers at the state broadcaster that all stories 
involving ministers from the MDC-T should be taken off air. 
The investigations were so intense that the ZBH management board reportedly went as far as 
approaching a mobile cell phone operator to inquire into the number of phone calls made by the 
suspended managers. 
Full report ans source: MISA/IFEX, 10 Nov. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-11-12   [EN]  

Uganda: Govt Shuts Down Radio (and Weasel)  
http://allafrica.com/stories/200911120899.html  
As elections approach, the government has shut down Radio and Weasel (also known as TV), 
accusing the popular singing duo of "inciting people" and "bringing hatred" against the 
government. 
According to ear witnesses, the duo were unceremoniously shut down by the Bungling Council 
(BC), which is the government's electronic media watchdog. 
"Apparently, the Bungling Council mistook Radio and TV for a real radio and television broadcasting 
station and shut them down after the Big Man complained that instead of going to attend his 
political rally at Yellow Square, people had voted with their feet and gone to Africana Hotel to listen 
to Radio and TV," said one ear witness, insisting that we must point out that we didn't hear this 



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

7

story from him. 
When the Big Man complained, according to the ear witness, the Chairman of the Bungling Council, 
Mr. Gofry Mutabaza rushed to Africana Hotel, unplugged and confiscated the singing duo's 
amplifiers and other electronic equipment, which he mistook for broadcast transmitters. 
Intriguingly, the name Mutabaza translates as "shut the hell up" in some Ugandan languages! It's 
like his name earned him the top job at the Bungling Council. 
"Mr Mutabaza said that Radio and TV were keeping people away from the Big Man's rallies with 
their irresistible songs, which amounted to incitement against the government, which is a 
treasonable act," said the ear witness. 
Sources confirmed to The Analyst that people heading to the Big Man's rally at Yellow Square 
branched off to Africana Hotel to listen to Radio and Weasel instead when they heard them singing 
"Bread and Butter". 
"I suspect people prefer bread and butter issues to abstract economic figures," one political 
commentator told The Analyst. According to him, some poor people might even have assumed that 
Africana Hotel was distributing free bread and butter. 
The shutting down of Radio and TV follows similar actions against a number of radio stations which 
the government has accused of inciting violence, including CBS, Radio Two, Radio Suubi and Radio 
Sapientia. 
It is not clear when, if at all, the Bungling Council will "re-open" Radio and Weasel. 
Source: The Observer (Kampala), 11 Nov. 2009; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2009-11-14   [EN]  

Nigeria : Japan boosts Nigeria's Kaduna state radio reach  
About nine months after it was handed over by the Japanese government, the Federal Radio 
Corporation of Nigeria (FRCN) Kaduna's 200Kw medium wave transmitter was commissioned at the 
Jaji transmission station yesterday. This is not the first time Japan is granting such aid to the 
FRCN, Barrister Yusuf Nuhu, the Director General said. 
"I can be recalled vividly between 1989 and 1990, it extended to FRCN a 2.5 billion yen, which is 
equivalent to N1.5 billion grant in aid of our alternative power generating project", he said. The 
Director General also disclosed that work was presently going on in the second phase of the same 
project at the Enugu national station. 
This donation, he further said, symbolized the mutual wish of both Nigeria and Japan to work 
together. Alhaji Halilu Getso, a former Zonal Director of FRCN Kaduna, praised the Japanese 
government for assisting the radio station. He however lamented that the commissioning was a 
day of sober reflection and not celebration. According to him, the station's Jaji transmitting station 
used to have 10 of such 200 mw transmitter that was being commissioned. 
The former Zonal Director said the neglect of those in authority contributed to the collapse of the 
transmitters and the radio station was celebrating the receipt of one. Emir of Zazzau Alhaji Shehu 
Idris acknowledged the station's programmes, adding that radio was central to the Distance 
Learning Programme which the government had introduced. 
Source: Daily Trust website (Abuja), 13 Nov. 2009; quoted by BBC Monitoring 14 Nov. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-11-16   [EN]  

Kenya: Kenya to form media content regulator  
The government will form a Universal Content Regulatory Board which will control the content of 
broadcast material, the director of information has said. The board will incorporate the Media 
Council [of Kenya] and Media Owner Association under the ongoing amendment of the Kenya 
Communication Bill. 
According to the director of information, Mr Ezekiel Mutua, powers vested on the Communication 
Commission of Kenya (CCK) had been reduced drastically. Mutua added that the controversial 
Section 88 of the bill which raised concern in the media fraternity would be deleted from the bill. 
"A meeting held between all the stakeholders in the sector and chaired by the prime minister 
agreed on these issues." The comments come a day after media owners accused the permanent 
secretary [PS] Ministry of Information Bitange Ndemo of malice as the government redrafts the 
act. During a meeting, the stakeholders said that the PS was determined to reintroduce the 
contentious issues that saw president Kibaki intervene. But Mutua moved in to defend his boss 
saying that the government was committed to press freedom. 
"There is no space for dictatorship in Kenya and the government is not in a hurry to implement 
something not agreed by all stakeholders." He however called for responsible journalism adding 
that the media was free to criticize but they too should be ready for criticism. 
Mutua was addressing the press in Morendat training and conference centre at the end of a five 



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

8

day public policy course for senior government officers. Strathmore School for Business which 
organized the retreat said that course was meant to assist the officers provide way forward in 
policy implementation. According to Dr Carlos Sotz the university vice-chancellor, they would be 
expanding the facility located in Madaraka estate Nairobi. 
Source: KBC Online text website (Nairobi), 15 Nov. 2009; quoted by BBC Monitoring 16 Nov. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-11-16   [EN]  

Sierra Leone: NATCOM warns defaulting stations  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/sierra-leone-natcom-warns-defaulting-stations  
The Sierra Leone National Telecommunications Commission has issued the following statement: 
The National Telecommunications Commission (NATCOM) would like to inform the general public 
that effective November 15 2009, all TV and radio broadcast stations in default of payment of their 
spectrum licence fees to NATCOM will face the full penalty of the law.This may include but not 
limited to closure of the station, confiscation of transmitter equipment or financial penalties up to 
ten times the licence fees. 
All TV and radio broadcast stations are therefore advised in their own interest and in the interest of 
electronic media and the general listening public to pay their spectrum licence fees on or before the 
30th November 2009. NATCOM will take appropriate measures to recover all monies owed to this 
government telecommunications watchdog in fulfillment of its mandate. 
Source: NATCOM quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 16 Nov. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-11-17   [EN]  

Somalia: IFJ deplores upsurge of attacks against journalists and media 
houses in Somalia  
http://allafrica.com/stories/200911162048.html  
The International Federation of Journalists (IFJ) has condemned the upsurge of attacks against 
journalists and news media organisations in Somalia. 
The IFJ condemns the grave press freedom violations that have been committed by Al-Shabaab 
extremist group in Kismayo, Baidoa, Bardhere and Mogadishu. 
According to the IFJ’s Somalia affiliate, the National Union of Somali Journalists (NUSOJ), Al-
Shabaab says there have been a number of oppressive edicts that the extremist group wants the 
media to implement. Radio Warsan and Jubba Radio in Baidoa are closed since 21 October 2009. 
Currently the compound of Radio Warsan is being occupied by the Al-Shabaab armed men. 
The IFJ says these edicts are unacceptable and restrict the work of the media in Somalia. “We fully 
back the position of NUSOJ. These interventions are intolerable and have the effect of intimidating 
independent journalism,” said Aidan White, IFJ General Secretary. 
Six journalists in Kismayo were forced to flee their town after they received from Shabaab threats 
ranging from arrest to expulsion working independently and reporting what is going in Kismayu. 
A number of media houses in Mogadishu and Bardhere have been intimidated by Shabaab. There 
have been statements from politicians and diplomats saying the media in Somalia was “influenced” 
and is thus “compromised” by Shabaab. 
“Our Somali colleagues and their media houses are doing everything they can to operate in line 
with their profession in the face of deadly violence,” said White. “We will give them full support 
against this deplorable intimidation.” 
Source: National Union of Somali Journalists (Mogadishu) and International Federation of 
Journalists (Brussels), Press Release, 16 Nov. 2009; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2009-11-17   [EN]  

Kenya: Kenyan minister accuses radio of airing partisan reports  
Tourism Minister Najib Balala has accused a radio station of waging a campaign against him. 
Mr Balala accused the station, owned by the family of former Mvita MP the late Shariff Nassir and 
managed by Mr Abdulswamad Nassir, of using the station, Radio Rahma, to challenge him 
politically. The young Nassir has shown interest in wrestling Balala for the Mvita seat. 
The fresh war between Balala and Nassir started after a reporter from the station allegedly sought 
to interview the minister at a Mombasa hotel. "Tell your boss to come out in the open if he wants 
to play politics instead of using his radio station. I will beat him with his radio," Balala said. 
The Standard could not establish what programme aired by Radio Rahma angered Balala. [Passage 
omitted: unrelated] 
Source: The Standard (Nairobi), 16 Nov. 2009; quoted by BBC Monitoring 17 Nov. 2009  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

9

NEWS   FROM :   2009-11-17   [EN]  

Namibia: 'Unequal Party Coverage Bad for Elections'  
http://allafrica.com/stories/200911170741.html  
NEWS coverage of political parties by the NBC is continuing to irk opposition parties in the run-up 
to next week's elections. 
The Nudo Party Youth League Secretary, Pro Laste Ngueumenga, last week told The Namibian that 
the NBC has been unfair in its radio and television coverage, denying voters equitable access to 
what each party has to offer. 
"In the news each day, only one party is making all the headlines," he said, adding that this could 
encourage voter apathy. 
"We would like to see change so that enough time is given for each political party," he said. 
"If the ruling party is trying to block people's views via radio, television, or newspapers funded by 
the Government, at the end of the day we may observe that elections may be free, but they 
definitely will not be fair," Ngueumenga stated. 
He said equitable reporting on radio is especially important, as this is often the only news medium 
accessible to people in the rural areas. 
The Institute for Public Policy Research (IPPR) yesterday reported that for the week of November 6 
to November 12, Swapo increased its dominance of NBC political news coverage to 83 per cent - 
one per cent up from the week before. 
Other parties that received some coverage on NBC news included the RDP with 8 per cent, APP 
with 6 per cent, DTA with 1,5 per cent, and Nudo with 1,5 per cent. 
"NBC ranks the opposition as less newsworthy than Swapo," the IPPR said, expressing concern that 
this trend could be in breach of the SADC principles and the African Charter on democratic 
elections. 
It said NBC television news was the most skewed news medium. The print media - including the 
state-owned New Era newspaper - covered several items about opposition parties that simply 
didn't make it onto NBC television. 
The IPPR report also highlighted the order in which party items appeared in news broadcasts. 
"The items on Swapo rallies tend to be screened in a bloc followed by one or two items about 
opposition activities or sometimes none at all." 
It said an opposition party item preceded a Swapo rally only once on TV news. 
The IPPR also noted that on average, NBC reports on Swapo items last 2,5 minutes, while those on 
opposition-related news only lasted 1,5 minutes. 
Full report and source: The Namibian, 17 Nov. 2009; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2009-11-22   [EN]  

Benin: Radio station suspended for thirty days  
http://www.mediafound.org/index.php?option=com_content&task=view&id=468&Itemid=1  
The programme dubbed « La Voix de la Sentinelle (The voice of the watchdog) » is one-hour 
weekly religious programme. It is broadcast in two languages French and Fon which widely spoken 
in Southern Benin.  
Media Foundation for West Africa (MFWA)’s correspondent reported that the sponsors of the 
programme, “Etoile brillante du Matin” (Shining Morning Star), a non-governmental organization 
and the host Valdave Emilia Dagnonhoueton have also been suspended from broadcasting or 
publishing any material in the country for six months. 
The correspondent said the suspensions came after a public hearing in which the directors of the 
station admitted publicly that they had failed to live up to their professional responsibilities 
regarding the November 3 edition of the programme by not listening to the contents before it was 
aired. That particular programme was said to be critical to the administration of Benin’s president 
Yayi Boni. During the programme, Valdave Emilia Dagnonhouéton stated that « finally, everything 
has come to light and we have all understood », in reference to the developments under President 
Boni’s administration. 
According to the HAAC, the statement by host was extremely serious and endangered national 
cohesion and peace, hence the ban. 
MFWA is appalled by this vicious attempt at sabotaging media freedom and freedom of expression. 
We urge the HAAC to as matter of urgency lift the suspension and allow the media and citizens to 
operate freely without fear of intimidation.  
Source: African Media Blog, 18 Nov. 2009 quoting  

 
  



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

10

NEWS   FROM :   2009-11-22   [EN]  

Nigeria: global media excellence award for Radio Voice of Nigeria  
http://fesmedia.snowballstudio.com/datum////nigeria-global-media-excellence-award-for-radio-voice-of-nigeria/  

The association, while disclosing this in London, U.K, said the awards was in recognition of 
creativity and innovation in global broadcasting across television, radio, cross-media, marketing 
and technology. 
The Special Assistant to Director General of VON, AbdusSalam A. AbdurRazaq in a press statement 
made available to Daily Champion, said "since the inception of the AIB awards, African countries 
have never been nominated for the prestigious award. However, this year, Nigeria and Ghana 
broke the jinx. 
Continuing, AbdurRazaq, revealed that out of over two hundred entries from broadcasters as well 
as production companies for this year’s award, only Christy Chukwuemeka-Joseph and Sola 
Solanke of VON were short-listed to join a host of other broadcasters across the world to be 
honoured for their relevance and creativity in radio production. 
While Chukwuemeka-Joseph clinched the prize for his Kiddies radio programme ‘Africa Fit for the 
Child’, in the most creative specialist genre category, Sola Solanke was honoured for his creativity 
in the most creative radio feature category. 
Other categories covered by the ‘AIBs’ include separate awards for radio and television, in current 
affairs, coverage of a single news event, creative features and personality of the year as well as 
awards for innovation in marketing, use of technology and cross-media productions. 
The awards event, which attracted senior executives, producers and journalists from media 
organization around the world, was fully sponsored by Bloomberg TV. 
As part of the association’s tradition of maintaining excellence and credibility, judges with vast 
range of experience in different aspects of broadcasting were drawn from all over the world to 
preside over the nomination. 
While commending the VON staff for their success at the award, the management of VON promised 
to sustain the enabling environment for creativity through motivation, rewards, training and 
provision of modern and appropriate working equipment.  
Source: African Media Blog, 18 Nov. 2009, quoting  
http://www.champion.com.ng/index.php?news=22503  

 
NEWS   FROM :   2009-11-22   [EN]  

Niger: Communications council cautions Niger media stations  
Niger journalists are concerned as three privately owned media bodies claim they received warning 
letters from the High Council for Communication.  
Radio and TV Dunia, Radio Anfani and La Revue et L'Actualite explained that the authorities 
cautioned them for having given voice to the opposition ex-prime minister, Hama Amadou, who 
urged the Niger people to react over the President Tandja's dictatorship.  
Source: Radio France Internationale (Paris), in French 20 Nov. 2009 ; translated and quoted by 
BBC Monitoring, 21 Nov. 2009 

 
NEWS   FROM :   2009-11-22   [EN]  

Sudan: Radio France Internationale opens Southern Sudan relay  
On Wednesday [16 November], RFI began transmitting in south Sudan on FM, on 90.4. 
Broadcasting began with programmes in English and in French and broadcasts in Arabic are due to 
begin at the end of the week. 
This follows a broadcasting agreement with the Government of Southern Sudan (GoSS). 
RFI's Khartoum correspondent, Stephane Aubouard, is based in Juba for the launch where he's 
leading training workshops for journalists from south Sudan for the next two weeks. 
The French ambassador to Sudan, Patrick Nicoloso, was present in Juba on Thursday to open a new 
embassy office. 
All of RFI's English-language broadcasts will be aired on 90.4 FM in Southern Sudan, starting with 
the 0400 UTC morning programme, through to the evening programmes at 1600 and 1700 UTC. 
Source: Radio France Internationale website (Paris), in English 19 Nov. 2009 ; translated and 
quoted by BBC Monitoring 21 Nov. 2009 

 
  



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

11

NEWS   FROM :   2009-11-22   [EN]  

Somalia: Moderate Islamists ban residents from listening to "biased" 
station  
The Ahlu Sunna wal Jama'a administration which is in control of most parts of Galguduud Region 
[central Somalia] has imposed restrictions on one of the independent radio stations operating in 
the country. 
The spokesman for Ahlu Sunna wal Jama, Abdullahi Abdirahman Abu Yusuf, who is in Guriceel, 
Galguduud Region has accused Voice of Peace Radio of broadcasting reports that are hostile 
towards their group. 
"We have prohibited people from listening to the Voice of Peace Radio in areas that are under our 
control. This is because it has on several occasions now broadcast reports that are meant to divide 
our group," said Shaykh Abu Yusuf. The official said Ahlu Sunna wal Jama'a forces will hold all 
media outlets accountable and any found to be engaging in appropriate activities will be banned. 
Employees of Somali media in general have been the victim of killings; imprisonment and constant 
harassment from groups that are fighting in the country some of them directly attacking journalists 
and offices of media organizations. The group also issued orders banning watching of films in the 
town and urged drivers of public transport vehicles to slow down when passing through the town 
centre so that they do not knock down residents. Ahlu Sunna wal Jama'a has also banned watching 
of Somali films saying that they are responsible for the collapse of many Somali families. 
Source: Somali Puntlandpost website in Somali 19 Nov. 2009 ; translated and quoted by BBC 
Monitoring 21 Nov. 2009 

 
ALERT   FROM :   2009-11-22   [EN]  

DRCongo: JED deplores ANR raid on Mbuji-Mayi station, assault of staff  
http://www.ifex.org/democratic_republic_of_congo/2009/11/19/attack_on_rteelda/  
On 12 November 2009 at 7:00 a.m, a group of officers from the National Intelligence Agency 
(Agence nationale des renseignements, ANR) and the Congolese Intelligence Services (Direction 
générale des renseignements des services spéciaux, DGRS) broke into the studios of 
Radiotélévision de l'Eglise évangélique libre d'Afrique (RTEELDA), brutalising journalists and other 
employees in the studio. RTEELDA is a religious broadcaster based in Mbuji-Mayi.  
Jeef Tshidibi, Joseph Kongo and Tosta Ngoyi, the RTEELDA director, head of programming and 
technician, respectively, were arrested and questioned at ANR offices for almost 10 hours.  
RTEELDA is accused of criticising Kasai-Oriental Governor Alphonse Ngoyi Kasanji during the 
broadcast of the show "Tuibakayi Kasaï" ("Building Kasai"). According to the broadcaster, the host 
of the show was speaking about the deteriorating conditions of urban roads.  
Contacted by Journaliste en Danger (JED), Tshidibi said they were summoned by the intelligence 
services to deliver the host, Vincent Tshamala, who has since gone into hiding. […] 
Full report and source: JED (Kinshasa) quoted by IFEX, 19 Nov. 2009 

 
RESOURCE   FROM :   2009-11-22   [EN]  

Africa: Radio summit for programme and station managers in Africa  
http://www.bizcommunity.com/Article/196/59/42343.html  
CVC Media Africa invite to their first annual African Media Summit. 
Date: 8-12 February 2010 
Place: CVC International (Cape Town, South Africa) 
Cost: R500 (for full 5 days) 
Who: Programme and Station Managers in Africa 
RSVP: Please RSVP before or on Monday November 30th 2009 to MelanieR@cvcmedia.tv or 
TracyMarkham@cvcmedia.tv. 
Full text and source: Bizcommunity.com, 20 Nov. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-11-25   [EN]  

Ghana/Ethiopia: Ethiopian delegation visits Ghana's state broadcaster  
An 11-member delegation from the Ethiopian Broadcasting Authority has visited the Ghana 
Broadcasting Corporation to share experiences and also reaffirm the friendship between Ethiopia 
and Ghana. 
The delegation, which included communicators and engineers, was led by the director of 
information and public relations of the Ethiopian Broadcasting Authority, Leul Gerbru. 
The director general of GBC, William Ampem Darko, disclosed the corporation would soon establish 



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

12

community radio stations in Akatsi and Kete Krachi in the Volta Region [southeastern Ghana]. He 
also said within the next two months there will be the installation of digital terrestrial equipment in 
Kumasi [central Ghana] and Accra as part of preparations to switch over from analog transmission 
to digital by 2015. [Passage omitted]. 
Source: Radio Ghana (Accra), 24 Nov. 2009; quoted by BBC Monitroing 25 Nov. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-11-28   [EN]  

Guinea: Guinea's private radio union assists injured journalists  
http://www.guineenews.org/articles/article_tempo.asp?num=200911247043  
The Union of Private Radios of Guinea (Utrelgui) made a presentation of 2m Guinean francs 
[approximately 400 dollars] to the journalists who were injured in the 28 September 2009 events. 
It was the president of the union, Boubacar Yacine Diallo, who made the presentation at the 
headquarters of the Horizon FM radio, located at Coleah [suburb of Conakry] this Tuesday. 
A journalist who was a victim, Mamadi Mansare of Familia FM, received the donation from Boubacar 
Yacine Diallo on behalf of some seven other journalists who were wounded. 
The president of the Utrelgui told Guineenews that "the sum of money is undoubtedly modest, but 
it is the extent of the union's means". 
According to the latest news, all those who were to receive the donation have already received 
their share. 
Source: Guineenews website in French, 24 Nov. 2009, translated and quoted by BBC Monitoring, 
26 Nov. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-11-28   [EN]  

Namibia: Namibia's state broadcaster gives ruling party "lion's share" of 
poll coverage  
The NBC slightly increased its election coverage of the opposition last week - a move political 
analysts believe could have been motivated by the presence of international election observers. 
Swapo still gets by far the lion's share with a whopping 70 per cent, but it is down from the 
previous week's 83 per cent. 
The Institute for Public Policy Research's weekly monitor of TV broadcasting coverage of the 
elections shows that in the week of 13 to 19 November, coverage of the RDP by the national 
broadcaster improved from eight per cent in the previous week to 12 per cent in the week under 
review. But opposition parties in general are still receiving minimal coverage. 
The IPPR also observed that on the Wednesday, November 18, the NBC gave Swapo the same 
amount of coverage it gave all the opposition parties combined. 
This could have been coincidental but on that specific day SADC election observers arrived in the 
country. 
On that day Swapo rallies got four minutes of coverage, followed by the RDP and Swanu each 
getting two minutes. 
Several opposition-related stories featured in other media did not make it onto the NBC news. 
Among these was a panel discussion on inequality involving most registered parties, a CoD press 
conference on allegations of vote rigging, a Republican Party rally at Katima Mulilo, a Nudo rally at 
Opuwo, an RDP press statement on comments made by Swapo Vice President Hage Geingob, a 
CoD rally at Katima Mulilo, an RDP rally at Ondangwa and an RDP press release on repeat voting. 
The monitoring has also revealed that it has become harder to distinguish between some 
Government events and Swapo rallies. 
There were two events covered on television news in the week under review which appeared to 
concern the launch of Government projects, but speakers wore Swapo colours and in one instance 
urged those attending the event to vote for Swapo. 
The two events were the launch of a new road in the Omusati Region and the launch of the 
Omuthiya hospital project. 
One Africa's coverage of the election dipped to 22 minutes from 30 minutes the previous week. 
Swapo and the CoD were the only parties to receive dedicated items, although most of the parties 
were briefly featured in an item on a panel discussion about inequality.  
Source: The Namibian (Windhoek), 25 Nov. 2009; quoted by BBC Monitoring, 26 Nov. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-11-28   [EN]  

Somalia: Somali Islamists close radio station in southwestern Somalia  
A radio station that operates in Buulo Xaawo District, southwestern Somalia has been closed 
following an order issued by Al-Shabab Islamic Movement.  



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

13

The reason behind the closure of Maandeeq Radio is unclear. This is the second time that Al-
Shabab has shut the station since its inception a year ago. The Al-Shabab administration in the 
district has not issued any statement regarding the closure of the station. 
Source: Radio Simba website (Mogadishu), in Somali, 25 Nov. 2009 ; translated and quoted by 
BBC Monitoring, 26 Nov. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-11-28   [EN]  

South Africa: South African government approves loan for national 
broadcaster 
The Minister of Communications General (Ret) Siphiwe Nyanda is pleased to announce the approval 
of a bank guarantee for the South African Broadcasting Corporation (SABC) by government. 
The Minister of Finance Pravin Gordhan approved the Public Broadcaster's application for a 
government guarantee of R1.473 billion [Rand]. 
National Treasury has stated that the guarantee will be released in tranches, with a draw-down of 
R1b made available immediately.Through newly introduced tight control measures that include 
regular management reports, the shareholder will ensure that the money given to the Public 
Broadcaster is utilized properly and to settle urgent outstanding financial obligations. 
The release of the remaining R473m will be subject to the development of a detailed project plan 
by the Public Broadcaster committing itself to explicit revenue targets and cost cutting measures to 
enable effective oversight and monitoring of projections by government. 
These undertakings will be included in the Shareholder Agreement between the Minister of 
Communications and the SABC board. […] 
Full report and source: SAPA website (Johannesburg), 24 Nov. 2009; quoted by BBC Monitoring 26 
Nov. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-11-28   [EN]  

Nigeria: Radio Tourism launches in Nigeria  
Vice President Goodluck Jonathan yesterday [18 November] commissioned [Nigerian Tourism 
Development Corporation] NTDC's Outside Broadcast Van (OB Van) and Radio Tourism 89.9 FM in 
the Tourism Village, NTDC headquarters in Abuja. Dr. Jonathan in his remark said the OB Van and 
the Tourism Radio is the first of its kind in the tourism in industry in Africa. 
NTDC's Director-General Otunba Segun Runsewe in his remark said the need for effective publicity 
and aggressive marketing informed the decision to acquire the OB Van and the Tourism radio, 
which will go along way in creating the necessary tourism awareness in Nigeria. 
Source: Daily Trust website (Abuja), 19 Nov. 2009; quoted by BBC Monitoring 28 Nov. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-11-29   [EN]  

DRCongo: Director of eastern DRCongo radio station charged with armed 
robbery  
In Bunia town, Ituri District [eastern DRCongo], Mr Richard Pitua, the director of Radio Canal 
Revelation, has been summoned to appear before the military court of Bunia town. According to a 
communique released today by this military court, the director of Radio Canal Revelation will 
appear before the judges of this military court on Wednesday 25 November 2009. 
The same communique stated that charges against him will be read during this hearing. Reports 
from this military court also indicate that the director of Radio Canal Revelation is involved in the 
latest cases of armed and violent robberies in Bunia town and surroundings. 
The president of UNPC [DRCongo National Press Union] in Ituri District has urged the court of 
justice to work impartially on this case. He added that he is convinced that Mr Richard Pitua is 
innocent. He said that the director of Radio Canal Revelation has been falsely accused of 
involvement in the armed robberies in Bunia town. He has invited his colleagues present in Bunia 
town to show up in court in large numbers so that they properly cover the event. 
In the recent past few weeks, armed and violent robberies have been on the increase in Bunia 
town and its surroundings. This situation of general insecurity has left hundreds of families 
victimized as they lose their loved ones and property. 
Source: Radio Candip (Bunia), in French 24 Nov. 2009; translated and quoted by BBC Monitoring 
27 Nov. 2009  

 
  



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

14

ALERT   FROM :   2009-11-29   [EN]  

Ghana: Police Officer Sues Joy FM, Two Others  
http://allafrica.com/stories/200911270758.html  
A police officer at the Tema Newtown Police Station in the Greater Accra Region, has sued two 
private radio stations and a television network, for damaging his reputation. 
L/Cpl. Ernest Alorli, alias Donkor, has filed a writ against Meridian FM, Joy FM and TV3 Limited, for 
dragging his name in the mud. 
The plaintiff is therefore seeking damages in the sum of GH¢600,000, jointly and severally, against 
the defendant companies, in addition to cost. 
In his statement of claim, the plaintiff indicated that in August this year, the defendant companies 
broadcast that "one Ernest Alorli alias Donkor, a policeman stationed at Tema Newtown Police 
Station, had been arrested for supplying assault rifles to armed robbers for their operations." 
According to the plaintiff, the said broadcast attracted a lot of public condemnation, which 
subsequently impugned his reputation among members of the society. 
L/Cpl. Alorli pointed out that the defamatory words carried on the networks of the defendant 
companies, impute dishonest and treacherous conduct and a dint of criminality, which attracts a 
very high sentence. 
Plaintiff, who pointed out that he had suffered irreparable damage as a result of the actions of the 
defendant companies, further indicated that he had since the broadcast of the news item, been 
"shunned and avoided by members of his community, including his good old friends," adding that 
the actions of the defendant companies had brought him into public odium. 
Source: Ghanaian Chronicle (Accra), 25 Nov. 2009 ; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2009-11-29   [EN]  

Zimbabwe: MDC Has No Authority to Shut Down External Radio Stations  
http://allafrica.com/stories/200911270564.html  
Negotiators of the three main political parties in the inclusive government have been meeting to try 
to break the stalemate that is threatening to completely collapse the already shaky Global Political 
Agreement. 
On Thursday the state controlled Herald newspaper quoted one of the negotiators, Professor 
Welshman Ncube from the MDC-M, saying the group had been discussing the same issues - "the 
appointment of Reserve Bank Governor and Attorney General, sanctions and pirate radio stations." 
The external radio stations, London based SW Radio Africa and Voice of America's Studio 7, are 
forced to broadcast from exile because there is no free media in Zimbabwe and independent radio 
is not allowed. The only broadcaster is ZBC, which is 100% controlled by the State. 
Political analyst Professor John Makumbe said instead of talking about establishing democratic 
reforms, the politicians are as usual wasting time while the country is standing still. The MDC has 
also come under fire for agreeing to the ZANU PF demands to shut down private radio stations. 
Makumbe said: "It is obvious that the MDC will never be able to stop the external radio stations - 
which are operated by Zimbabweans - from operating because they didn't set them up in the first 
place." 
"They are not financing them, they are not funding them and they are not programming them. 
They have no authority whatsoever over these radios." 
Professor Makumbe said ZANU PF is using the sanctions and radio stations issues as a way of 
stalling the implementation of the GPA and also as a way of denying the MDC their demands, 
including the swearing in of provincial governors. 
He said ZANU PF should implement the outstanding issues first, if it wants western countries to 
remove 'sanctions' and also open up the air waves to allow other players in. While the politicians 
are concentrating on shutting down external broadcasters, they have failed to put the Media 
Commission in place, even though interviews for the commissioners have already been done. 
Furthermore, the political analyst pointed out that the ZBC is still broadcasting in a partisan 
manner in favour of ZANU PF and denigrating the MDC and that there is still a lot of hate speech. 
Makumbe said the government is the one 'imposing sanctions' by forcing Zimbabwean radio 
stations to operate from outside. 
Meanwhile, the Herald reported that South Africa President Jacob Zuma has appointed a new team 
to monitor Zimbabwe's fragile government. The team consists of the President's political advisor 
Charles Nqakula, Zuma's international relations adviser, Lindiwe Zulu and special envoy Mac 
Maharaj. 
Makumbe believes this is a strong team of senior ANC and government officials and that they are 
likely to make positive inroads, unlike the mediation by former SA President Thabo Mbeki, who he 
said was a 'very slow man who majored in quiet diplomacy and was clearly partisan in favour of 



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

15

ZANU PF.' 
Source: SW Radio Africa, 26 Nov. 2009; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2009-11-29   [EN]  

Nigeria: Radio O.Y.O 2 Becomes Oluyole FM  
http://allafrica.com/stories/200911260423.html  
The Governor of Oyo State, Otunba Christopher Adebayo Alao-Akala has approved the change of 
the nomenclature of Radio O.Y.O. 2. located at Mapo Hill, Ibadan. 
With effect from Tuesday, December 1, 2009 , the Station will assume a new Call Sign to be known 
as OLUYOLE 98.5 FM. Ibadan. 
The Governor said that the change of name of Radio O.Y.O 2 has been approved in order to 
harmonise the manner in which the radio stations under the umbrella of the Broadcasting 
Corporation of Oyo State , BCOS are being branded. 
Already, the BCOS FM Station in Ogbomoso is known as AJILETE 92.1 FM, Gambari, Ogbomoso 
while that of Oyo North radiates with the Call Sign, OKE OGUN 96.3 FM, Alaga. 
Radio O.Y.O 2, with its new name, OLUYOLE 98.5 FM, Ibadan has therefore fallen in line with the 
new trend of naming radio stations in the stable of BCOS. 
The change of the Call Sign of Radio O.Y.O 2 to OLUYOLE 98.5 FM, Ibadan also coincides with the 
introduction into the service of the Station, two brand new 10-kilowatt transmitters which the Oyo 
State Government has just provided to enable the Station to take its rightful place in the 
competitive environment of broadcasting in the State. 
Radio O.Y.O which transmits on Medium Wave band will however retain its name and will 
henceforth serve as the network point of all radio stations of BCOS. 
The Oyo State News bulletins will henceforth be broadcast across the four radio channels, two 
times daily in English and Yoruba, using Radio O.Y.O as the broadcast point for the bulletins. 
This has become feasible with the recent resuscitation of the BCOS relay facilities in Ilora. 
Source: Daily Champion (Ibadan), 26 Nov. 2009; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
RESOURCE  FROM :   2009-11-29   [EN]  

World: UNESCO publishes outcome brochure of its conference on 
broadcast media and climate change  
http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=29323&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html  
Last September UNESCO, in partnership with UNEP, organized an International Conference on 
‘Broadcast Media and Climate Change: A Public Service Remit’. As a result of this event, 
international and regional broadcasting unions have decided to increase cooperation in order to 
give media exposure to climate change. UNESCO launches a brochure, A Commitment to Act Now: 
Broadcast Media and Climate Change, published as an outcome of the Conference. [...] 
The brochure in available online in English and French 
Full report and source: UNESCO Webworld (Paris), 27 Nov. 2009  

 
 

Nouvelles 
ALERT   FROM :   2009-11-12   [FR]  

Ghana: Un commentateur de radio agressé par des supporteurs de foot  
http://www.ifex.org/ghana/2009/11/10/ntow_assaulted/fr/  
Le 8 novembre 2009, des supporters de Real Tamale United (RTU), une équipe de football de la 
région du Nord du Ghana, ont agressé M. Kwabena Ntow, reporter de Fila FM, une station de radio 
privée basée à Tamale, et correspondant de Peace FM, une station de radio basée à Accra, pour 
avoir prétendument fait un reportage tendancieux contre leur club. 
En confiant la rude épreuve qu'il a subie à la Fondation pour les Médias en Afrique de l'Ouest 
(MFWA), Ntow a affirmé que l'incident a eu lieu au stade omnisport de Tamale, où il s'était rendu 
couvrir un match de championnat entre RTU et Wa All Stars. 
Selon le journaliste, l'un des supporters, en présence du secrétaire du club, M. Joe Harry Dua 
Baba, l'a passé à tabac et l'a blessé au menton. 
"Je me suis rendu à l'entrée du vestiaire pour mener une interview après le match. C'était à ce 
moment que l'un des supporters m'a affronté et s'est mis à me tabasser. Ils ont prétendu que je 
fais des reportages tendancieux contre leur club. C'était le président de RTU et l'entraîneur en chef, 



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

16

Abdul Razak, qui sont venus à mon secours en m'envoyant dans le vestiaire". 
Le journaliste a prétendu que dans le vestiaire, Dua Baba a justifié l'action menée par les 
supporters en l'accusant de reportages tendancieux contre le club. 
Quand la MFWA a pris contact avec M. Joe Kadil, le président de RTU, il a confirmé avoir sauvé le 
reporter de la colère des supporters. Il a ajouté que le club n'en veut aucunement à Ntow. 
La MFWA exhorte la police centrale de Tamale à procéder immédiatement à une enquête sur 
l'incident et à obliger les auteurs de cet acte à rendre des comptes.  
Source: MFWA repris par IFEX, 10 nov. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-11-12   [FR]  

Tunisie/Afrique du Nord: Les femmes journalistes arabes bénéficient 
d'une formation à Tunis  
http://www.magharebia.com/cocoon/awi/xhtml1/fr/features/awi/newsbriefs/general/2009/11/11/newsbrief-07  
L'Organisation des femmes arabes (OFA) et l'UNESCO ont lancé mardi 10 novembre à Tunis un 
séminaire de formation pour les femmes journalistes arabes de la presse audiovisuelle, a fait savoir 
l'agence MAP. Cette rencontre vise à apprendre aux journalistes comment changer les stéréotypes 
sur les femmes et promouvoir les droits de celles-ci. Des journalistes de la télévision et de la radio 
originaires de Tunisie, du Maroc, d'Algérie, de Jordanie, des EAU, du Bahreïn, du Soudan, de Syrie, 
d'Oman, de Libye, d'Egypte, du Liban, du Yémen, de Mauritanie et d'Irak participent à ce 
séminaire. 
Source: Magharebia, 11 Nov. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-11-15   [FR]  

Sénégal: Louga - Un feuilleton radiophonique de 168 épisodes pour 
changer les comportements  
http://fr.allafrica.com/stories/200911130392.html  
Le gouverneur de Louga, El hadji Diallo, a procédé mercredi au lancement du feuilleton 
radiophonique de la RTS "Ngelawu Nawet" (vents d'hivernage) devant aider à améliorer le statut 
sanitaire des familles et à faire la promotion sociale du changement de comportement. 
C'est devant l'entrée de la station régionale de la RTS que le chef de l'exéctif régional a 
officiellement lancé ce feuilleton de 168 épisodes qui cible les auditeurs âgés de 15 à 49 ans, à 
travers des thèmes aussi variés que la planification familiale, le VIH/SIDA, la tuberculose, le 
paludisme et la nutrition. 
Il servira à mieux éduquer les populations et à les sensibiliser davantage sur les méfaits des 
maladies tels que le paludisme, le SIDA, la tuberculose, qui constituent "des freins aux efforts de 
développement de nos pays", a estimé M. Diallo. 
Il s'agit par conséquent d'une action de développement qui doit être soutenue par toutes les 
bonnes volontés, a relevé le gouverneur souhaitant que les autres médias se l'approprient pour le 
service exclusif des populations. 
En appuyant ce projet, l'USAID entend soutenir l'Etat dans sa volonté d'atteindre les Objectifs du 
Millénaire pour le développement(OMD), réduire la mortalité maternelle et infantile, et combattre le 
paludisme, la tuberculose, le SIDA, etc., a indiqué le conseiller en santé de l'USAID, Joshua Karnes. 
Les émissions seront diffusées les mardi, jeudi et samedi entre 21 heures et 21 heures 30 minutes, 
a précisé le chef de la station régionale Saliou Ndour, assurant que les conseils de quartiers créés 
par la municipalité seront fortement impliqués dans le déroulement du programme. 
Ce feuilleton en langue wolof de 168 épisodes devra faire la promotion sociale du changement de 
comportement, à travers une approche éducation/divertissement innovante utilisant la radio 
comme support, et augmenter la réceptivité des comportements sains ciblés pour appuyer la 
stratégie du Programme santé. 
L'initiative est soutenue par l'USAID et l'ADEMAS. D'une durée de 14 mois, le feuilleton sera suivi, 
à chaque fin de semaine, par l'organisation d'un plateau interactif avec appel d'auditeurs, lit-on 
dans la note de présentation. 
Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 12 nov. 2009; repris et distribué par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2009-11-15   [FR]  

Madagascar: Le Club des auditeurs prend l'émission en main  
http://fr.allafrica.com/stories/200911130382.html  
Le Club des auditeurs de la RDJ est fin prêt pour assurer en intégralité la réalisation de la prochaine 
émission du lundi 16 novembre. Avec le thème, «L'importance de la paix sur l'éducation » au 
menu, le Club parrainera les lycéens du CSPJ Tanjombato, tandis que les invités seront les 



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

17

étudiants de l'Institut catholique de Madagascar. 
«Dans un contexte socio-politique tellement mouvementé, aborder un sujet en rapport avec la paix 
et la jeunesse est tout à fait opportun», soutient le responsable de l'émission. 
«Même si Star Zone demeure une émission apolitique, la citoyenneté et le patriotisme invitent tout 
le monde à y réfléchir. Toutefois, même pour un sujet aussi délicat, Star Zone tient à préserver 
l'attitude jeune des intervenants», poursuit-il. 
Provenant de divers horizons, ceux-ci apporteront plus de détails quant à leur propre appréhension 
sur la paix et la sécurité à Madagascar, ainsi que dans le monde. Sans exclure des sujets aussi 
épineux et même jugés tabous, tels le tribalisme, la xénophobie, etc., le débat n'en sera pas moins 
intéréssant et animé. A partir du mois de décembre, la plage horaire de Star Zone connaîtra un 
changement. L'émission sera diffusée tous les dimanche de 11 h à 12 h 30. 
Source: L'Express de Madagascar (Antananarivo), 13 nov. 2009; repris et distribué par 
allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2009-11-22   [FR]  

Côte d’Ivoire : Une Web émission pour la Côte d'Ivoire  
http://leblogdeyoro.ivoire-blog.com/archive/2009/11/16/une-web-emission-pour-la-cote-d-ivoire.html  
Le web est à vous. La radio aussi ! Avenue225 vient de lancer la toute première web émission 
centrée sur la Côte d'Ivoire. Une émission diffusée sur internet. Une radio en miniature qui fait ses 
premiers pas et qui espère prendre des proportions plus importantes d'ici quelques temps. Rendez-
vous tous les lundis. Cette note a été publiée le 16 novembre 2009 
Source et texte complet : Le Blog de Yoro, 16 nov. 2009 

 
NEWS   FROM :   2009-11-22   [FR]  

Sénégal: "Sopi FM" va démarrer avant la fin de l'année, selon le 
président Wade  
http://fr.allafrica.com/stories/200911200533.html  
"Sopi FM", la radio sponsorisée par le Parti démocratique sénégalais (PDS, au pouvoir), va 
démarrer ses programmes d'ici la fin de l'année, a annoncé, jeudi à Dakar, le président de la 
République, Abdoulaye Wade. 
Sopi FM" va diffuser des émissions dans toutes les langues du pays et va recruter des spécialistes 
de la communication et des bons débatteurs dans l'animation de ses programmes, a précisé Me 
Wade, secrétaire général national du PDS. 
S'adressant aux parlementaires de son parti (députés et sénateurs), il leur a demandé de lui faire 
part de leurs idées et de lui recommander des personnes compétentes, pour la prise en charge du 
projet de "Sopi FM". 
Il a reconnu que depuis ses débuts, la communication constitue "la faiblesse" du Parti 
démocratique sénégalais (PDS, au pouvoir). Et à ce niveau, selon lui, "il reste beaucoup à faire". 
Le président Wade a par ailleurs informé qu'il est en train de travailler à la mise en place d'une 
radiotélévision africaine "pour toute l'Afrique" et destinée à diffuser des programmes panafricains 
"du matin au soir". 
"C'est honteux" que le continent africain n'ait pas pu jusque-là disposer d'une télévision et d'une 
radio qui lui sont propres. Mais "ce défi-là, on va le relever", a lancé le chef de l'Etat à l'endroit de 
l'assistance. 
Au cours de cette rencontre, il a notifié aux parlementaires de son parti qu'il est en discussion avec 
des partis de la majorité pour la création d'une alliance politique qui pourrait s'appeler "Sopi pour 
demain" dont il va assumer la direction. 
Outre une direction nationale, cette alliance politique sera dotée de structures décentralisées au 
niveau des départements et à l'extérieur du pays, a ajouté le président Wade en citant la France, 
les Etats-Unis, le Gabon, etc. 
Source : Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 19 nov. 2009 ; repris et distribué par 
allAfrica.com 

 
NEWS   FROM :   2009-11-22   [FR]  

Egypte: 15e édition du Festival de la radio et de la télévision du Caire - 
Or & argent pour la Radio du pays  
http://fr.allafrica.com/stories/200911180769.html  
La Radio tunisienne a raflé deux prix d'or et un prix d'argent lors de la 15e édition du Festival de la 
radio et de la télévision du Caire qui s'est tenu du 11 au 15 novembre dans la capitale égyptienne 
avec la participation de 16 pays arabes. 



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

18

Dans la section reportage radiophonique, Gafsa a remporté le prix d'or avec le programme «La 
terre de l'or vert». Elaboré et présenté par Thouraya Ben Ahmed, ce reportage s'articule autour du 
secteur oléicole dans la région de Gafsa et son rôle dans le développement de l'économie de cette 
région. 
Dans la section spots publicitaires, la Radio tunisienne a reçu deux prix, un prix d'or sous le titre 
(Anti al awla) et un autre d'argent intitulé Min ajliki natakadamou. 
Il est à signaler que la participation de la Radio tunisienne dans cette nouvelle édition du festival 
s'est faite avec un bon nombre de programmes concourant des stations arabes des plus 
performantes de par la diversité de leurs productions. 
Ce couronnement s'ajoute à la récente consécration, le 4 octobre 2009, de la Radio nationale 
tunisienne par un premier prix destiné à la meilleure production arabe sur le thème de la femme 
arabe. 
Source : La Presse.tn (Tunis), 18 nov. 2009 ; repris et distribué par allAfrica.com 

 
ALERT   FROM :   2009-11-22   [FR]  

RDC : JED dénonce l'utilisation abusive de l'ANR dans une affaire de 
presse à Mbuji-Mayi  
http://www.ifex.org/democratic_republic_of_congo/2009/11/19/attack_on_rteelda/fr/  
Journaliste en danger (JED) demande au gouverneur du Kasaï oriental, M. Alphonse Ngoyi Kasanji, 
de mettre fin à l'utilisation abusive des services de l'Agence nationale des renseignements (ANR) 
pour traquer des journalistes et médias qui le mettent en cause. "Aucun texte de loi en RDC ne 
donne mandat à l'ANR pour connaître des infractions commises par voie de presse", a déclaré JED 
qui estime qu'il s'agit d'un abus de pouvoir qui doit prendre fin.  
Selon les informations concordantes recueillies par JED, un groupe d'agents de l'ANR/Kasaï oriental 
et de la Direction générale des renseignements et des services spéciaux (DGRSS/Kasaï oriental) 
ont fait irruption, jeudi 12 novembre 2009 à 7 heures du matin, dans les salles de rédaction et 
studio de la RTEELDA (Radiotélévision de l'Eglise évangélique libre d'Afrique), brutalisant les 
journalistes et les autres personnes trouvés sur le lieu.  
Jeef Tshidibi, Joseph Kongo, Tosta Ngoyi, respectivement directeur, chef des programmes et 
technicien de la RTEELDA, ont été interpellés et conduits à l'ANR où ils ont été entendus sur procès 
verbal pendant près de 10 heures.  
Il était reproché à la RTEELDA d'avoir diffusé le même jour l'émission "Tuibakayi Kasaï" 
(Construisons le Kasaï), dans laquelle le journaliste aurait, selon l'ANR, critiqué M. Alphonse Ngoyi 
Kasanji, gouverneur de la province du Kasaï oriental et pourtant, selon la rédaction, dans cette 
émission, le journaliste parlait de la dégradation de la voirie urbaine.  
Contacté par JED, M. Tshidibi a déclaré qu'ils ont été sommés par les services des renseignements 
de livrer le journaliste Vincent Tshamala qui est entré en clandestinité depuis lors. 
Source : JED (Kinshasa), repris par IFEX, 19 nov. 2009 

 
RESOURCE  FROM :   2009-11-22   [FR]  

La SADC publie un « Guide des médias pour le traitement de l'info liée à 
l'eau »  
http://fr.allafrica.com/stories/200911180358.html  
Reconnue en tant que bien à valeur économique et culturelle indéniable, l'eau n'en demeure pas 
moins une ressource limitée en quantité, et donc vulnérable dans l'avenir des nations. Elle pourrait, 
selon certains analystes, devenir un élément stratégique et constituer, de ce fait, un casus belli 
entre les peuples avant la fin du 21ème siècle. Voilà pourquoi, le Centre de documentation et de 
recherche de l'Afrique australe (SARDC, Zimbabwe), un service spécialisé de la SADC (Southern 
African Development Community), lui a consacré un ouvrage. 
Bâtie en 120 pages élaborées par 25 professionnels des médias et experts du secteur de l'eau, la 
version française du « Reporting on water issues in Southern Africa » livre aux journalistes 
différents matériaux spécifiques devant les aider à renforcer leurs capacités dans la couverture et 
le traitement efficace des informations liées à l'eau dans les pays de la région Afrique australe. […] 
Texte complet et source : Le Potentiel (Kinshasa), 18 nov. 2009 ; repris et distribué par 
allAfrica.com 

 
  



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

19

NEWS   FROM :   2009-11-24   [FR]  

Côte d'Ivoire: Radio Nostalgie - Fin d’antenne pour Hervé Cornuel  
http://news.abidjan.net/article/?n=347806  
C’est dans la nuit du vendredi 20 novembre 2009 que le Président Directeur Général de la Radio 
Nostalgie à Abidjan, Hervé Cornuel, a tiré sa révérence à son domicile à Cocody les II Plateaux. Un 
arrêt cardiaque, a-t-on été informé par des proches collaborateurs et employés à ladite radio. 
Revenant d’une mission en France où il a suivi un traitement, le PDG avait dit-on un problème de 
cholestérol. Pour celui qui s’est de tout temps consacré à [sa] Radio Nostalgie, l’image est gardée 
en hommage. « C’est un Monsieur passionné de la radio. Toute sa vie, Radio Nostalgie était une 
partie de lui. Il a vécu en nostalgie et Nostalgie vivra en lui », décrit Olivier Wari de la radio 
émettant sur la fréquence 101.1. Hervé Cornuel était également membre de la plate-forme des 
médias pour la promotion des objectifs du millénaire (omd). Dans la célébration toujours de la 16è 
année de ladite radio, le PDG lâche tout et donne dos, à jamais, à tout. 
Source : Quotidien L'intelligent d'Abidjan, 23 nov. 2009 (repris par www.abidjan.net) ; information 
transmise à TRRAACE par Serge Adam's Diakité (journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan)  

 
NEWS   FROM :   2009-11-25   [FR]  

Côte d'Ivoire: L`Urpci veut instaurer un climat de paix en Côte d'Ivoire  
http://news.abidjan.net/article/index.asp?n=347376  
"Le rôle des radios de proximité dans le processus électoral", est le thème du séminaire qui a réuni 
samedi dernier, à la Maison de la Presse, au Plateau, des journalistes des radios de proximités de 
Côte d'Ivoire (Urpci). Selon le président de l'Urpci, M. Karamoko Bamba, l'objectif de cette 
rencontre est de réfléchir sur la nécessité d'instaurer une paix définitive en Côte d'Ivoire. Mais 
encore de contribuer à asseoir un climat de paix et de tolérance, lors des échéances électorales à 
venir. Dans ce cas, il s'agit pour le président de l'Urpci de mener des réflexions profondes sur les 
messages à diffuser dans un contexte électoral et promouvoir les meilleures attitudes à afficher 
avant, pendant et après les élections. Il s'agit aussi d'instruire les participants sur le cahier de 
charges des radios privées non commerciales, faire le bilan de deux années de mandat et élaborer 
le programme d'activités 2010. Et surtout informer les participants sur les droits d'auteurs et le 
fonds d'aide à la presse. Pour M. Karamoko Bamba, les radios de proximités sont tributaires des 
événements qui se déroulent dans la société. D'où les présentes réflexions menées par l'Urpci. Sur 
cette question, elles sont 80 radios qui participent à ce séminaire. Abondant dans le même sens 
que le président de l'Urpci, Mme Dreesen Joséphine, représentante du ministre de la 
Communication, Ibrahim Sy Savané, a souhaité que l'Urpci s'approprie le processus électoral. En 
informant la population. A travers les échanges, les animations socioculturelles. Qui peuvent 
contribuer à la cohésion sociale. Pour M. Bezié Lilio qui représentait le ministre des Mines et de 
l'Energie, les radios de proximité ont gagné en maturité. A travers l'organisation de la quatrième 
conférence panafricaine des radios communales, la participation active de tous les membres de 
toutes les radios membres de l'Urpci, aux activités d'information et de sensibilisation sur 
l'identification et l'enrôlement. 
Source : Le Temps (Abidjan), 17 nov. 2009, repris par www.abidjan.net ; information transmise à 
TRRAACE par Serge Adam's Diakité (journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan)  

 
NEWS   FROM :   2009-11-25   [FR]  

Congo/France: RadioSansFrontière.org accompagne le projet-radio des 
MUCODEC au Congo-Brazzaville  
http://www.wmaker.net/RSForg/RadioSansFrontiere-org-accompagne-le-projet-radio-des-
MUCODEC-au-Congo-Brazzaville_a276.html  
En juin 2008, le CICM, Centre International du Crédit Mutuel (France) et son partenaire congolais 
des MUCODEC (Mutuelles Congolaises d'Epargne et de Crédit) ont sollicité RadioSansFrontière#org 
pour la mise en oeuvre d'un projet de radio nationale au Congo-Brazzaville. 
Deux experts de RSF#org (un journaliste et un technicien) se sont rendus à Brazzaville pour y 
effectuer une première mission d'évaluation et de conseil. Après plusieurs mois de démarches, 
l'autorité de régulation du Congo vient de délivrer une autorisation d'émettre. 
RSF#org poursuit le travail d'accompagnement de "Radio MUCODEC" s'agissant de la logistique et 
des ressources humaines (recrutement et formation). Un coordinateur général du projet sera 
prochainement en poste. Les premières émissions devraient être produites et diffusées depuis 
Brazzaville dans le courant du premier trimestre 2010. 
Source: RadioSansFrontière, Communiqué, 24 Nov. 2009  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

20

RESOURCE  FROM :   2009-11-25   [FR]  

Congo: Radio Mucodec : recrutement d'un responsable de 
programmation, d'animateurs et techniciens  
http://www.wmaker.net/RSForg/docs/RRM.doc  
Radio Mucodec : recrutement d'un responsable de programmation, d'animateurs(trices) et 
techniciens(ciennes) pour l'antenne de Brazzaville (République du Congo) 
 
Vous résidez au Congo-Brazzavile ou avez l'intention d'y développer un projet professionnel? Vous 
êtes passionné(e) par le média radio que vous maîtrisez? Vous disposez d'une réelle expérience? 
Alors ces opportunités d'emploi sont pour vous. 
Pour plus d'informations visitez le lien. 
Vous êtes intéressés, nous vous remercions de déposer au plus tard le 20 décembre 2009 à 15 
heures votre dossier de candidature comprenant une lettre de motivation et un curriculum vitae à 
l’adresse suivante : Direction Générale des MUCODEC, avenue Paul Doumer BP 13 237 Tél : 987 90 
00 /547 90 00 Brazzaville ; e-mail : directiongenerale@mucodec.net.  
Les dossiers reçus seront examinés par une commission de recrutement de Radio Sans Frontière 
basée en France. Seuls les candidats retenus seront convoqués pour passer un entretien. 
Source: RadioSansFrontière.org, communiqué, 24 nov. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-11-26   [FR]  

RDC: Encore un journaliste agressé à Bukavu  
Alors qu'il revenait du travail, Trésor ILANGA, journaliste présentateur du journal en français à la 
Radio Télé Vision Grands Lacs (RTVGL, à Bukavu) a été agressé par des hommes non identifiés. 
Cela s'est passé dans la nuit de lundi 23 novembre 2009 aux environs de 20h00 en commune de 
Kadutu, quartier Camps Cinéma-Mulikuza à quelques mètres de son domicile. 
Tout à commencé lorsqu'en passant Trésor ILANGA a vu surgir d'un coin de la route quatre 
hommes qui l'ont arrêté en s'exclamant: «Voilà le journaliste ! Eh Monsieur arrêtez-vous !» Après 
ils lui ont demandé de montrer sa carte, le journaliste refusera. C'est ainsi qu'il a crié et les quatre 
hommes se sont jeté sur lui, l'ont roué de coups et ravis ses équipements (enregistreur, téléphone 
et montre) après l'avoir renversé dans un caniveau, ses bourreaux se sont volatilisé dans la nature. 
Suite aux cris du journaliste, les passants sont venus intervenir alors qu'il saignait déjà au niveau 
du front et l'oeil droit. Il sera conduit la nuit même à l'hôpital où il suit les soins. A bout de souffle, 
les journalistes de Bukavu en général demandent aux autorités civiles et militaires d'assurer leur 
sécurité. Car il ne se passe deux mois sans qu'un journaliste ne soit agressé dans la ville de 
Bukavu. 
Source: EURAC (Bruxelles), 25 nov. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-11-29   [FR]  

Côte d'Ivoire: L'ORDCI réorganise son secrétariat  
L'Organisation des Radios de Développement Communautaires de Côte d'Ivoire (ORDCI) a depuis 
quelques semaines, un nouveau Secrétaire Général, en la personne de M. Suy Bi Tra Antoine 
(Directeur de Radio Arc-en-ciel Abidjan). Cela fait suite à la vacance de ce poste, après que M. 
Sylla Siaka (Ex-SG de l'ORDCI et DG de Radio Amitié Yopougon) a connu une promotion 
internationale. Le nouveau secrétaire général a été nommé, comme le prévoient les textes de 
l'ORDCI, par M. Zéga Bodjé, Président de ladite organisation et Directeur de Radio Fraternité 
Yopougon. Il a pris fonction le 28 septembre 2009, date de signature de son certificat de 
nomination. M. Suy Bi a pour adjoint, M. Barry Abdoul Kader (récemment nommé Directeur 
Général de Radio Amitié). Selon son Secrétaire Général, l'Organisation des Radios de 
Développement Communautaires de Côte d'Ivoire est une plate-forme médias constituée d'un 
réseau de 30 radios en Côte d'Ivoire dont 10 dans le District d'Abidjan. 
Source : Serge Adam's Diakité (journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan), le 29 novembre 2009  

 
RESOURCE  FROM :   2009-11-29   [FR]  

L'UNESCO publie les résultats de la conférence sur la radiotélévision et 
le changement climatique  
http://portal.unesco.org/ci/fr/ev.php-URL_ID=29323&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html  
En septembre dernier, l’UNESCO a organisé, en partenariat avec le PNUE, la conférence 
internationale “Radiotélévision et changement climatique : une mission de service public”. A l’issue 
de cette conférence, les unions internationales et régionales de radiotélévision ont décidé de 



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

21

renforcer la coopération pour accroître la couverture médiatique du changement climatique. 
L’UNESCO publie les résultats de la conférence dans une brochure intitulée Un engagement pour 
agir maintenant : radiotélévision et changement climatique. [...] 
La brochure est disponible en ligne en anglais et en français. 
Texte complet et source: UNESCO Webworld, 27 nov. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-11-30   [FR]  

Côte d'Ivoire: Sarah Dicoh à Radio Jam  
http://news.abidjan.net/h/347831.html?n=347831  
Sarah Dicoh, ex-rédactrice en chef a gagné son procès contre son ancien employeur, Radio 
Nostalgie 
On entendra très bientôt la belle voix de Sarah Dicoh sur les antennes de radio JAM. L’ex-
rédactrice en chef de radio Nostalgie vient d’être nommée consultante près de la direction générale 
de JAM FM, chargée du développement de l’information. Comme on le constate, la page nostalgie 
est définitivement tournée pour Sarah Dicoh. Pour rappel, Sarah Dicoh a assigné la radio au 
tribunal pour licenciement abusif en février dernier. Le verdict est tombé en sa faveur et Nostalgie 
a été condamnée à lui verser une dizaine de millions de francs CFA de droits, mais le procès devrait 
être incessamment traité en appel. 
Source : Autre Presse, 23 nov. 2009, repris par www.abidjan.net ; information transmise à 
TRRAACE par Serge Adam's Diakité (journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan), 30 nov. 2009  

 
 



TRRAACE – E-BULLETIN 113   

© Mediafrica.Net 2009  30/11/2009 

22

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 
TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires
Africains (CEMECA)

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO
Tél.: (00226) 20 52 10 22
Fax : (00226) 20 52 10 22

Mobile :(00226) 70 25 36 39
Courriel : cemeca@mediafrica.net

Web : http://www.cemeca-cemeca.org

 
Contact 

Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 
 

 
Abonnement / Subscribe : 

 
Pour continuer à recevoir ce bulletin électronique,  

merci de vous inscrire : 
To prevent discontinuation in reading TRRAACE  

please register immediately:  

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 

 
Unsubscribe / Désabonnement : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net et de CULTUR1.2 


